VVA SJ litt O

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Buffert- och sidobalkar sticker upp från golvet så när man lägger vagnen upp och ner och sedan skall hålla fast något inför lödning finns en risk att man trycker ner golvet mot underlaget. När tennet stelnar är det stor risk att man byggt in en skevhet i modellen. För att undvika detta så har jag gjort ett temporärt golv av trä som fyller ut mellan balkarna så att golvet är platt.

IMG_0142.jpg
IMG_0142.jpg (464.14 KiB) Visad 3927 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: mån 08 feb 2021, 12:09 ... baksidan av buffertbalken. Det lilla kvardratiska hålet i mitten är tänkt för de som använder den byggsatsen medföljande koppelimitationen.

För att göra saker och ting lättare för oss som istället köper färdiga koppel har Mats gjort ett ensidigt etsat hål med ungefär rätt mått för den kvadratiska koppelstång som brukar finnas på dessa koppel. Nu är det mycket lättare att rymma upp hålet för dessa koppel. Tack för det Mats.
Får denna beskrivning av buffertbalken tolkas som att det inte i myllret av smådetaljer på plåten medföljer något man kan använda till att forma en ordentlig dragstångsstyrning? Redan tidigt i O-vagnarnas historia ser det ut som man hade infört ledad dragstång vid fästet för dragkrokarna (foto per 1935). Om man dessförinnan hade klarat sig med små enkla styrningar med nära kvadratiskt hål för det stelt infästa dragkrokskaftet blev det naturligtvis nödvändigt med en öppning vidare i sidled. Normala dimensioner förefaller ha varit öppning 60 x 230 mm. Ursprungliga styrningar utfördes i slitstarkt gjutstål som skruvades fast från buffertbalkens utsida. Så småningom ersattes dessa av påsvetsad ram med insvetsade slitplattor av hårt stål. De bilder jag sett har förvisso varit av SJ-vagnar men det skall nog mycket till innan HNJ valde något alternativt utförande i denna detalj.
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Mats B »

Det medföljer en stiliserad dragstångsstyrning, att monteras på utsidan av buffertplankan. Olofs bild visar insidan. Hålet är gjort fyrkantigt för att underlätta bygget. Kör man GMJS-koppel kan man löda dit en koppelkrok. De som vill ha fjädrande koppel filar upp den halvetsade ytan.

/Mats B
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Kan det vara de här bitarna som avses?
Tack till d680ae för nu har jag lärt mig vad en dragstångsstyrning är.

IMG_0150.jpg
IMG_0150.jpg (325.95 KiB) Visad 3837 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: tor 11 feb 2021, 19:08 Kan det vara de här bitarna som avses?
...
Ja, der verkar stämma rätt bra med den ritning jag har på SJ artikel 1616160. Håldelning för fästskruvarna 180 x 150 mm. Utskjutande del utanför buffertbalken = 50 mm varav fästflänsen = 20 mm. Vitrinutförande bör kunna erhållas genom uppfilning av hela öppningen och ändring av dragkrokskaftens inre ända till hål för vertikalt anordnad dragbult. Sedan kan kroken förebildsenligt svängas lite åt ömse sidor.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Jag har inte helt kommit över den stolpallergi jag drabbades av när jag byggde N3, NN3 och Os parallellt så jag gick direkt från underredet till hjulupphängningen.

Jag hittade ett par gamla hjul från O-scale Models i garderoben med oavslutade projekt. Diametern är 21,8 mm vilket ör lite större än den i bygganvisningen angivna 21,5 mm. Dock tror jag inte det är enbart därför som jag fick skarva in en bit i bromsbalansen (del 18) för att inte bromsbackarna skulle ligga an mot hjulbanorna och orsaka kortslutning.

