Sida 5 av 7

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: ons 01 mar 2017, 13:02
av svane
Nu är vi ett tiotal intresserade, varav hälften av en modell i 0:an. Björn Dahlström och jag har konstruerat drivning för de mindre skalorna, som jag redan berättat. Jag har fortsatt fundera på modellens konstruktion som etsbyggsats. Här är en skiss som visar att det nog behövs tre huvuddelar: Chassi, drivning och motor, ytterramar med fäste för cylindrar och slidstyrning, samt överbyggnad. Jag tror att samma tänk gäller även 0:an, men chassit ochdrivningen ser säkert annorlunda ut. Kanske bygger man utan innerram, säkert använder man inte kugghul för att driva alla axlarna. Drivningen bygger på en Faulhaber motor 10x16 för 00, 8x16 för H0. Jag har skissat in ett svänghjul för att jag vill ha det men så behöver man inte göra. Utväxlingen är 1:32 så gångegenskaperna blir bra även utan.
NAÄJ3Modell 2.jpeg
NAÄJ3Modell 2.jpeg (254.68 KiB) Visad 9996 gånger

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: tor 02 mar 2017, 11:26
av henrix72se
henrix72se skrev:Jag är intresserad av ett 2-6-2 lok typ KM Nelson i 1/45 för 12mm spårvidd.

Henrik Laurell
Beroende på slutpriset kan jag tänka mig 2 exemplar.

Hur många mer än mig är intresserade av mer än 1 exemplar ?

Henrik

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: tor 02 mar 2017, 11:28
av henrix72se
Även bara ett komplett chassi är av intresse för mig, för att bygga egen kåpa till.

Henrik

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: tor 02 mar 2017, 15:17
av Per N
Hej!
Jag vill förtydliga att jag är intresserad av "byggsatser" både i H0(f) och i O:an. I det fall att delar tas fram motsvarande både NAEJ 3 och NAEJ 4 är jag intresserad av två (2) satser per skala. I annat fall räcker det med en per skala.
Jag beklagar att jag inte kan bidra direkt i framtagningen, men det ser ju ut som att projektet redan har samlat tillräcklig kompetens. ;)
Keep up the good work!
MVH / Per Nilsson

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: lör 04 mar 2017, 20:59
av Jan-Inge Gunarsson
Hej. Jag är intresserad av byggsatser, NAEJ 3 och NAEJ 4, i skala 1:45
Jag kör med spårvidd 12,7
Jigun

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: sön 05 mar 2017, 18:43
av Anders Östlund
Jag är med på JGJ 9 i 1:45, eller valfri NAEJ om inte JGJ
blir av...

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: tis 07 mar 2017, 17:14
av Daniel Bergqvist
Vänligen notera att allt som rör loken specifikt för skala 1:45 bör ske i den här tråden. Anledningen är att det i huvudsak är två olika projekt med lite olika förutsättningar.

Gjutdetaljer är i huvudsak gemensamma, medan hytt, underrede och drivning är specifikt för resp. skala.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: ons 08 mar 2017, 22:14
av svane
Jag skissar nu etplåtkonstruktion i dialog med Björn D: Hur gör man förebilden bäst rättvisa när man avbildar den i form av etsade plåtar? Det är svårare än översättning från engelska till svenska... Vi börjar i 00/H0 eftersom det är de skalor vi kan. Min tro är att mycket från gångborden och uppåt kan användas ganska oförändrat även i 0:an. Men långt ifrån allt. Byggare i 0:an har så mycket mera plats för motor, drivning, dekodrar, högtalare... än H0/00-byggare. Antagligen vill man ha flera detaljer... Vidare: Det som är jättetrångt att löda i de mindre skalorna ( inuti sidotankarna till exempel) och måste konstrueras med hänsyn till det är inget problem alls i 0:an. Osv. Så i ett visst skede lämnar jag över mina underlag till någon som kan översätta och jobba vidare med dem till etsplåtoriginal för 0:an.

Jag tycker att någon med kunskap om sådant redan nu kan skissa drivning för 0:an. Koppelstångsdrivning? Lagring i ytterram? Kompensation, eller fjädring? Var och hur monteras motor? Hur stor motor, vilken utväxling, vilken typ av kraftöverföring? Kanske finns önskemål om olika varianter, och i slutändan får var och en ta ansvar för sin anpassning av de komponenter vi tillhandahåller. Det blir inte en komplett byggsats, som sagt. Observera att de som är intresserade i 0:an har angett olika spårvidder. Jag gissar att de också har olika hjul (och spår-) standard, vilket kan betyda att ytterramarna måsta anpassas, kanske även i 0:an cylindrarna flyttas ut osv. Jag är alldeles för okunnig för att göra annat än ställa frågor, peka på eventuella problem.

För intresserade i H0/00 behöver vi veta inte bara vilken spårvidd de använder utan även vilken hjul/spårstandard som gäller. NEM? RP25? Som sagt verkar allt gå att lösa med rimliga kompromisser utom modell i H09 med NEM/RP25 hjul. De hjulen är så tjocka att breddmåtten blir väldigt konstiga när dessutom spårvidden är 1 mm för stor. Men vi slänger inte ut någon. Den som vill använda det vi tar fram som utgågnspunkt för modifieringar, gör det.

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: ons 08 mar 2017, 22:28
av Daniel Bergqvist
Jag har idéer på hur loket kan konstrueras i 0:an. Men, fokus är först på ÖSlJ Lotta. Erfarenheterna därifrån får sen visa vad som går att göra med NAEJ-loken.

När det gäller etsplåt så är min tanke att konstruera hela loket i 3D-CAD, med drivning, underrede och etsplåt. Då ser man att allt hänger ihop. Men som sagt, det sker inte imorgon.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Postat: mån 20 mar 2017, 20:01
av svane
Skissandet går vidare, dialogen med Björn D likaså. Bifogar bild på det vi nu kommit fram till. Främst gäller det 00/H0: Att ytterramen med cylindrar och slidstyrning bör sitta på innerramen där hjul och drivning lagras. Och så justeringar av överbyggnaden för att öka åtkomigheten inuti för montering av dekoder och annat (mera tyngd t.ex.).

Jag upprepar: Ni som vill ha en plåt i H0 eller 00 meddela mig både spårvidd och hjulstandard. Alltså om ni tänker använda hjul enligt NEM, RP25 eller finskala från 2 mm Assn. Vi löser inte alla problem för alla kombinatioiner av spårvidd och hjulstandard men vill åtminstone veta vilka förutsättningar ni har.

Och så blir det bra om Daniel håller i utvecklingen av plåt m m för 0:an, jag kan för lite för att göra det.

Slutligen: Ännu finns det plats för flera intresserade.

NAÄJ 3 Skiss 3.pdf
(150.87 KiB) Nerladdad 505 gånger