Sida 1 av 2

Spårvidd

Postat: mån 21 jun 2010, 18:07
av bermod
En fråga till er som kan det här med smalspårigt,vilket är den vanligaste 9 ,10,5 eller 12 mm som gäller,varför jag frågar är att jag tänker försöka ta fram ett driv till Tp-loket som Bengt (och lite del från mig) har tagit fram,samt var får jag tag i räls så jag kan testa 9mm är väl inga problem men dom två andra,sen är det av intresse att vi lägger ner en massa tid på att få fram det,eller gör ni det själva det såldes i allafall en hel del i lördags dom tog slut men det kommer mer intresserade maila till http://www.etsmodeller.se/ En fråga till var hittar jag måtten för hjulavstånd på respektive???
bermod

Re: Spårvidd

Postat: mån 21 jun 2010, 18:37
av Arne Syverstad
Räls med sporvidde 10,5 mm finns hos RimboGrande

Hilsen
Arne

Re: Spårvidd

Postat: mån 21 jun 2010, 20:39
av Olof
Hjulavstånd för H0n3 hittar du här: http://www.nmra.com/standards/sandrp/pd ... .02.24.pdf

Re: Spårvidd

Postat: mån 21 jun 2010, 21:23
av Jan Frelin
För de som bygger med 891-förebilder är 10,5 mm definitivt störst. 12 mm har 19 användare enligt vår matrikel, mot 119 för H0e och 106 för H0n3.

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 00:29
av Lasse M
12 mm motsvarar ju 1067 i skala 1:1 och något Tt lok har ju aldrig funnits. Eller ni kanske vill erbjuda även dom som kör H0m möjligheten att köra Tp trots att loket aldrig funnit för 1067?

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 02:39
av Thomas Åkerblad
Lasse M skrev: 12 mm motsvarar ju 1067 i skala 1:1 och något Tt lok har ju aldrig funnits. Eller ni kanske vill erbjuda även dom som kör H0m möjligheten att köra Tp trots att loket aldrig funnit för 1067?


Tp har aldrig funnits för 1000/1067 mm, det är riktigt. Däremot leverade MaK dessa "släktingar" till Sydafrika och stålkoncernen Yskor/Iscor för 1067 mm.

http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800064_52.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800064_51.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_51.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_52.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_53.jpg

/Thomas Å

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 09:35
av Olof
Thomas Åkerblad skrev: Tp har aldrig funnits för 1000/1067 mm, det är riktigt. Däremot leverade MaK dessa "släktingar" till Sydafrika och stålkoncernen Yskor/Iscor för 1067 mm.
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800064_52.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800064_51.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_51.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_52.jpg
http://www.loks-aus-kiel.de/images/mak_800063_53.jpg
/Thomas Å

Ser ut som SJ T2t :-)

/Olof

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 12:04
av 14Kjell Å Granander
Ett sådant lok skulle nog bli ett vackert Falu-lok på NKlJ!
Just nu pillar jag på ett AEG-lok från RS-modell för Hom
som ska få ett Thomas Jonsson driv
Den som gör smalspårsräls är väl Tillig (även 3-sken)
och Peco i England
mvh Kjell Granander

Ps Skriv nåt! ds

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 13:22
av bermod
14Kjell Å Granander skrev: Ett sådant lok skulle nog bli ett vackert Falu-lok på NKlJ!
Just nu pillar jag på ett AEG-lok från RS-modell för Hom
som ska få ett Thomas Jonsson driv
Den som gör smalspårsräls är väl Tillig (även 3-sken)
och Peco i England
mvh Kjell Granander

Ps Skriv nåt! ds

Kommer att lägga ut information här och på SvMj-frum när jag väl har kommit igång,eftersom jag är pensio så måste jag ta en vilopaus ett tag ,det mycket som ska göras när man går hemma,ska försöka använda dom där 14 klubborna som ligger i bagen lite mer,jag vill önska er alla här på forumet en glad och trevlig midsommar först och även sommar.Tack för tipset om räls.
bermod

Re: Spårvidd

Postat: tis 22 jun 2010, 18:28
av Björn D
Jag tror att det kan bli mycket knepigt att tillverka ett Tp-chassi för 12 mm spårvidd. Det är redan lite trångt vid 10,5 mm spårvidd. Ett normalt H0n3 hjul är nästan 1 mm för brett, sedan måste man öka ramtjockleken lite, lite större tolleranser och då börjar koppeltapparna närma sig fotstegen...

Brimalm använde sig av hjul som var smalare än NMRA:s standard.

Med vänlig hälsning
Björn Dahlström