Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av svane »

Lotta bak.jpg
Lotta bak.jpg (356.66 KiB) Visad 8840 gånger
Lotta fram.jpg
Lotta fram.jpg (291.25 KiB) Visad 8840 gånger
Nelson.jpg
Nelson.jpg (312.17 KiB) Visad 8840 gånger
Virå.jpg
Virå.jpg (340.3 KiB) Visad 8840 gånger

Kul att dialoger har kommit igång! Jag bidrar: Från min samling ÖSlJ-bilder kommmer en vardera av KM Nelson och Virå. Nelsons skorsten och domer m m är lika som NAÄJ 3. Virås skorsten liknar JGJ-lokens. Domer m m på Nelson är som JGJ och NAÄJ. Vi kan återkomma om detaljer, jag har också förebildsfoton. Jag har också många fler ÖSlJ-bilder om det kan vara till nytta. Låt mig veta, på svane@kth.se. Jag kan även scanna med högre upplösning om så skulle behövas.

Det vore fantastiskt om Brimalm kunde göra gjutdelar. Upplaga? Kostnad?

Vem kan rikta etsplåt om jag håller med undrlag i form av ritningssstomme, urprungsrignint och foton?

Bjär D funderar på underrede och drivning till H0 och 00 (f.n. ej H09, det blir så svårt). Vi återkommer om .
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tackar!

Har man en uppfattning om ungefär hur många lok som ska tillverkas och därmed hur många gjutdetaljer som behövs av resp. sort, samt har ritat gjutdetaljerna i CAD, så kan man få ett uppskattat pris av Brimalm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag gjorde en prisförfrågan på axelboxar resp. axelbox med fjäderpaket i skala 1:45 hos Brimalm för 1,5 år sedan. Och priset då var i storleksordningen 40 kr/st för axelboxar och 60 kr/st för axelbox med fjäderpaket, om man beställde 20 st. Antalet gjutdetaljer påverkar priset per styck en del.

Om man tar fram skorsten, ångdom, sanddom, ejektor och två cylindrar så handlar det kanske om 300 kr per lok i gjutdetaljer för H0. Observera att det bara är en höftning och att man bör rita delarna om man vill ha en mer korrekt prisuppskattning av Brimalm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Det låter som någorlunda realistiska priser även om det bara är en höftning. Till de gjutdetaljer som du listat skulle jag vilja lägga till tvärstycken och domkrafter. Jag tror också att en del av gjutdelarna skulle kunna användas till annat än bara till Motalas 600 mm maskiner. Skulle kunna tänka att Motala använde samma ledskenegnistsläckare även till mindre trefotalok och detsamma gäller ejektorn. Små nätta tvärstycken saknas ju också för de som bygger bygger i H0n3 och detsamma gäller små domkrafter. I nollan borde man i vissa fall kunna använda normalspårsprylar för skala 1:87.

Med vänlig hälsning
Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hur funkar det att gjuta ett tvärstycke? Om jag fattat rätt så ska tvärstycket glida på geidern. Gjutning ger nog en något ojämn yta som då behöver filas/slipas till, alternativt borras upp.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=21024

Är det ett problem att ha tvärstycket i delar på etsplåten? Det är väl så man brukar göra?

Med vänlig hälsning
Daniel
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Per N »

De lokbyggsatser i H0n3 jag har byggt har haft gjutna tvärstycken, och jag uppfattar inte att det har varit något problem med det. Det har handlat om tvärstycken både för dubbla gejdrar (Jeco/Rimbo Grandes´s Np) och enkla gejdrar (HNJ Verkstads Kp och en modifierad Np med tvärstycken från Weinert).

På modellen skall det ju inte överföras någon kraft via tvärstycket, utan det skall bara "glida med" rörelsen. Då behöver det inte vara "presspassning" mot gejdern, utan man kan tillåta någon tiondels glapp mot gejdern, tillräckligt för att eventuella grader från gjutningen inte skall ha någon betydelse.
Ett exempel på gjutna tvärstycken finns i gjutramen uppe till höger i bilden som visar en del av innehållet i Weinerts byggsats till H0e/H0m-loket "Hoya"; Bild

Något etsat tvärstycke har jag däremot aldrig sett.
MVH / Per N
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

