Bergslagen i H09
Postat: mån 20 aug 2007, 16:59
Har tyvärr inga bilder att visa men jag tänkte berätta lite ändå.
Jag bygger en bana grundad på Christer Johnséns Stiernå Jernväg som var med i Järnvägshobby 2 för sisådär tusen år sen. Banan är byggd i spiral med en gruvby i mitten och sedan ringlar det hela sig ut till slutstationen som utgör förbindelse med normalspår. Landskapet byggs i frigolit som vilar på spånskiva. Den rullande materielen utgörs av Rimbo Grande, Np med korta/långa tankar samt GOSVV och Kai Nilsson. Trafikidén bygger på en bana inspirerad av BLJ/DHJ/NKlJ samt normalspåriga småbanor som GFJ/NsHJ/KNJ och andra. Byggaderna på banan blir Woxna - Lobonäs rakt av med undantag för ett bruk som får Rånäs stationshus från LNJ.
Stationerna är:
Carlsnsäs: Gruvby med mindre järngruva. Liten, kort bangård med stick till gruvan och rundspår med magasin. Liten trafik förutom till gruvan. Lobonäs stationhus ståtar på platsen. Vittnar om stora, ej infriade förhoppningar...
Mattsmyra. Lastplats med rundspår och stick. T-semafor. Lastning av träkol. Staionskiosk från WLJ:s Lövriset.
Alvhyttan: Större mellanstation med masugn. Lossning av malm och lastning av tackjärn. Kalkung med förebild från Norsbro utmed Väsman - Barken. Stationshus från Rånäs.
Stiernå: Järnvägens huvudort. Lokstallet från Tidaholm, vändskiva, rälsbussgarage. Stationshuset från Woxna Bruk och spår till smedjan (Ängelsbergs Herrsmedja).
Nyhyttan: Normalspårsstation utanför Stiernå. Mindre bangård för smalspåret och lastkajer. Eventuellt byggs kajen från Woxna station på DHdJ. Alternativt kajer liknande Vikersvik på NBJ.
Bygget har kommit så långt att sträckan Carlsnäs - Mattsmyra är lagt och delvis provkörd. Sträcknan ned till Alvhyttan är provisoriskt lagd och bangården påbörjad. Sträckan till Stiernå är utlagd men inte mycket mer. Landskapet till de första stationerna är till stor del byggt liksom de flesta byggnader. Mer tillkommer efterhand...
Ante
Jag bygger en bana grundad på Christer Johnséns Stiernå Jernväg som var med i Järnvägshobby 2 för sisådär tusen år sen. Banan är byggd i spiral med en gruvby i mitten och sedan ringlar det hela sig ut till slutstationen som utgör förbindelse med normalspår. Landskapet byggs i frigolit som vilar på spånskiva. Den rullande materielen utgörs av Rimbo Grande, Np med korta/långa tankar samt GOSVV och Kai Nilsson. Trafikidén bygger på en bana inspirerad av BLJ/DHJ/NKlJ samt normalspåriga småbanor som GFJ/NsHJ/KNJ och andra. Byggaderna på banan blir Woxna - Lobonäs rakt av med undantag för ett bruk som får Rånäs stationshus från LNJ.
Stationerna är:
Carlsnsäs: Gruvby med mindre järngruva. Liten, kort bangård med stick till gruvan och rundspår med magasin. Liten trafik förutom till gruvan. Lobonäs stationhus ståtar på platsen. Vittnar om stora, ej infriade förhoppningar...
Mattsmyra. Lastplats med rundspår och stick. T-semafor. Lastning av träkol. Staionskiosk från WLJ:s Lövriset.
Alvhyttan: Större mellanstation med masugn. Lossning av malm och lastning av tackjärn. Kalkung med förebild från Norsbro utmed Väsman - Barken. Stationshus från Rånäs.
Stiernå: Järnvägens huvudort. Lokstallet från Tidaholm, vändskiva, rälsbussgarage. Stationshuset från Woxna Bruk och spår till smedjan (Ängelsbergs Herrsmedja).
Nyhyttan: Normalspårsstation utanför Stiernå. Mindre bangård för smalspåret och lastkajer. Eventuellt byggs kajen från Woxna station på DHdJ. Alternativt kajer liknande Vikersvik på NBJ.
Bygget har kommit så långt att sträckan Carlsnäs - Mattsmyra är lagt och delvis provkörd. Sträcknan ned till Alvhyttan är provisoriskt lagd och bangården påbörjad. Sträckan till Stiernå är utlagd men inte mycket mer. Landskapet till de första stationerna är till stor del byggt liksom de flesta byggnader. Mer tillkommer efterhand...
Ante