VVA SJ litt Z

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

SL&VV drivning rullar på bra men test på Lundarallarna bana (där visserligen spåret inte blivit rengjort sedan innan Covid stängde verksamheten) visade att det behövs lite hjälp.

Jag köpte loket med en Zimo ljuddekoder som har stöd för en extern kondensator. Zimo stöder kondensatorer upp till 5 000 uF. Praktiskt nog hade jag två 2 500 uF kondensatorer hemma. Dessa löddes ihop topp-till-topp och parallellkopplades. Total kapacitans blir då 5 000 uF.

IMG_0410.jpg
IMG_0410.jpg (365.86 KiB) Visad 5438 gånger
Efter anslutning till de två trådar som lämnar dekodern och är avsedda just för detta rullade underredet längs hela min programmeringsplanka utan störningar.

IMG_0416.jpg
IMG_0416.jpg (869.11 KiB) Visad 5438 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 04 jul 2021, 18:25 Jag köpte SL&VV drivning till Z-loket med ljuddekoder...

Finurlig trepunktslagring samt drivning och strömupptagning på alla hjul.
...
Hur sofistikerad kan den vara?
Leverantören verkar inte bjuda på några mer detaljerade bilder på hur trepunktsupphängningen med kraftöverföringen i är beskaffad.
Har du möjlighet till det?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: ons 07 jul 2021, 14:37 Hur sofistikerad kan den vara?
Leverantören verkar inte bjuda på några mer detaljerade bilder på hur trepunktsupphängningen med kraftöverföringen i är beskaffad.
Har du möjlighet till det?
De flesta av SV&LV kunder nöjer sig nog liksom jag med att det är Mika+ som konstruerat drivningen så jag förstår varför han inte fyller sin hemsida med bilder.

Personligen uppskattar jag enkelhet och det är det jag tänker på när jag kallar drivningen för finurlig.

Funktionen framgår förhoppningsvis av bilden nedan. Båda hjullagren sitter i hornblock med lite glapp som tillåter att axeln vickar.
Axeln ligger an mot en rundstång i centrumlinjen och hålls kvar där av en tråd under axeln (på fotot som är taget snett underifrån sitter tråden över och tillvänster).
Kraftöverföring med kugghjul. Jag gillar att Mika+ löser kraftöverföringen genom att glappet mellan kugghjulen får variera. Skolboken säger att man inte skall göra så men genom att tänka utanför boxen har Mika+ löst problemet med kraftöverföring till en rörlig axel.

IMG_0409 detalj.jpg
IMG_0409 detalj.jpg (678.01 KiB) Visad 5546 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Tack!
Olof skrev: ons 07 jul 2021, 18:25 ...

De flesta av SV&LV kunder nöjer sig nog liksom jag med att det är Mika+ som konstruerat drivningen så jag förstår varför han inte fyller sin hemsida med bilder.
Må så vara. Men jag är än så länge inte kund, och på sortimentet i nollan lär jag nog heller aldrig bli det. Men det hindrar ju inte att jag ändå är intresserad av att känna mig informerad även om enkla och okonventionella lösningar.
Personligen uppskattar jag enkelhet och det är det jag tänker på när jag kallar drivningen för finurlig.

Funktionen framgår förhoppningsvis av bilden nedan. Båda hjullagren sitter i hornblock med lite glapp som tillåter att axeln vickar.
Axeln ligger an mot en rundstång i centrumlinjen och hålls kvar där av en tråd under axeln (på fotot som är taget snett underifrån sitter tråden över och tillvänster).
Kraftöverföring med kugghjul. Jag gillar att Mika+ löser kraftöverföringen genom att glappet mellan kugghjulen får variera. Skolboken säger att man inte skall göra så men genom att tänka utanför boxen har Mika+ löst problemet med kraftöverföring till en rörlig axel.
Och här är väl dessutom "enkel" bara förnamnet och "okonventionell" bara en omskrivning. Men det skall bli intressant att se lösningen prestera i något skarpt sammanhang,
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Kåpa och drivning väger inte så mycket. För att förbättra strömupptagning och dragkraft så behövs det barlast. Det finns gott om plats för blytplåt men tyvärr hade jag slut på det så jag fick bygga upp ett fack på var sida utanför axelboxarna som jag sedan fyllt med blykulor.

Blyet är limmat med latexfog utspädd i etanol med lite ytspännings minskande tensider (koncentrerad spolarvätska) som jag droppade på. Kåpan fick sedan torka upp och ner.

IMG_0414.jpg
IMG_0414.jpg (709.29 KiB) Visad 5469 gånger
IMG_0415.jpg
IMG_0415.jpg (904.06 KiB) Visad 5469 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Kondensatorpaketet behöver komma upp en bit för att gå fritt från snäckan så jag skrev ut en hållare. För att få lite mer vikt gjorde jag den ihålig och lade i blyhagel.
Bättre hade varit att bygga upp en plattform av blyplåt men den är som sagt slut.

IMG_0421.jpg
IMG_0421.jpg (240.43 KiB) Visad 5307 gånger
IMG_0420.jpg
IMG_0420.jpg (155.21 KiB) Visad 5307 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Åt lunch i Cimbrishavn i dag och på vägen passerade jag orten med det vackra namnet St Olof.
När jag körde över spåret såg jag detta fordon på bangården vilket resulterade i en skarp sväng och en paus.

Är det någon som vet om detta är SJ Z nr 16 (Vk 57/1929)?

Enligt SJK 19, Järnvägsmuséer 1976 av Diehl och Heimstrans så är nummer 16 den enda littera Z som Skånska Järnvägar har men de kan ju ha fått fler sedan dess.

2021_07_15_0800.JPG
2021_07_15_0800.JPG (877.33 KiB) Visad 5239 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: tor 15 jul 2021, 16:26 ...
Är det någon som vet om detta är SJ Z nr 16 (Vk 57/1929)?

Enligt SJK 19, Järnvägsmuséer 1976 av Diehl och Heimstrans så är nummer 16 den enda littera Z som Skånska Järnvägar har men de kan ju ha fått fler sedan dess.
...
Konsulterar man stället den något yngre webbsidan Svenska lok om Bjurström typ 8 finner man ingen avvikande information.
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Kjell E »

Vad är det som står bakom Z-lokomotorn? Ser ut som ett underrede till en likadan.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Det som stod bredvid var någon form av kran.
Jag tyckte också först att underredet såg ut som det på Z så jag kollade lite extra men jag tror inte de är släkt. Axelboxar och en del detaljer såg olika ut. Kanske bara ett tecken på hur basalt Z underredet är.

2021_07_15_0845.JPG
2021_07_15_0845.JPG (459.54 KiB) Visad 5195 gånger
2021_07_15_0844.JPG
2021_07_15_0844.JPG (370.79 KiB) Visad 5195 gånger
2021_07_15_0799.JPG
2021_07_15_0799.JPG (557.88 KiB) Visad 5195 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar