Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Lasse M »

Tänkte ge mig på att bygga L vagnarna från SÖJ som GOSVV gav ut men utöver dom mest grundläggande delarna som golv, korg, lagergafflar så är det inte mycket jag blir klok på var det ska sitta.

Så har någon byggt dessa vagnar och kan hjälpa till att identifiera delarna på plåten? Isåfall kan jag scanna in plåten och lägga upp här med numrerade delar för identifiering.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av mikath »

Scanna plåten så skall vi nog lösa detta.

/Mika
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Patrik E »

Det är ju alltid en fördel om du har en bild eller ritning på vagnen du ska bygga. Har du inte det så är någon av ÖJ böckerna lämpliga att införskaffa. Denna byggsats är ju synnerligen bra eftersom man kan bygga flera olika vagnstyper med den.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Lasse M »

Låter lovande. Ska scanna plåten och numrera upp delarna efter helgen. Har boken Ölands Järnvägar, i den finns ritning på vagnen, tyvärr är det sämre med bilder. Hittar bara en bild där vagnen syns och då från gaveln.

Vilka fler vagnstyper kan byggas utifrån plåten? Någon av dessa vagnstyper som fick SJ littera och märkning?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Patrik E »

Du kan bygga Imp och Pmp vagnar. Samtliga SÖJ L blev ombyggda till Imp vagnar. KTsJ och KBJ:s Lmp vagnar såg annorlunda ut och går inte att bygga av plåten utan att man schratchar nya lämmar. De är dock väldigt lika SÖJ L men har lite högre lämmar.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Lasse M »

Patrik E skrev: Du kan bygga Imp och Pmp vagnar. Samtliga SÖJ L blev ombyggda till Imp vagnar. KTsJ och KBJ:s Lmp vagnar såg annorlunda ut och går inte att bygga av plåten utan att man schratchar nya lämmar. De är dock väldigt lika SÖJ L men har lite högre lämmar.


Då får det bli Imp f.d SÖJ-vagnar. I vad ligger ombyggnaden? Har du tips på var man möjligen hittar bilder på dessa?

Jag har nu scannat in plåten och numrerat delarna.
Bild
1. Dessa har likt del 3 också små halvetsade hål fast på andra sidan sett från vikanvisningen(?), alltså på baksidan. Hade funderingar på om del 1 och del 3 eventuellt kunde vara hörnjärn med nitar som ska knackas fram i halvetsade hålen. Del 1 skulle då sitta på insidan och del 3 på utsidan. Eftersom del 3 är lite längre än del 1 så förstärker detta min teori då ytterjärnen går ner över buffertbalken.

2. Ingen gissning

3. Se del 1

4. Gissar på u-balkar med nitar som ska sitta på gavlarna och att där är 1 st i reserv. Ska det då alltså inte sitta järn/balkar på insidan?

5. Ingen gissning

6. Bör också vara u-balkar med nitar men som då ska placeras på vagnens sidor. Jag gissar två per sida så att 1 st är i reserv. Ska dom placeras i mitten på varje "fält" bredvid mittersta "fältet"/"dörren"?
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av mikath »

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i bygget.

1 - Hörnbeslag för insida
2 - Fotsteg (finns inte med på "Kräkvagnen" vad jag har sett)
3 - Hörnbeslag som har nitar som skall tryckas ut som sitter på utsidan
4 - U-balkar för gavel
5 - Är den svagt böjda "dämparen" som tar emot luckan när den fälls ner
6 - U-balkar för långsida

/Mika
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av Lasse M »

Jättebra hjälp Mika. Del 2 och 5 känns så självklara nu när du skrev vad dom var. :-)

Vad menar du med "Kräkvagnen"?

Hittade en bild på Samlingsportalen vid sökning på SÖJ. Ser ut att vara en del som saknas på modellen om det är samma vagn. Inga fotsteg syns heller, men dessa kanske är med på plåten för att bygga Imp och Pmp vagnar?
http://www.samlingsportalen.se/all/cgip ... 02&Imgnr=1

Hitta bilder på Imp och Pmp vagnar där lyckades jag inte med tyvärr.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Någon som byggt SÖJ L vagnen från GOSVV?

Inlägg av mikath »

På Öland kallades vagnen "Kräkvagnen" för det var grisar och kor som kördes i vagnarna.
Kräka är korna på öländska har jag fått höra.

/Mika
Skriv svar