Minitrains
-
- Inlägg: 647
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Minitrains
Vi har lite H0e i Habo, dock inte Minitrains ännu, mest Roco och olika spårsystem. Vi har ett gammalt avtal med Minitrains men ärligt talat, H0e är litet på alla sätt... Vi använde aldrig avtalet då vi inte kunde frammana något intresse för deras modeller då det begav sig (tror det var 2010/11) men vi ger inte upp! Självklart kommer vi plocka in Minitrans Brigadlok, både Peter och jag är småtågsfanatiker!
Hör gärna av er om H0e, det är alltid bra att få veta vad som efterfrågas även om man inte har på lager...
Hälsar,
Anders Ö för Habo hobby & Tågspecialisten
Hör gärna av er om H0e, det är alltid bra att få veta vad som efterfrågas även om man inte har på lager...
Hälsar,
Anders Ö för Habo hobby & Tågspecialisten
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07
Re: Minitrains
Det skulle ju faktiskt vara lite kul med ett sånt lok eller åtminstone några av de där vagnarna för att ge min lilla Rocodiesel något lite större att dra omkring på. Jag känner mig lite frestad att bygga något i H0e med svensk förebild som omväxling till det amerikanska. Min fru hade precis börjat jobba i skolan i Almunge när vi träffades och jag har länge velat ha en anledning att skaffa modellen av Almunge station...
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50
Re: Minitrains
Den gråa brigadmaskinen; i annan vinkel...Vi hoppas på fler bilder! MvH/R
http://1.bp.blogspot.com/-H4Gx_mXSeZg/U ... G_0024.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-H4Gx_mXSeZg/U ... G_0024.JPG
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32
Re: Minitrains
Minitrains feldtbahnlok är årets lok i Sverige som öppnar för smalspårsrallande på alla kontinenter. Jag har svårt att tro att det är sant.
1. Äntligen ett svenskt smalsspårslok av en storserietillverkare i god kvalité och vad vi kan förvänta oss rimligt pris.
2. Feldtbahnloket är ett av världens mest spridda lok. Jag misstänker att det har varit mer spritt än någon annan loktyp i de mest skilda förhållanden än något annat lok. Under alla omständigheter öppnas mycket stora möjligheter att hitta förebilder på ställen man knappast tror att det är sant att det gått järnväg till i de mest skiftande miljöer.
3. Att loket är del av ett mycket brett sortiment med andra lok och vagnar tillverkade av en firma som eftersträvar ett fullt sortiment bådar mycket gott för framtida smalspårsrallande. Vi må tycka att en hel del av modellerna saknar förebilder. Men de saknar inte förmågan att tilltala fantasin och kan fungera som den ingång till modellrallande som i hög grad saknas för andra spårvidder idag. Inte minst i tider av compact living är smalspårsrallande attraktivt, särskilt om det kan som i detta fall vara led i att få både persontrafik och varierad godstrafik på järnvägen.
Tyvärr har jag inte tid just nu att ge en mer systematisk lista över de feldtbahnförebilder som finns i världen. Men några smakprov för att locka har jag, vad sägs om sydafrikansk landsbygd? Eller det som till min stora förvåning inte fanns med i de normalt mycket grundliga tyska förteckningar över var tysktillverkade lok finns i världen: Ohridbanan på Balkan. Vackrare plats är svårt att föreställa sig. En gammal romersk stad bland de stekheta Balkanbergen med Ohridsjön och dess siktdjup på 31 meter glänsande vid sina fötter, en sjö där det kyrilliska alfabetet uppfanns i ett av de typiska ortodoxa klostren vid sjöns stränder som har Albanien på ena sidan och Makedonien på den andra.
http://www.freewebs.com/600mm/index.htm
Tilläggas kan att Vilda västern loket mycket väl kan ses som förebildsenligt i stora delar av Latinamerika opch på hela världens tropiköar vilket också gäller de fyra olika personvagnarna.
1. Äntligen ett svenskt smalsspårslok av en storserietillverkare i god kvalité och vad vi kan förvänta oss rimligt pris.
2. Feldtbahnloket är ett av världens mest spridda lok. Jag misstänker att det har varit mer spritt än någon annan loktyp i de mest skilda förhållanden än något annat lok. Under alla omständigheter öppnas mycket stora möjligheter att hitta förebilder på ställen man knappast tror att det är sant att det gått järnväg till i de mest skiftande miljöer.