I småskalorna brukar man nästan alltid ha gjutna tvärstycken. För Motalamaskinen har vi en liten del som grovt räknat är 2 x 2 x 1 mm (i skala 1:87). Att vika ihop den är i princip omöjligt om man inte etsar tvärstycket ur en mycket tunnare plåt än resten av modellen. Den skulle gå att bygga ihop med hjälp av etsdelar, små profiler och tråd som sedan lödes ihop, gärna med en hårdlödning. Problemet vid lödning är dock att tennets ytspänning gärna vill dra ihop allt till en klump. Det går visserligen att lösa genom att tillverka en lödfixtur som håller delarna på plats. Ett annat alternativ är att fräsa ut det men det är inte helt helt enkelt, i alla fall inte om man ska handveva det. Fräsarna som man behöver använda är ju 0,5 mm och därunder...

Hur är det då med gjutna tvärstycken? Normalt är de ju gjutna i mässing eller nysilver och har har ofta en relativt fin yta. Brimalms bronsgjutningar är lite (med betoning på mycket lite) "gryniga". Om det har att göra med att vaxoriginalet tillverkas med en 3D-skrivare eller själva gjutprocessen vet jag inte. Men att polera upp ytan lite (jag brukar använda Vim inte för att det är avsett för detta men jag har det ju hemma) bör gå lätt. Man behöver ju inte få en slät yta för att kunna bygga upp en oljefilm utan bara få bort eventuella skarpa "high spots". Till skillnad från förebilden ska tvärstycket inte ta upp några krafter utan bara hänga med. Jag har modeller med plasttvärstycken som löper mellan etsade nysilvergejdrar (mot en etsad yta som bara filats jämn) och säker 100 driftstimmar som inte visar upp något slitage.

Jag skulle gissa att tvärstycket i skala 1:87 kommer att väga 0,04 g och nollan 0,4 g så de det är inga stora belastningar vi talar om.

Med vänlig hälsning
Björn D
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av svane »

Björn D och Örjan S har pratat sig samman om följande tankar om projektet "Komponenter som underlättar byggandet av en modell av NAÄJ 3 m fl lok"

170210

Björn Dahlström och Örjan Svanes tankar om modell av NAÄJ 3 och motsvarande lok från JGJ:

Först och främst fyra saker:
Responsen hittills visar en sak helt säkert: Vi går vidare. Detta blir av.

Men: Detta projekt kommer inte att tillhandahålla byggsatser. Det vi tillsammans kan göra är att ta fram delar som underlättar scratchbygge (och lite till).

Detta är fortfarande en inbjudan: Både till att vara “kund” och till att vara med i projektgruppen som tar fram de olika komponenterna. det finns plats för alla möjliga kompetenser och åtaganden, små som stora, med eller utan förkunskaper i modellproduktion.

Vi koncentrerar oss på H0 och 00, för att det verkar vara mest intressant och för att vi kan de skalorna bättre. Men 0-fans är välkomna att fylla på med sina erfarenheter. Ytterramarna och gångborden samt allt därovan kan göras med samma konstruktion som i de mindre skalorna, men måtten på vikanvisningar och annat etplåtstekniskt måste anpassas till den större skalan. Underredet i övrigt, rörelsen och drivningen är antagligen ganska annorlunda i 0:an jämfört med de mindre skalorna.


Vidare:
Hur mycket måste ytterramar, rörelse och cylindrar flyttas ut jämfört med skalenliga mått i olika kombinationer av spårvidd och hjulstandard?
Den stora skillnaden mellan olika varianter av modeller i H0 och 00 är vilken spårvidd och hjulstandard man vill bygga för. Örjan använder till exempel hjul som är 1,3 mm breda på skalenlig spårvidd 7,9 mm. Det betyder få och små kompromisser i breddmåtten under gångbordet. Ungefär detsamma gäller om man bygger i H0 på 6,5 eller 6,9 mm spårvidd med samma finskalahjul. (De köps från the 2 mm Scale Association). För den som vill köra 6,5 mm spårvidd på Z-spår: Z-skalans hjul verkar vara 1,5 mm breda. Att kombinera detta med spårvidden 6,5 mm borde gå, och det bore inte kräva några större utflyttningar av ytterramar och cylindrar eftersom spårvidden är mindre än skalenlig. Som vi redan påpekat blir H09 med en spårvidd som är 1 mm för stor och hjul som är 2,1 mm tjocka svårt att få ihop. Breddmåttet mellan hjulens utsida blir 2,7 mm för stort. Så räkna med att ytterramarna måste flyttas ut mer än 1,5 mm på var sida, cylindrarna troligen ännu mera.

