Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Har ni något bra förslag på hur man målar slickepinnarna i nollan? Tycker att det blir kladdigt när jag gör det för hand med pensel. Blir ju lika kladdigt i H0 men det syns inte lika väl.
/Arne
Bilagor
999A97F1-AFFC-4319-980E-080B7ACDBB20.jpeg
999A97F1-AFFC-4319-980E-080B7ACDBB20.jpeg (323.65 KiB) Visad 6478 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Olof »

När jag för längesedan köpte etsade slickepinnar i H0 följde det med en randig mall eller skall vi kalla det mask. Tanken var att man först målar hela delen gul och sedan höll masken strax framför slickepinnen och sprutmålade genom den.

Kanske görs detta bäst innan man sätter ihop slickepinnen.

Jag vet inte om det funkar ty jag har inte provat men jag har funderat på att skriva ut en sådan mask på 3D-skrivaren när jag kommit så långt i bygget.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Har också funderat på någon form av mall. Men det förutsätter, tycker jag, att man kan montera dem efter målning. Hade kanske fungerat på Z:an. Men knappats på en Z43/49:a med slickepinnarna i fronten.

Arne
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Mats B »

För länge sedan gjorde Lasse Gustafsson i Växjö målade slickepinnar i H0. Jag har för mig han använde en mall och sprutmålade när delarna fortfarande var platta. Men det är inte helt lätt att göra så. Man måste sprutmåla mycket torrt för annars kryper färgen in under mallen.

Ett annat sätt är att använda maskeringstape. Tidigare fanns tape för att göra kretskort i diverse bredder men sådant kan vara svårt att få tag på.

Själv har jag i ett tidigare liv med bättre ögon och stadigare hand målat med tunn pensel. I H0.

/Mats B
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av K Lemming »

Bygg-Svenskt har iaf tidigare haft dekaler för framändesskärmar i H0, kanske finns det i 0:an också från dom. Kan ju vara värt att slänga iväg ett mail dit och fråga. Dom bestod av dom röda linjerna så man målade skärmen gul och sedan monterade man dekalen med dom röda linjerna. Fyra st dekaler per skärm så det är alltså inte lösa röda linjer. Sen var det bara till att komplettera med färg över plåtkanterna där dekalerna inte ger några linjer.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Arne Falk »

K Lemming skrev: sön 25 apr 2021, 21:08 Bygg-Svenskt har iaf tidigare haft dekaler för framändesskärmar i H0, kanske finns det i 0:an också från dom. Kan ju vara värt att slänga iväg ett mail dit och fråga. Dom bestod av dom röda linjerna så man målade skärmen gul och sedan monterade man dekalen med dom röda linjerna. Fyra st dekaler per skärm så det är alltså inte lösa röda linjer. Sen var det bara till att komplettera med färg över plåtkanterna där dekalerna inte ger några linjer.
Tack! Kollade och ser att de har märkningen målad direkt på karossen. Ska kolla med dem om dom har till slickepinnarnavarianten.

/Arne
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Olof »

K Lemming skrev: sön 25 apr 2021, 21:08 Bygg-Svenskt har iaf tidigare haft dekaler för framändesskärmar i H0, kanske finns det i 0:an också från dom. Kan ju vara värt att slänga iväg ett mail dit och fråga. Dom bestod av dom röda linjerna så man målade skärmen gul och sedan monterade man dekalen med dom röda linjerna. Fyra st dekaler per skärm så det är alltså inte lösa röda linjer. Sen var det bara till att komplettera med färg över plåtkanterna där dekalerna inte ger några linjer.
Tack, väldigt bra idé. En sådan dekal skulle man kunna skriva ut själv om inte Bygg-Svenskt har den i rätt skala.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Kjell E »

Då Dekaler & Etsat’s dekal till gula linjer på framändesskärmar inte längre finns, (H0), så försökte jag tillverka egna genom att dra linjer med dragstift på transparent dekalfilm med utspädd Humbrolfärg. Samma metod som spröjstillverkning. Det fungerade!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Mallet »

Det var ju elegant.
Mvh LH
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Måla ”slickepinnar” framändesskärmar i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

Så här gjorde jag:
Etsning i 0,3 mm plåt (har testat 0,2 mm också).

Steg:
1. Löd pinne
2. Måla gult
3. Vik in mallar
4. Måla rött
5. Trä delarna i varandra
6. Mattlack
7. Montera i hållare på fordon

Har också testat att ta fram dekaler för de röda streckan. Men sprutmålning blev bäst tycker jag.

Bild
Skriv svar