3. Att loket är del av ett mycket brett sortiment med andra lok och vagnar tillverkade av en firma som eftersträvar ett fullt sortiment bådar mycket gott för framtida smalspårsrallande. Vi må tycka att en hel del av modellerna saknar förebilder. Men de saknar inte förmågan att tilltala fantasin och kan fungera som den ingång till modellrallande som i hög grad saknas för andra spårvidder idag. Inte minst i tider av compact living är smalspårsrallande attraktivt, särskilt om det kan som i detta fall vara led i att få både persontrafik och varierad godstrafik på järnvägen.
Tyvärr har jag inte tid just nu att ge en mer systematisk lista över de feldtbahnförebilder som finns i världen. Men några smakprov för att locka har jag, vad sägs om sydafrikansk landsbygd? Eller det som till min stora förvåning inte fanns med i de normalt mycket grundliga tyska förteckningar över var tysktillverkade lok finns i världen: Ohridbanan på Balkan. Vackrare plats är svårt att föreställa sig. En gammal romersk stad bland de stekheta Balkanbergen med Ohridsjön och dess siktdjup på 31 meter glänsande vid sina fötter, en sjö där det kyrilliska alfabetet uppfanns i ett av de typiska ortodoxa klostren vid sjöns stränder som har Albanien på ena sidan och Makedonien på den andra.
http://www.freewebs.com/600mm/index.htm
Tilläggas kan att Vilda västern loket mycket väl kan ses som förebildsenligt i stora delar av Latinamerika opch på hela världens tropiköar vilket också gäller de fyra olika personvagnarna.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32
Re: Minitrains
Länk till alla kvarvarande Feldtbahnlok av brigadtypen finns här: http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotive ... brigadelok, Vad önskas som motiv, Kongo? Brasilien? Bulgarien? Spanien? Lettland? eller varför inte Aspa bruk, Ohsabanan, ÖSJ, Eds bruk, Emfors, Munkedals Jernväg....
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33
Re: Minitrains
I likhet med Westmodell har Minitrains tydligen missat att förebilden är försedd med kolbox, eller så har man utgått från en förebild som saknar kolbox!? Även axelavstånden ser ut att vara lika fel på Minitrains modell. Kanske har Minitrains kopierat Westmodells ritningar utan att snegla för mycket på förebilden?
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 10:14
Re: Minitrains
Hur små kurvrader kan det nya Emsforsloket forcera? Loket kommer att finnas hos MJ Specialisten i april för 1.395:-. Minitrains säljer ju även nakna chassier till sina lok, passar dessa till en kåpa från Egger-Bahn eller Jouef?
Hälsningar, Uffe Landin
Hälsningar, Uffe Landin
Re: Minitrains
Hej!
De små tvåaxliga Egger-Bahn chassina från Minitrains bör i princip passa i de gamla Egger-loken. Men lite modifieringar behövs. De gamla chassina skruvades fast i kåpan med en skruv placerad i centerlinjen på chassit, där har Minitrains sina kugghjul (Egger-chassina hade sidmonterade kugghjul).
Cylindrarna på Eggers ånglok var en del av kåpan medan de på Minitrainsloken är en del av chassit, vilket är en bättre lösning. Sedan kan man behöva modifiera den metallvikt som finns monterad i Egger-kåporna. Men det ska nog inte vara alltför svårt att montera nya Minitrainschassin i gamla Egger-lok.
/Björn D
De små tvåaxliga Egger-Bahn chassina från Minitrains bör i princip passa i de gamla Egger-loken. Men lite modifieringar behövs. De gamla chassina skruvades fast i kåpan med en skruv placerad i centerlinjen på chassit, där har Minitrains sina kugghjul (Egger-chassina hade sidmonterade kugghjul).
Cylindrarna på Eggers ånglok var en del av kåpan medan de på Minitrainsloken är en del av chassit, vilket är en bättre lösning. Sedan kan man behöva modifiera den metallvikt som finns monterad i Egger-kåporna. Men det ska nog inte vara alltför svårt att montera nya Minitrainschassin i gamla Egger-lok.
/Björn D