Sida 2 av 7

Re: VVA SJ litt Z

Postat: sön 11 apr 2021, 14:29
av Olof
Arne Falk skrev: sön 11 apr 2021, 13:41 Jag vet ju inte av vilken anledning du har kapat huven. Eftersom hålen hamnade lågt måste du ha kapat i nederkanten. Tror att huven är medvetet konstruerad att vara några tiondelar för lång för att kunna stoppa ner den bakom den främre balken och löda den där. Men om du fäster plåten mot främre hyttplåten så hamnar bufferthålen rätt. Om nu plåten blev för kort när du kapade den tror jag det går att rädda ändå, då buffertbalken är så bred att den täcker ett ev. glapp.
/Arne
Antagligen har jag gjort fel någon annanstans men anledningen till att jag kortade båda huvarna var att de var för långa. När jag satte dem på plats så slöt de inte tätt till sidorna. Hade huven varit tänkt att stoppa in bakom främre balken så hade nederkanten behövt vara smalare så att den gick in mellan sidorna samt hålet för fliken som muttern sitter på vara bredare och man skulle satt på huven innan man satte på muttern.

Men som sagt, det kan vara så att jag gjort fel tidigare och att det är därför som huvarna känns för långa.

I vilket fall så tror jag att bästa lösningen är att fila både i över och i underkant på huvarna tills de passar. Så gjorde jag i den andra änden och där sitter hålen för buffertarna på samma höjd på huven som på buffertbalkarna.

Men som Arne skriver är det inte större problem. Buffertbalken täcker hela området. Man får lägga lite tid på att flytta hålet i huven så att det matchar hålet i buffertbalken. Det är allt.

Re: VVA SJ litt Z

Postat: sön 11 apr 2021, 14:34
av Olof
Buffertbalkarna förtennas på båda sidor. På utsidan för att det skall gå att löda buffertarna av vitmetall på plats senare. Det tenn man använder för att löda vitmetall fäster inte på mässing men väl på tenn. Därför måste ytan förtennas och det är enklast att göra det innan man löder fast buffertbalken.

Jag kan verkligen rekommendera Carr 188 flytande lödtenn. Det fungerar väldigt bra när man skall förtenna delar.

IMG_0240.jpg
IMG_0240.jpg (1019.96 KiB) Visad 4789 gånger

Re: VVA SJ litt Z

Postat: sön 11 apr 2021, 19:53
av Olof
På den del som skall vara tak (del 11) finns det två skåror inetsade. Skall dessa vara uppåt eller nedåt ock skall de vara en bock längs skårorna eller är det tänkt som någon form av ränna?

IMG_0241.jpg
IMG_0241.jpg (751.29 KiB) Visad 4750 gånger

Re: VVA SJ litt Z

Postat: sön 11 apr 2021, 22:14
av K Lemming
Olof skrev: sön 11 apr 2021, 19:53 På den del som skall vara tak (del 11) finns det två skåror inetsade. Skall dessa vara uppåt eller nedåt ock skall de vara en bock längs skårorna eller är det tänkt som någon form av ränna?


IMG_0241.jpg
Dessa oetsade "remsor" i sidorna på taket är väl just tänkta att simulera vattenavrinningsrännor och skall alltså vara uppåt på taket. På mitt bygge i H0 vinklade jag dessa remsor så dom är parallella med gångbordet så att säga, alltså att dom sticker ut 90 grader från hyttsidorna.

Re: VVA SJ litt Z

Postat: lör 17 apr 2021, 17:21
av Olof
Eftersom jag vill ha ett avtagbart tak skrev jag ut ett tak på 3D skrivaren istället för att använda det tak som följer med byggsatsen. Detta tak räcker ned någon millimeter innanför sidorna så att det sitter på plats.

Utskriften gjordes i två delar som sedan limmades och spacklades eftersom det är svårt att få en snygg kant i nederkanten av utskriften.

IMG_0251.jpg
IMG_0251.jpg (374.65 KiB) Visad 4652 gånger

Re: VVA SJ litt Z

Postat: ons 21 apr 2021, 21:33
av Mats B
Att huvarna skulle vara för långa var inget jag märkte när jag provbyggde och det verkar inte som Arne haft några problem heller. Men den medvetna tanken var att de skulle gå ner i slitsarna vid golvet framtill för att det ska bli lättare att hålla på plats medans man löder från insidan.

Om man tycker att delar har helt fel storlek så rekommenderar jag att man tänker ett varv till - eller skickar en fråga - innan man tar till filen. Som Tony Wright på sitt mycket engelska sätt uttrycker det: "Be careful when removing material. Man has yet to come up with a tool that adds material."

/Mats B

Re: VVA SJ litt Z

Postat: lör 24 apr 2021, 20:10
av Olof
Mats B skrev: ons 21 apr 2021, 21:33 Att huvarna skulle vara för långa var inget jag märkte när jag provbyggde och det verkar inte som Arne haft några problem heller. Men den medvetna tanken var att de skulle gå ner i slitsarna vid golvet framtill för att det ska bli lättare att hålla på plats medans man löder från insidan.

Om man tycker att delar har helt fel storlek så rekommenderar jag att man tänker ett varv till - eller skickar en fråga - innan man tar till filen. Som Tony Wright på sitt mycket engelska sätt uttrycker det: "Be careful when removing material. Man has yet to come up with a tool that adds material."

/Mats B
Som jag skrivit tidigare så var orsaken till mina problem med huvarna troligen något fel jag gjort tidigare i bygget. Förslaget att skicka en fråga till Mats är ett väldigt gott förslag som jag missade.

Mats tips för att bocka ledstänger fungerade väldigt bra för ledstängerna på gavlarna som är för långa för den mall från Bill Bedford jag brukar använda.

/Olof

Re: VVA SJ litt Z

Postat: lör 24 apr 2021, 20:35
av Olof
IMG_0270.jpg
IMG_0270.jpg (251.34 KiB) Visad 4464 gånger
Det tråkiga med mässing är att den tappar glansen så fort. Kanske borde jag ge modellen ett lager shellack och sedan låta den vara i bara mässingen.

/Olof

Re: VVA SJ litt Z

Postat: lör 24 apr 2021, 20:36
av Olof
Är det någon som har bilder som visar inredningen? Det känns som att med så mycket fönster så krävs det något inuti?

/Olof

Re: VVA SJ litt Z

Postat: sön 25 apr 2021, 12:29
av Kjell E
I boken om bjurströmslokomotorer finns några bilder där man kan skymta bränsletank och motor från fordsontraktorn som sticker in i hytten, (sid 51, 53, 59, och 60). Jag förutsätter att du har boken. Modell finns av Fordson typ F i skala 1:43, så delar av en ödelagd sådan skulle väl pryda sin plats i hytten om det skulle rymmas när drivningen är på plats. Traktorn Busch 60103.