Hans Svensson avliden

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Hans Svensson avliden

Inlägg av lenelg »

En av föreningens pionjärer har gått bort, Hans Svensson, också känd som "Hans i Lunde". För de flesta är han nog känd för sina krönikor i Allt om Hobby, till gladbyggets försvar. Man kunde inte räkna nitar på Hans byggen, men nog andades de smalspår! Hans smalspårsintresse väcktes tidigt, i tonåren tog han kameran på cykeln och dokumenterade Nybergets Järnväg, en 600 mm gruvbana som hade varit glömd utan Hans insats.

Jag kände Hans i mer än 50 år, vi gick i samma skola i Ludvika. I våras fick jag några foton från Hans som påminde mig om att mina första försök i nollan, innan jag gick över till amerikanska förebilder, levde kvar och fått ett nytt liv under Afrikas sol.

Hans afrikanska inspiration kom från tidiga år som biståndsarbetare i Etiopien. Han kom senare att utbilda nya biståndsarbetare, och så småningom personal inom Räddningsverket, som lärare på Sandöskolan utanför Kramfors.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hans Svensson avliden

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mycket tråkigt att höra. Det var alltid kul att läsa hans artiklar.

Mvh Daniel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Hans Svensson avliden

Inlägg av Göran T »

Väldigt tråkigt att höra.
Hans Svensson var en profil och vapendragare för smalspårshobbyn och medlem i främjandet sedan många år tillbaka. Jag hade det stora nöjet att få ta del av och redigera Hans artiklar om gruvan i Fremundberg, en serie som gladde många, det vet jag eftersom det var fler än vanligt som kommenterade artikelserien i positiva ord. Jag hade nöjet att träffa Hans Svensson en gång och det var när Roger S Jansson hade bjudit in Smalspårsfrämjandet till diggarmöte i Frövi och Industribaneföreningen 1999 (eller var det -98?). Jag var nytillträdd redaktör och hade nr 67 i huvudet och det blev ett litet reportage från mötet med text av Ce-Ge Olsson och med bilder från undertecknad. Jag tror Hans med hustru finns med på någon av dem.
Hans Svensson bidrog också till Smalspårsfrämjandets jubileumsbok och jag slog upp hans bidrag ganska stort. Jag är glad att jag gjorde det. Minns att han själv blev förvånad men också glad över utrymmet. Jag tyckte att han var värd det.
/Göran
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Hans Svensson avliden

Inlägg av Roger S Jansson »

Hej.
Jag är fullständigt chockad att höra att min gode Smalspårsvän & mentor gått bort....!
Mycket Tråkigt!!!MvH
RJa
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Hans Svensson avliden

Inlägg av CGO »

Jag fick dödsbudet på morgon i rusningen i Stockholms kollektivtrafik via en kär modellbyggarvän. Jag förstod att när han ringde så tidigt att något hade hänt. Det kändes mycket ledsamt. Jag pratade med Hans Svensson för knappt tre veckor sedan och han ville att vi skulle göra en artikel ihop, antingen i Allt om Hobby eller Smalspårigt. Nu har hans röst tystnat, hans penna slutat raspa på pappret och det sista tåget på hans etiopiska smalspårsbana har stannat. Hans Svensson var verkligen en inspiratör, frågan om han inte var först i vårt land med smalspår i nollan på HO spår (16,5).
Jag hade glädjen att på en tjänsteresa till Härnösand för tiotalet år sedan få hälsa på honom i hans bostad i Nänsjö, tillsammans med hans hustru. En underbar bostad i ett gammal arbetskasern med ihopslagna lägenheter. Hans och Birgitta plockade varje vår murklor som sedan torkades i lägenheten, så bland afrikanska tåg fanns gott om torkad svamp. Jag kunde också studera Hans Svenssons modeller och de var klart bättre byggda än vad som ibland antytts. Jag anser nog att Hans Svensson var en trollkarl med det han skapade och tyvärr har hans skapande nu avbrutits alldeles för tidigt. Hans Svensson tillhörde 40-talist generationen men jag anser att han hade mycket kvar att delge oss MJ-vänner och att det var på tok för tidigt att ställa in tillvaron. Frid över hans minne, jag kommer att sakna honom mycket och även de trivsamma julkort som damp ner varje år. Farväl kompis.
//CeGe Olsson
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Hans Svensson avliden

Inlägg av Göran T »

Rätt ska vara rätt.
Jag vill därför förtydliga att Hans Svensson inte bidrog med något alster till jubileumsboken som jag felaktigt påpekade i mitt inlägg ovan. Däremot så fick han rejält med utrymme i mitt sista nummer som redaktör för vår förenings gemensamma tidskrift Smalspårigt. I nr 100 fick Hans gott om utrymme att rita och berätta om det som behagade honom. Och det gjorde han med besked!
Tack Hans!
/Göran Tholin
Skriv svar