Radier för HNJ-V's Gp lok?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Lasse M »

Någon som byggt Gp loket och har någon koll på om det funkar genom Shinoharas växel #4:or och deras Y-växel? Har själv inte byggt mitt lok ännu och sitter nu och ritar upp en spårplan där jag helst vill kunna använda 4:or och 2 st Y-växlar, men vill ju inte rita något som inte Gp loket kan köra på. Enligt spårplansprogrammet så står det #3 på Shinoharas Y-växel och det känns ju som det riskerar vara lite väl snävt.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Patrik E »

Det var väl sagt redan när loket var under konstruktion att det inte skulle klara fyror. Därför ska du nog inte ha några förhoppningar på att loket ska klara det heller. Två alternativ återstår. Undvik fyror eller svarva ner flänsarna på axel 2-3.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Lasse M »

Tack för hjälpen Patrik, då blir det till att tänka om. Antingen 6:or på allt, om det går, eller så får vissa delar av bangården inte vara trafikerbara med Gp lok. Fila ner flänsarna gillar jag inte utseendemässigt så den varianten får i värsta fall bli en nödlösning.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Anders Johansson »

Patrik E skrev:Det var väl sagt redan när loket var under konstruktion att det inte skulle klara fyror. Därför ska du nog inte ha några förhoppningar på att loket ska klara det heller. Två alternativ återstår. Undvik fyror eller svarva ner flänsarna på axel 2-3.
Borde rimligen bli axel 3-4 ...
Själv är jag inne på att svarva axel 3 samt öka rörligheten på axel 5. Detta medför att drivningen måste vara på axel 4.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Olsson »

Hej!

Nu har jag iof bara provkört min Gp i radier ner till 600 mm, men inte ens det klarar den. Problemet är dock ganska enkelt att fixa, eftersom det inte är den fasta hjulbasen som är boven. Istället är det kopplingen mellan lok och tender som behöver modifieras lite, om man nu nödvändigtvis ska ha skalenligt avstånd (vilket man ju ska...).

Inte för att jag kommit så långt att jag implementerat fjädrande koppel på mitt lok ännu, men nu börjar ju årstiden inbjuda till hobbyövningar igen.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Radier för HNJ-V's Gp lok?

Inlägg av Lasse M »

Tror du alltså loket skulle klara 4:or om man modifierar kopplingen mellan tender och lok? Jag har ju som sagt inte byggt mitt Gp lok ännu men har sparat ner dina tidigare byggbeskrivningar av loket att ha inför det kommande bygget. Så om du lyckas modifiera tenderkopplingen så loket funkar i 4:or får du väldigt gärna beskriva hur du gjort.
Skriv svar