VVA SJ litt Z

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

G Jonsson skrev: sön 02 maj 2021, 22:32 Ett ytterligare "lästips" ur Bjurströmsboken är bilden på OKB Nr 1 på sidan 71.
Den låga vintersolen belyser innanmätet på den i det närmaste tomma B-huvens innanmäte. Det enda fast monterade torde vara sandbehållarna.
...
/Gunnar J.
Tack Gunnar, det var uppenbarligen helt tomt och det fanns inte någon mellanvägg mellan hytt och utrymmet under huvarna. Det skall bli spännande att se hur SV&LV löser det.

Jag har klarat mig lindrigt men jag är trots allt man med rätt att klaga och post-Covid-tröttheten ställer till det. När jag jobbat färdigt blir det inte så mycket mer gjort. Har dock kommit lite längre denna helg.

Det är inte tjänstevagnsgrått jag målat med utan "Maston 1k Etch primer" på sprayburk som jag provar för första gången. Vi får se hur bra den sitter.

Med så stora fönster och inga hyllor på insidan under dem får man fundera lite på hur man skall göra innerväggarna. Där är som synes en del hål att spackla igen.

IMG_0293.jpg
IMG_0293.jpg (272.85 KiB) Visad 7771 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Färdigmålade framändesskärmar (eller vad de nu heter). Nästa steg blir att fixa röda streck.

IMG_0292.jpg
IMG_0292.jpg (107.43 KiB) Visad 7693 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: tor 13 maj 2021, 19:04 Färdigmålade framändesskärmar (eller vad de nu heter). Nästa steg blir att fixa röda streck.
...
Benämningen "framändesskärm" är en i sammanhanget relativt modern företeelse. När skärmarna infördes omnämndes de i säkerhetsordningen länge bara som "skärmar" som skulle utmärka framände på verksamt lok och lokomotor. Dessutom var den ljusa grundfärgen länge vit för att så småningom bytas mot gul. Se upp så att lokomotorn inte blir för modern.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av HJP »

****
I min äldsta SÄO, från 1947, benämn de framändeskärmar, och det gjorde de tills de slopades, till sommaren 1973.
OBS! Framände är ej att förväxla med A-ände, som är något helt annat, men ofta förväxlas.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

HJP skrev: fre 14 maj 2021, 13:34 ****
I min äldsta SÄO, från 1947, benämn de framändeskärmar, och det gjorde de tills de slopades, till sommaren 1973.
...
I en avsevärt äldre SäO, från juni 1924, men ändå inte äldre än att begreppet framände och dess utmärkande fått en även senare igenkännbar form framgår av § 20:
Mom. 3. Å elektriskt lok och motorvagn skall framänden under dagen särskilt betecknas genom två utstående skärmar, en pa dera långsidan av fordonet och så anbragta, att de även äro synliga från förarens plats sålunda betecknade framänden
Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en lodrät axel och försedda med i vågrät led gående röda och vita ränder.
Motorlok och lokomotorer var väl än så länge inte så bekymmersamt att hålla reda på.
Men 1936 brummade det nog lite mer på bangårdarna och i SäO, den för SJ och EJ gemensamma utgåvan från 1934-10-01 resp 1936-09-06 heter det i stället i § 19:
I. Å verksamt lok och verksam lokomotor.
a) Vid dagsljus skall framänden å alla lok utom ånglok (där skorstenen markerar framänden) ävensom å lokomotor utmärkas genom två utstånde skärmar, en på vardera långsidan av fordonet och så anbragta, att de äro synliga för föraren, då han uppehåller sig i den ände, där skärmarna äro placerade (fig. 54). Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en i huvudsak lodrät axel och försedda med mot denna axel vinkelräta röda och vita ränder.
Men i 1941 års utgåva hade man övergått till gul bakgrund för de röda ränderna men skärmarna hade fortfarande inte erhållit benämning som framändesskärmar utan § 19 löd:
I. Å verksamt lok, verksam lokomotor och rälsbuss.
a) Vid dagsljus skall å alla lok utom ånglok ävensom å lokomotor och rälsbuss framänden utmärkas genom två utstående skärmar, en på vardera långsidan av fordonet (fig. 54). Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en i huvudsak lodrät axel och försedda med mot denna vinkeläta röda och gula ränder.
Eftersom leveranserna till SJ av Bjurström typ 8 inleddes redan 1926 så var flera av dessa en realitet redan under 1924 års SäO. Men även HNJ hade fått leveranser innan 1936 års SäO trädde i kraft. Då torde berörda skärmar alltså ha varit röda och vita.

Spörsmål om framändesmärkning är ett av de käraste och mest frekvent återkommande. Så sent som 2018 fick frågan en mer sakkunnig och täckande beskrivning av ämnet, om än lite beskuret. Skribenten Ulf Pålsson publicerade den på Järnvägshistoriskt forum.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av HJP »

****
Jag betvivlar inte dina uppgifter ett ögonblick.
Vad jag tänkte, men inte uttryckte tydligt, var att jag gissar att de flesta av oss, är lite "senare i tid", i vårt modellrallande. Jag har inte heller någon äldre Säo än den från 1947.
Kanske en petitess, men dessa skärmar anges som framändeskärmar (framände-skärmar, inte framändes-skärmar). Lite onödigt vetande kanske, men....
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Tack för era kommentarer och tack för varningen om vitt och gult. Det hade varit illa om jag gjort modellen för modern.

Helst hade jag hållit mitt MJ-byggande till sjuttiotalet, det vill säga 1870-1880, men jag kan sträcka mig framåt i tiden. Dock, ju förr dess bättre; så det är bara att ta bort den gula färgen och måla dem vita.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Nu i SJ-brunt

Den etsande grundfärgen sitter riktigt bra.

IMG_0318.jpg
IMG_0318.jpg (566.13 KiB) Visad 7483 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Om något missat det så går det nu att beställa en drivning till detta lok från SV&LV

https://www.svlv.se/shop/product/drivni ... normalspar

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Jag köpte SL&VV drivning till Z-loket med ljuddekoder. Den är inte billig men finmekanik i hög kvalité tillverkad i korta serier kostar. Jag hade aldrig kunnat åstadkomma något liknande själv. Mika+ har gjort ett bra jobb. Att han dessutom lagt in ljud från en Fordson-motor gjorde att jag köpte versionen med ljuddekoder.

IMG_0408.jpg
IMG_0408.jpg (544.84 KiB) Visad 5577 gånger
Finurlig trepunktslagring samt drivning och strömupptagning på alla hjul.

IMG_0409.jpg
IMG_0409.jpg (742.75 KiB) Visad 5577 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar