MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

För en hel del år sedan funderade jag på att på något sätt avbilda den nedlagda järnvägen i Borensberg och modulbygge verkade

tilltalande med dess hanterbara dimensioner vilken också gör att man kan ta med sig sitt bygge till olika träffar.

Station och godsmagasin mättes upp samtidigt som bildunderlag och eventuella ritningar letades fram från nätet. Något måste ju även

placeras på spåren och därför började jag rita på Ankan som gick i trafik på MÖJ mellan Borensberg och Klockrike. Varför inte

försöka få fram en etsplåt som man sedan kan löda ihop.
Ankan finns bevarad på järnvägsmuseet i Linköping så utrustad med kamera och anteckningsblock tog jag bilder och en enklare

uppmätning gjordes.
Ritningsunderlaget gjordes i Corel Draw främst för att det är många som använt det till att just ta fram etsunderlag så det finns en

hel del tips på hur man gör på bästa sätt, framför allt med att ta fram den film som bildar fram och baksida på den kommande plåten.

Det visade sig inte vara helt lätt att designa en plåt som går lätt att sedan bygga ihop också så egentligen kanske man borde göra

en första utgåva för att sedan ändra den till den som ska bli det riktiga bygget, nåväl, så blev det inte denna gång utan det

färdiga bygget är det enda exemplaret, än så länge...

Vi är ett gäng smalspårsintresserade i Östergötland som i ett antal år har träffats med oregelbundna intervall och visat upp egna

byggen, planerat framtida byggen, diskuterat byggmetoder, fikat o.s.v och i det sammanhanget har en ide om att bygga dom "fulsnygga"

och "charmiga" dieselelektriska loken Deva 1 och 2 som gick på MÖJ, dock gick dom inte till Borensberg vad jag har hittat i alla

fall. Har man sett dom på bild så tror jag inte att man glömmer utseendet!
Numera träffas vi mera regelbundet närmare bestämt på onsdagarnas Modelljärnvägsjunta i Linköping ibland kan i alla fall jag känna

ett litet tryck på att prestera. Än så länge har det blivit en modul med Stationen, bangård och lokskjulet. Med detta sagt så

började jag rita på loken Dx1 och Dx2, jag tänkte att dom borde kunna rymmas på en A3 plåt.

Loken byggdes av DEVA i Västerås för trafik på MÖJ och levererades under 1923. Dx1 var ett 3 axligt dieselelektiskt lok med drivning

på ytteraxlarna medan Dx2 var ett boggielok med 4 banmotorer som fick ström från en generator som var kopplad till dieselmotorn.
Loken slopades 1950.
Här finns en bild på Dx1, även kallad "Birgitta": http://www.historiskt.nu/smalsp/moj/moj_fakta_08.html

Det är inte direkt ett överskott på bilder men jag har i alla fall hittat enklare ritningar och några bilder. Ritningarna till

plåten i A3 format blev färdiga i höst och en beställning gjordes till en firma i England. Endast 1 vecka senare kom plåten med

posten, en sån snabb leverans hade jag inte räknat med och dessutom billigare än den tidigare plåten på Ankan!

Jag tänkte lägga upp lite bilder på hur byggena framskrider och jag har påbörjat bygget med Dx2 eftersom jag sen tidigare köpt på

mig 2 drivboggier för 9mm som jag tänkte bredda till 10,2mm H0n3.

Bild 1 visar en del av ritningsunderlaget som det ser ut i Corel Draw och bild 2 hur etsplåten så ut när jag fick hem den. (om jag lkan lyckas få till bildvisning).

Fortsättning följer.
Bild
Bild

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Gick ju sådär. Får se om det funkar nu
Bild
Bild
/Gunnar
krillodil
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 jan 2015, 08:30

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av krillodil »

Mycket roligt att följa detta bygge, dessutom på mycket nära håll. Man kan inte bli annat än imponerad.
Vi ses på onsdag!

/Christer
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Olof »

Ser fram emot att få följa denna tråd.

Trots att jag är Deva-fantast så måste jag säga att jag har svårt att använda andra delen av ordet fulsnygga om loken till MÖJ :-)

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Jag har tänkt att använda färdiga drivboggier som jag köpte får ett antal år sedan, gjorda för 9mm, tyvärr har dom inte stjärnekerhjul men det fungerar med att byta till RimboGrandes hjul och bredda till 10,2mm, här är bytet gjort på ena boggien.
Bild

Drivningen med hjulsidor blir täckta av en plåt som är vikt som ett U över drivningen, fjäderpaket, axelbox och broms löds fast på boggieplåten.
Bild

/Gunnar
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Jocke Svensson »

Alltid roligt att se och inspireras av andras byggen. Vad är det för drivboggier som använts?

/ Jocke S
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Ante S »

Skulle denna etsplåt gå att få köpa..?

Ante
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Jag vet inte riktigt, kan det vara peco. Sprang på dom i reakorgen på MJ-hobby när jag var där.

Jag får se hur jag gör med eventuell försäljning, det visar sig att det finns "några" saker att fixa, eller "plåten har utvecklingspotential"! Riktigt så farligt är det väl inte men det är inte lätt att tänka på allt.
/Gunnar
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Ante S »

Tack för svar. Du har i a f en kund redan...

Ante
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Drivning från dom här kan nog fungera som drivning, det blir nog en sån till Dx1:an som jag bygger efter Dx2
http://www.hollywoodfoundry.com/shopdis ... Mechanisms

Fortsatt med huvarna, inte helt lätt att bocka rundningarna, det är ganska liten radie på dom.
Bild

/Gunnar
Skriv svar