IMG_0146.jpg
IMG_0146.jpg (683.91 KiB) Visad 3759 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: fre 12 feb 2021, 21:37 ... Diametern är 21,8 mm vilket ör lite större än den i bygganvisningen angivna 21,5 mm. Dock tror jag inte det är enbart därför som jag fick skarva in en bit i bromsbalansen (del 18) för att inte bromsbackarna skulle ligga an mot hjulbanorna och orsaka kortslutning.
...
Jag tror inte heller det är enda tänkbara orsak. Utan att veta hur konstruktionen av modellens mekaniska bromsrörelse är beräknad är det naturligtvis svårt att helt klarlägga orsaken. Men vid närmare studium av etsarkets detaljer med bromsblockskor och bromsblock blir jag lite misstänksam. Dessa detaljer ser ut att vara rätt lika motsvarande detaljer till "gamla" N/NN/Os-vagnar. Dessa kännetecknas av att i ursprungligt utförande för vagnar med skruvbroms (1903 års dubbel) vara upphängda annorlunda än på modernare vagnar direkt konstruerade för att utrustas med kraftbromsar vilket bl.a. gäller standard O-vagnar. På de senare kan man se att både hängen och blockskor är lagrade tillsammans på bomtappen. På de äldre vagnarna hade man två lagringspunkter, en för hängena och en annan för bomtappen.
Lagringen för bomtappen sitter på vinklat "skaft" från hänget en aning längre ut från blockskons anliggningsyta för blocket, vilket naturligtvis också styr avståndet från axelcentrum. Så länge vagnarna bara bromsades med handkraft var bromskrafterna antagligen inte större än att denna till synes något veka konstruktion var till fyllest. Med kraftbromsens intåg krävdes antagligen en stabilare konstruktion vilket man ju fick bl.a. med inflyttningen av lagringspunkterna närmare blocken. När Os-vagnar också fick kraftbromsar modifierades ev befintlig mekanisk bromsdel till överensstämmelse med den modernare konstruktionen. Dessa skillnader bör naturligtvis även slå mot behovet av längd på förbindelselänken när övrig bromsrörelse är helt stel.

Man kan jämföra dessa utföranden på bilder från DM t.ex. N3 40650 (JvmKAGB00051) resp O 35055 (JvmKAFN00019) och Os 21765 (JvmKAGB00340)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Gör stolpar enligt Arne Falks metod.

Ett smidigt sätt att göra stolpar utan maskiner.

Lite suddig bild men man ser öglorna av metalltråd
Lite suddig bild men man ser öglorna av metalltråd
IMG_0152.jpg (517.35 KiB) Visad 3653 gånger
Som alltid krävs det lite övning. Detta är mina fyra första försök men det blir bättre.

IMG_0153.jpg
IMG_0153.jpg (572.85 KiB) Visad 3653 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av PeO Helgesson »

Olof skrev: fre 12 feb 2021, 21:37 Jag har inte helt kommit över den stolpallergi jag drabbades av när jag byggde N3, NN3 och Os parallellt så jag gick direkt från underredet till hjulupphängningen.
Du har min fulla och nyktra förståelse.
Jag drabbades av ryggskott förrförra onsdagen. Efter ett par dagar kom jag underfund med att jag inte klarade att klättra på väggarna, så jag fick hitta på något annat. Ett brev med plåtar till 8 NN-N-Os låg under sängen och brändes, så jag började "titta på dem".
Klippa gick bra sittande med ryggen tryckt mot ryggstödet, bockhjälpen låg lagom högt på strykbrädan till höger och om jag ställde en pall med avsågade ben över tangentbordet blev det perfekt höjd för nitpressen. Efter ett par dagar med korta terapipass låg de flesta delar packade i kuvert och tändsticksaskar. Efter helgen klarade jag att löda lite, 8 underreden till stor del hoplödda. Då kom ditt problem. Jag måste ha bortåt hundra stolpar!
Samma princip som sist, skala en bit skrotkabel, skala och dra kardelerna raka, klipp lite för långa bitar, spetsa ena ändan, försök igen om det blir fel, klipp till rätt längd, kläm andra ändan platt, märk hål, borra 0,8 eller 0,9, klipp och fila bort det som inte ser ut som en stolptopp.
Här halvvägs i sista och mest tidskrävande momentet.
IMG_3125a.jpg
IMG_3125a.jpg (214.82 KiB) Visad 3584 gånger
Trådarna är 1,35 mm egentligen för smalspårsvagnar, men med 0,05mm färglager blir det rätt för normalspår. Renfilning och ultraljudstvättning av underredena får komma efter stolpar (och lämmar) kommer på.
Jobbigare metod än med rör. Påminner om KBrans beskrivning av Lars Hagströms wellpapptegel för nollskaletak,: Materialkostnad obetydlig, arbetstid avsevärd.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Wow! Åtta vagnar och hundra stolpar. Jag som tyckte det var jobbigt med tre vagnar. Jag skall sluta gnälla och göra färdigt de ynka 16 som behövs till Os vagnen. :)
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar