Brimalm Tp och 66 axlar. Brytpunkten ligger på 33-34 vagnar. Sedan får man ta till dubbla lok.
Två filmer
https://www.youtube.com/watch?v=PiI_Atj9h_g
https://www.youtube.com/watch?v=4mJMBQqTjbk
Brimalm Tp och ett tungt tåg
Re: Brimalm Tp och ett tungt tåg
Hej!
Imponerande tåg med "mycket stort" antal smalspårsvagnar i modell! Det ser ut som att Du har byggt nästan hela Rimbo Grande´s sortiment!
Spår från Blackstone Models?
Inte mycket plats kvar på slingan efter sista vagnen innan Tp´n kommer på nästa varv.
MVH / Per N
Imponerande tåg med "mycket stort" antal smalspårsvagnar i modell! Det ser ut som att Du har byggt nästan hela Rimbo Grande´s sortiment!
Spår från Blackstone Models?
Inte mycket plats kvar på slingan efter sista vagnen innan Tp´n kommer på nästa varv.
MVH / Per N
Re: Brimalm Tp och ett tungt tåg
Hur mycket loket orkar beror väl en del på kurvradien också, vad har du för radie på slingan?
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Brimalm Tp och ett tungt tåg
Rälsen är från Blackstone och ovalen har en diameter på 997mm + fyra rakor vilket ger c:a 1000mm raksträcka. Jag skaffade denna oval av RG främst för att köra in mina modeller. Lok och rälsbussar har stått i mer än 10 år i vitrinen och de mår inte så bra av det tror jag. Jag har 38 godsvagnar (RG,GOSVV,HNJV) och meningen är inte att köra så här långa tåg i framtiden utan snarare tre till fyra olika godståg. Detta tågset på 32 vagnar var sannerligen inte lätt när jag drog det för hand och jag är imponerad att loket drog det utan slirskydd. Loket är modifierat där centrifugalkopplingen är bortagen och svänghjulet, även löphjulen är bytta mot icke fjädrande. Jag har också ett original Tp men detta lok hade problem redan med 20 vagnar. När jag provade att köra dubbla lok slog automatsäkringen på köraggregatet ut. Det skall bli roligt att prova köra ett tåg med 10 överföringsvagnar. Det borde fungera tycker jag.
Re: Brimalm Tp och ett tungt tåg
Mycket snygga vagnsbyggen. Intressant ombyggnad av ditt Tp, kan man hoppas/önska en artikel i Smalspårigt om hur du gjort ombyggnaden?