Chassi och drivning
Vi tror på kosmetiska ytterramar, men fungerande innerramar (som inte fanns på förebilden, förstås) och kugghjulsdrivning av alla drivaxlar, typ klassiska tyska N-skalamodeller. En motor med diam 8 mm (10 är möjligt i 00) driver det hela via en snäcka. Med lite lagom glapp i drivning och hjulinfästning tror vi oss få bra spårkontakt och strömupptagning. Koppelstången fästs bara till främre och bakre drivaxlarna, så kvartningen blir enklare. Koppelstängerna får ovala hål vid den bakre axeln, så att de bara följer med utan att binda även när axlarna vickar. Ramverket görs av 1 mm mässing. Björn kan koordinatborra nödvändiga hål åt den som önskar men inte skära till ramens kontur. Idealt vore om vi hade någon som kan fräsa ut innerramar. Örjan ritar innerram för 00. Björn och han räknar ut kugghjulskombinationen, vi siktar på en utväxling om ca 1:30. Vi kan göra detsamma även för H0.

Hjul, axlar, kugghjul, snäcka, motor osv får var och en skaffa själv, men vi kan tipsa om inköpsställen. Alternativt kan någon i gänget samordna inköpen. Observera att hjulen skall monteras på specialtillverkade axlar som sticker ut utanför ytterramarna. Axlarna bör ha avsats i ytterändarna för vevarna.

Örjan vill ha svänghul och det finns plats för ett sådant i hytten. Minns att 1 mm större diam ger mycket större ökning i svänghjulseffekten än en mm på bredden. Ett tunt svänghjul med stor diam är alltså att föredra.

Rörelsen etsas i NS. Det speciella med Allan slidstyrning är excentrarna med tillhörande stänger. De bör vara inbördes rörliga men de blir små (2 mm diam i 00, 1,7 mm i H0...). Vi har idéer om hur det kan göras, men vill gärna ta del av hur proffstillverkare gjort. Övriga delar av slidstyrningen föreslår vi görs orörliga.

Gjutdelarna är främst skorsten, ångdom och sanddom. Vidare sotskåpslucka, cylindrar och domkraft. Lämpligen får vi dem 3D-cadritade, och samma ritning kan nog användas för utskrifter/gjutningar i alla skalorna. Några kan antagligen göras lika stora för H0 ch 00. Sedan kan man antingen skriva ut dem eller få dem gjutna av Brimalm. Lyktor, sotskåpsratt, ringverk, säkerhetsventiler, rörflänsar och en del andra smådetaljer finns nog att köpa. Vi kan hjälpas åt att göra en inköpslista.

Etsplåten skall rymma ytterramar, asklåda, gångbord, buffertbalkar, sidotankar, hytt m m. Vi föreslår att tankar och hytt görs som en stomme med hål och halvetsade “överlägg” för att få nitdetaljer. Möjligen kan Örjan rita etsoriginal men det vore bäst om någon med erfarenhet av liknande konstruktioner gjorde det. Skillnaden i skala mellan H0 och 00 är så liten att samma original kan användas i bägge skalorna. 0:an kräver troligen omritning. Vi gör ett litet hål i buffertbalkarna för koppel men var och en får ordna resten själv.

Ångpannan görs enklast av tunnväggigt mässingsrör. 11 mm utvändigt för 00, 10 för H0. Sotskåpet har inga nitar men kan göras som ett halvetsat överlägg. Samma med pannbanden.

Vad har vi glömt?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hur många intressenter finns för ett H0/00-lok? Det hade varit bra att veta om det handlar om 5, 20 eller 50 personer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Olof »

En tanke bara men när ni nu skall göra ett par stycken lok så fundera på om ni kan få pannan inklusive sotskåp och pannband svarvad och fräst av någon. Fördelen är att ni slipper etsa sotskåp och pannband i två skalor. Den som bygger slipper pyssla med att få pannbanden raka. En annan fördel är att ni, om ni tillverkar pannan av en gedigen mässingsstång, får maximalt med vikt. Kostnaden borde gå att få ner eftersom ni borde kunna använda samma CAD-underlag som bara skalas om lite innan det förbereds för CNC-maskinen.

Det här är inte min egen idé utan jag har sett att Toma gjort så i sina byggsatser.

Just my 5c
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar