Sida 2 av 2

Kappler

Postat: mån 14 jan 2008, 09:15
av Stefan Nilsson
Om man beställer prylar som ändå kommer från Kappler borde man väl lika gärna kunna gå till dem direkt...? Först kan man kolla dimensioner för det man behöver: http://www.kapplerusa.com/y2k/p-ho-ties.htm

Sen går man till varukorgen och shoppar lös ;-) enligt dimensioner: http://www.kapplerusa.com/cgi-bin/store/commerce.cgi

International shipping notes here: http://www.kapplerusa.com/y2k/shipping-intl_notes.htm

Skillnad förstås om man ska ha fler saker, såsom rälsspik m.m. och vill beställa allt från ett ställe. Sen finns ju fler leverantörer av skalavirke. Skalaträ i Gnarp är ett sånt ställe som finns i Sverige. Mt Albert Scale Lumber Co. har gjort de slipers jag en gång i tiden köpte för skala S (Sugar Pine RR Ties: http://www.mtalbert.com/lumber/railtie.html). (Ser inte ut som de säljer utanför Nordamerika, men jag pratade med dem nån gång om att beställa till Sverige och det skulle funka. Man får nog fråga.) (Hittade också ett paket träslipers från Berlyn Locomotive Works i Denver, Colorado, men de verkar sakna webbplats...)

Re: slipers

Postat: mån 14 jan 2008, 12:40
av 14Kjell Å Granander
Slipers
Har man behov av större sliprar besöker man sitt lokala snickeri. Man ber att få en bräda av bättre slag- bok, ek etc uppsågad i lister som sen planhyvlas för absolut jämn tjocklek. Bredden är mindre noga som Björn påpekade. jag använde
3/16" x 3/8" x 2½" + större längder för vx-bygge
av ek som då måste förborras, och för sådana mängder hål duger det inte med skitborr från varuhus. En normal växel innehåller drygt 200 spik så tänk på vad du sätter i gång med. Skala är egentligen egalt, jag bygger 15mm-1' När alla sliprarna är tillsågade stoppar man dom i en burk med lock och häller på en skvätt brun impregnering och skakar om varefter man häller ut det hela på en bit plast för torkning. Färdigt. Allt det här besväret är för att det ska bli väderbeständigt. Om du inte tänker ta ut banan så ta åtminstone mögelmedel i burken. Banan ska ju inte se ut som en gammal limpa efter ett tag. Mycke tillbehör vi använder är ju organiskt material som innehåller mikro-organismer. Det kan också vara ide' att ha koll på luftfuktigheten där du jobbar och bygger. Vid ~55% börjar järn rosta som man kan tänka på om man jobbar t.ex i ett bi-utrymme, om inte annat så blir verktygen förstörda, eller lödställena gröna
Mvh 14 Kjell Granander

Re: slipers

Postat: mån 14 jan 2008, 21:55
av mj-onas
Är också på gång att "spika" egen räls. I skala H0f (d v s 6,5mm spårvidd). För att göra rälsen stabil tänker jag använda kopparbelagt laminatkort tillkapat i lämpliga bitar för ungefär var femte slipers. Till övriga synliga blir det 2x2mm balsalist. Provade att kapa till tändstickor men träet i dessa är för fibrigt och faller sönder eller blir deformerat vid tillkapning. 2x2mm balsalist är för övrigt både tätare och billigare per meter än furu.

Här kommer en länk för rälsspikare i större spårvidd. Om den inte hjälper just dig så kolla ändå in de fantastiska bilderna. http://www.feldbahn-modellbau.ch/

Rätt vinkel på växlar och korrekt avstånd mellan slipers vill man ju ha. Här är en användbar länk. http://www.feldbahn.de/vorbild/tabelle/v-strd.html

Re: slipers

Postat: tis 15 jan 2008, 22:32
av Björn D
Hej!
Min personliga åsikt är att balsa har alldeles för grov struktur i H0. På normalt beskådningsavstånd ser man inte strukturen på en H0 slipers. Det man kan se är färgvariationerna och hur det är ballasterat. Huvuddelen av alla svenska järnvägar använde grus som ballast, långt fram till efter andra världskriget. I H0 ser man inte de enstaka gruskornen utan bara en och annan större sten. HUr ballasteringen är gjord, dess struktur tillsammans med dess färg och slipersernas färg är mycket viktigare än trästrukturen.
I Smalspårsfrämjandet jubileumsbok (klicka på länken uppe till höger på startsidan för att se hur man beställer den) finns en längre artikel av Örjan Svane om hur han bygger två-fota smalspår i skala 1:76. Det är en mycket grundläggande artikel om allt som man kan behöva veta om spårbygge i de mindre skalorna. Spår i de mindre skalorna måste byggas mycket stabilt för att inte rubbas och ge spårviddsfel efter rengörning, toleranserna i växlarna är någon eller ett par tiondels millimeter. För code 40 räler (1 mm höga) skulle jag nog vilja ha en lödd slipers per 2 cm, vid kurvor och växlar ännu tätare. Då blir det inte plats för så många träslipers emellan och då kan man lika gärna löda samtliga.
På Trefoten började vi med att blanda träslipers och kopparpertinax slipers. Efter de första erfarenheterna övergick vi till hellödat spår. Att löda 914 mm räls tar ungefär 1½ timme, målning och ballastering av samma sträcka tar betydligt längre tid.

Mvh
Björn D

Re: slipers

Postat: tor 01 maj 2008, 17:44
av Jan-Inge Gunarsson
Har nu fått hem lind i 2 mm tjock för syllar. Sitter och letar efter rätt längd på syllarna i skalan 0n2 dvs 12.7 mm spårvidd. Hittade på en sida i USA att de skulle vara ca 25 mm långa och det skulle vara 1100 - 1200 mm på en verklig 600 mm bana. Detta kan nog vara tänkbart eller??? Sedan bredden på syllarna varierade en del, men försöker man hålla sig till 3 mm skulle det motsvara en syll med bredden 135 mm. Inte det heller orealistiskt.
Jan-Inge

Re: slipers

Postat: tor 01 maj 2008, 20:23
av Stefan Nilsson
Uppgifter från Bosjöbanan:

Slipers per rälslängd: 12 st
Sliperslängd: 4-6 fot (1,2-1,8 m)
Sliperstjocklek: 12 cm

([link=http://arstuga.se/bbv/texter/bandata.htm]http://arstuga.se/bbv/texter/bandata.htm[/link])

1,8 m - 3 ggr spårvidden - låter mycket, speciellt jämfört med foton... Men så anges det iaf i Skogsbana.

Re: slipers

Postat: fre 02 maj 2008, 17:04
av Anders Östlund
En annan bra källa är:

http://hem.bredband.net/decauville/Bana/index.htm

Där anges 1,3 m, dvs strax över 2x spårvidden...

/Anders Ö

Re: slipers

Postat: lör 03 maj 2008, 14:51
av CGO
Jag byggde en mindre modul för On30 och lät min far såga upp lindträ av den kvalitet som modellbyggarna på Sjöhistoriska museet använder för båtbygge. Av några oanvändbarta spillbitar blev det väldans fina slipers. Lind är ett lätt träslag att forma, spika i men samtidigt tillräckligt kraftigt så att spiken sitter fast. Balsa är nog direkt olämpligt och med för grov struktur som påpekats. Anders, din idé om använda sådana här kretskortsmässingsbitar vid var tionde sliper är nog vettigt. A och O är annars att använda sig av mallar med tyngder i (spårmått) och att sanda(ballasta) innan rälsläggningen, annars kanske gruset kommer för högt. Å andra sidan har jag sett någon på SMJ som tog vanliga kvistar i skogen och limmade fast dom och sedan körde en bandslip över hela härligheten. Blev snyggt och väldigt primitivt.
Vore onekligen kul att se lite bilder på ditt bygge och fortgående rapportering av de vedermödor(?) eller lyckorus över att ha handlagt spåret.

Re: slipers

Postat: fre 09 maj 2008, 18:32
av f.gaard
På RLJ använder vi 1,2 eller 1,3 meter långa slipers. 1,2 för nya och 1,3 för begagnade delade normalspårsslipers som är 2,6m. Tjocklekarna kommer jag inte ihåg, men normalarna är betydligt bredare.

Fredrik G

Re: slipers

Postat: mån 12 maj 2008, 21:40
av ehrpet
Däremot så undrar jag om någon har tips om bra rälssprik? Jag har några påsar med Roy C Link men vet inte om de finns kvar. Köpte PECOs en gång men det var inte avsett för skalor under G tror jag... Mycket klumpiga spikar...

Hälsar,
Anders Ö



KB Scale har fortsatt att sälja ex Roy C Link-modeller. Kolla under track parts på: http://www.kbscale.com/index.htm

Jag har använt railspikes och fishplates härifrån och spikat spår på slipers av tillskurna glasspinnar i skala 1:35. Funkar bra tycker jag. Glasspinnar (utan glass) köpte jag någonstans i storpack. Kanske hos Panduro?

Peter E