Sida 6 av 11

Re: VVA SJ litt O

Postat: sön 14 mar 2021, 07:58
av Anders Östlund
Jag ritar nästan alltid i skala 1:1, sen skalar jag om och passar till måtten där det behövs. Vet inte varför riktigt men jag har fått det rådet för länge sedan och när man ständigt byter skala är det rätt praktiskt... ;) Om man vill jobba lite extra kan man nog definiera "skala" som en parameter och genom att ändra den kan man skala om hela 3D modellen bara genom att ändra en parameter. Har inte gjort det själv... än... bara funderat... ;)

/Anders

Re: VVA SJ litt O

Postat: sön 14 mar 2021, 11:53
av Olof
I väntan på att jag ritat egna axelboxar till O-vagnen så har Anders Östlund har varit snäll och lånat mig en fil han ritat av en axelbox m/05. Den har han ritat i 1:1 och jag har skalat ner den till nollan för utskrift. Det är verkligen inget fel på ritningen eller upplösningen.

Tidigare har jag alltid ritat i skala för att anpassa ritningen till vad de skrivare jag använt har klarat av. Frågan är om det behövs numera. Fördelen med att rita i skala är så klart att man kan göra detaljerna oproportionerligt större för att de skall synas.

När jag ser detta så måste jag ifrågasätta om det längre finns behov av mässingsgjutningar för icke-bärande delar som axelboxar.

2021_03_14_0469.JPG
2021_03_14_0469.JPG (857.32 KiB) Visad 2436 gånger
Det syns några ränder på fotot men tänk på att varje rand är 0,05 mm hög. De kommer att försvinna under färgen vid målning.

Re: VVA SJ litt O

Postat: sön 14 mar 2021, 17:23
av Sven G
Mycket snyggt, även larger than life. Bra jobbat alla tre (Anders, du och skrivaren)!

Det vore intressant att få se den bredvid en gjuten axelbox. Jag tolkar det som att det följer med nån sorts vitmetallversion i satsen.

/Sven

Re: VVA SJ litt O

Postat: sön 14 mar 2021, 18:00
av Olof
Sven G skrev:
sön 14 mar 2021, 17:23
Mycket snyggt, även larger than life. Bra jobbat alla tre (Anders, du och skrivaren)!

Det vore intressant att få se den bredvid en gjuten axelbox. Jag tolkar det som att det följer med nån sorts vitmetallversion i satsen.

/Sven
Jag tog ett foto med med min 3D utskrift bredvid den vitmetallgjutning som kommer med byggsatsen men bestämde mig för att inte publicera det då jag tycker det skulle vara orättvist mot VVA.

VVA skriver i sin katalog följande om detaljering:

Målsättningen är att allt som syns vid normalt betraktande ska finnas med och se korrekt ut.
Normalt betraktande definieras som objekt stående på spår och på 3 dm avstånd.
Inte förstoringsglas, inte vända upp och ner.

Då tycker jag inte det är meningsfullt att ta foton med ett makroobjektiv som är långt mycket kraftfullare än det ovannämnda förstoringsglas. VVA vitmetalgjutning har aldrig varit tänkt att studeras i dennna förstoringsgrad.

/Olof

Re: VVA SJ litt O

Postat: sön 14 mar 2021, 19:25
av Sven G
Accepteras, det var en aspekt jag inte tänkte på alls.

Re: VVA SJ litt O

Postat: tis 16 mar 2021, 19:09
av Olof
De fjädrande buffertarna krävde större hål i buffertbalken. Tyvärr så stora att långbalken kom i vägen. Genom att brotscha upp hålen istället för att borra så flyttade jag dem något inåt då brotschen tog stöd mot långbalken och karvade av mer på den sida där det inte fanns stöd.

IMG_0183.jpg
IMG_0183.jpg (482.13 KiB) Visad 2280 gånger
Jag lödde fast buffertarna med lågtemperaturtenn. Detta ångrade jag sedan. Jag kom på att kombinationen fosforsyra (som jag använder som flussmedel) och små tunna spiralfjädrar av stål omöjliga att komma åt inne i buffertarna inte var en bra kombination. Ingen synlig skada skedd än men det hade varit smartare att fylla buffertarna med olja innan jag lödde fast dem. Då hade jag känt mig trygg i att syran hade stannat ute.

IMG_0185.jpg
IMG_0185.jpg (605 KiB) Visad 2280 gånger

Re: VVA SJ litt O

Postat: tis 16 mar 2021, 19:52
av d680ae
Olof skrev:
tis 16 mar 2021, 19:09
...
Jag lödde fast buffertarna med lågtemperaturtenn. Detta ångrade jag sedan. Jag kom på att kombinationen fosforsyra (som jag använder som flussmedel) och små tunna spiralfjädrar av stål omöjliga att komma åt inne i buffertarna inte var en bra kombination. Ingen synlig skada skedd än men det hade varit smartare att fylla buffertarna med olja innan jag lödde fast dem. Då hade jag känt mig trygg i att syran hade stannat ute.
...
Hur gick det då med de 3D-printade bottenbrickorna, eller hamnade de helt utanför hanteringen?

Re: VVA SJ litt O

Postat: tis 16 mar 2021, 22:25
av Olof
Tack för ordet bottenbricka, nu vet jag vad jag skall kalla dem.

De finns kvar men eftersom jag tänkte löda fast buffertarna så kom jag på att jag skulle göra bottenbrickorna delbara så att jag kan sätta på dem när jag inte riskerar att smälta dem.
Hade nog varit smartast att istället limma buffertarna med påträdda bottenbrickor.

Re: VVA SJ litt O

Postat: fre 19 mar 2021, 12:04
av Olof
Medan jag kämpar med att lära mig Fusion 3D för att kunna rita axelboxar så passar jag på att lägga till lite vikt till O-vagnen.

Bästa utrymmet är mellan långbalkarna. Tyvärr har jag slut på blyplåt och långsamhärdande epoxi så lösningen blev att bygga en form, hälla i latexfog utspädd med koncentrerad spolarvätska och sedan fylla på med blyhagel.
Det blir inte så tungt som jag hade önskat men det får duga. Vi får hoppas att latexfogen håller lika bra som epoxi.

IMG_0195.jpg
IMG_0195.jpg (229.67 KiB) Visad 2140 gånger

Re: VVA SJ litt O

Postat: fre 19 mar 2021, 16:50
av Olof
Fusion 3D => Fusion 360