Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Daniel Bergqvist »

En vänlig själ har försett mig och Mika med ritningar till MÅJ 10, så en modell borde vara möjlig. För att inte störa Mika:s tråd så startar jag en ny för MÅJ 10 i nollan.

Viktiga mått:
Axelavstånd: 4500 mm
Längd över buffertbalk: 8390 mm
Längd över koppel: 9390 mm
Bredd: 2500 mm
Höjd: 3485 mm
Hjuldiameter: ca 780 mm

I nollan bör Erik Waldes kunna ekerhjul passa. En svårighet är att hela motorvagnen sitter "över" hjulen, så det är svårt att dölja en drivning, såvida inte drivningen till största delen sitter ovanför hjulen. Det jag menar är att rambalken ligger nästan över hjulen. En fundering är om det räcker med drivning på bara en axel, eller om man behöver driva båda axlarna? Strömupptagning behöver givetvis vara på båda. Om man nöjer sig med drivning på framaxeln så kan man enkelt göra bakaxeln så att den kan vicka.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Bild

Bild

Med vänlig hälsning
Daniel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Johan Winell »

Antar att du redan sett bilden på Stig Lundins sida:

http://www.historiskt.nu/smalsp/maj/maj_fakta.html

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Ja, men tack för tipset!

Med vänlig hälsning
Daniel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Du kanske skall göra ett underrede och två olika kåpor så man kan bygga den som ångvagn alt motorvagn?
Jigun
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Vad finns det intresse av? Jag ser fyra alternativ:

A) Motorvagn - vitrinmodell
B) Motorvagn med drivning
C) Ångvagn - vitrinmodell
D) Ångvagn med drivning

Jag kommer inte själv serietillverka drivningen utan den får införskaffas separat. Och om drivning önskas, vilka spårvidder önskas i så fall? Om 16,5 mm önskas så behöver bromsblocken kunna placeras därefter.

Det är ganska stora skillnader mellan ångvagnen och motorvagnen. Bl a är rambalken längre på motorvagnen än på ångvagnen. Och under ångvagnen sitter en stor vattentank. I CAD-programmet är det enkelt att återanvända delar från den ena modellen till den andra, men det är nog få färdiga delar på etsplåten som är identiska.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Olof »

Motorvagnen tycker jag ser roligast ut. Den skulle passa ihop med mina övriga smalspårsfordon med 16,5 mm spårvidd.

Vad gäller drivningen så hoppas jag att det räcker med drivning på en axel med den andra vippbar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Bild

Att bara ha drivning på ena axeln är en bra ide. Om man har drivning på bakaxeln så kan man försöka få till en "mockup" av den riktiga drivningen, dvs de kedjor som sitter på motorvagnen i fullskala. Och motorvagnen verkar som mest ha dragit en personvagn, så drivning på en axel borde räcka till.

Jag har pratat med Jeco om deras växellådor och de säljer växellådor från DJH i England. Jag har ritat upp den växellåda som jag ser som mest lämplig i DJH:s sortiment, men jag tycker att den syns lite för mycket. Bifogad bild visar skillnaden mellan den drivning som jag hittills har skissat på och drivning med DJH:s växellåda. Det blåa området bakom mittenhjulet är själva drivningen.

Ni får gärna komma med förslag och synpunkter på hur jag bör gå vidare.

Mvh Daniel
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av f.gaard »

Dessa kan kanske vara något.
http://www.highlevelkits.co.uk/

Mvh Fredrik
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Inlägg av Olof »

Eller här: http://www.sb-modellbau.com/

Tror inte det är någon brist på drivningar med längre avstånd mellan motoraxel och hjulaxel än de DJH har. Haken är bara att hitta något bra bland alla alternativ.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar