Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Lasse M »

Någon som är insatt i hur det ligger till med Heljans 30-tals vagnar. Jag köpte själv inte några när dom kom då jag hoppades på att dom skulle komma i versioner från efter 1956, något dom ju tyvärr aldrig gjorde. Numera verkar det omöjligt att få tag på dessa vagnar, verkar slutsålda överallt, och det är ju positivt för Heljan. Men finns det planer för fler serier av vagnarna om ens i det utförande som givits ut, alltså före 1956? Det måste ändå kostat Heljan en hel del att ta fram verktygen för att producera dessa vagnar så därför känns det lite konstigt att Heljan inte producerar fler utan låter verktygen ligga oanvända. En ny serie med märkning efter 1956 tror jag personligen hade sålt en del.
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Ringe »

De vagnar som kom har 2 versioner "metkrok" och "SJ" Vilka årtal eller perioder avspeglar dom?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Jan Frelin »

De brukar gå att hitta på Tradera då och då.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev:De brukar gå att hitta på Tradera då och då.
Jo det har jag sett, men oftast har dom då gått upp i priser en bra bit över nypriset och som jag tycker är mer än vad jag vill betala. Har budat på auktioner då och då men det har alltid gått över vad jag vill ge, men jag hänger ju inte på Tradera så jag har säkert missat en del auktioner.

Men tyckte det var lite underligt att Heljan inte tar fram fler vagnar om man nu kostat på sig att ta fram verktygen, och dessutom har ju vagnarna uppenbarligen sålt slut.
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Johan Stenson »

Klart att vagnarna sålde slut. Efter bara något år reades vagnarna ut för halva priset jämfört när de var nya på marknaden. Samma sak med T21 som vräktes ut för strax under 1000-lappen på slutet.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Heljans 30-tals vagnar - Utgångna?

Inlägg av Lasse M »

Att vagnarna reats ut måste jag ha missat, rea på T2/T21 såg jag och köpte också två lok till utöver det jag köpte när loken kom ut.
Skriv svar