Sida 1 av 3

Fp vagn

Postat: mån 03 maj 2010, 09:36
av Tobias Ljung
Jag har börjat löda pa en F-vagn. Det är ett hederligt scratchbygge i Walde anda, baserat pa egna etsningar. Korgen görs som ett metallskelett, som sedan kläs invändigt med NE trä. Nitarna pa de etsade remsorna är alltsa anpassat till brädmönstret. Fortsättning följer...
Bild
Bild
Bild

Re: Fp vagn

Postat: mån 03 maj 2010, 22:58
av Bengt Andréasson
Ibland får jag en alldeles oemotståndlig lust att bara säga "wow".

Just nu till exempel!

/Bengt

Re: Fp vagn

Postat: tor 10 jun 2010, 22:07
av Tobias Ljung
Tack Bengt för w:na och o:et!

Bygget fortskrider i stilla mak. Det mesta av metallarbetet är avklarat, snart dags att ta itu med trädelen!

Bild
Bild

Re: Fp vagn

Postat: fre 11 jun 2010, 22:25
av Micke Brane
Tjusigt

Micke Brane

Re: Fp vagn

Postat: ons 23 jun 2010, 07:09
av Tobias Ljung
Taket provmonterat. Konstruktionen med de langa fästskruvarna syns väl. Jag tänker limma NE träflak för att fa till rätt tjocklek.
Bild
Bild

Här en liten studie med längre tak, över plattformen. Jag har inte bestämmt mig ännu, men det lutar at det kortare taket. Det verkar ha varit vanligast.
Bild

Re: Fp vagn

Postat: lör 17 jul 2010, 15:45
av Tobias Ljung
Provmontering av trä.
Bild

Re: Fp vagn

Postat: tis 03 aug 2010, 17:03
av 14Kjell Å Granander
Jag tittade på ditt nordöstra-flak. Du beskrev noga hur du anpassat etsningen av bultar till brädorna. Du får sätta kniven i panelen, nu har varenda bult hamnat i fjäder/nåt. Du får ta av en halv bräda, eller löda om profilerna vilket jag tror är förfärligt mycket jobb för att få bultarna någotsånär mitt i brädorna. Egentligen borde väl plattjärnens bultar setat en halv bräda längre ner? Ska du ha sånt där "norskt" koppel som Erik gör, jag kommer inte ihåg rätta namnet på buffert med överliggande klo på som vår engelsman tänker ha på sitt skala I bygge av Gp och Op .
mvh Kjell G

Re: Fp vagn

Postat: tis 03 aug 2010, 18:17
av Tomas Jansson
Hej!

Jo, jag tyckte också det där var konstigt först, men det var tydligen så man gjorde. Jag förmodar också på denna Fp-vagn. Se exempel på NKlJ-finka nedan. Bilden nedanför visar hur det såg ut inuti vagn nr 487 av samma typ.

Någon som har en bra förklaring på varför? Efter närstudie av denna vagnstyp (och när man fått upp ögonen för det, också andra...) kan man dessutom se hur standarddimensionen på brädor ändrats genom åren och på vissa vagnar matchar inte hålavstånden brädbredden längre... (såg jag när jag tittade igen: exempelvis på nedre delen av dörren på NKlJvagnen i Vadstena nedan!)

Tomas J

Bild

Bild

Re: Fp vagn

Postat: tor 05 aug 2010, 08:26
av Olof
Bräderna är fästa med bultar i stoplarna. Bultarna har ett T-format huvud. Själva skruven sitter i skarven mellan brädorna. Tvärstrecket på T-et står vertikalt på insidan. En sida av T-huvudet fäster plankan under, en del plankan över. Några hål behöver inte borras i plankan (ett litet jack behövs antar jag). Det syns bara inifrån och det är inte så ofta man är inne i G-finkor.

Hoppas detta svar hjälper

/Olof

Re: Fp vagn

Postat: tor 05 aug 2010, 20:20
av JoSk
Utan att veta med säkerhet i det aktuella fallet, så vill jag nog ändå säga att de visste vad de gjorde förr! Med genomgående skruvhål i trävirket, hade snabbt fukt och röta trängt in och förstört virket. Som sagt, clever! Trots att vi lever i en värld där kunskaper sprids snabbt världen över och blir allmängods, så är det samtidigt mycket kunskap som glöms bort!

/Johan

PS Själv hade jag dragit bultarna rätt igenom virket, innan Olof's inlägg! DS