Sida 1 av 1

ULB G65?

Postat: mån 05 apr 2010, 16:10
av Ola Ahlström
I samband med ett modellbygge satte jag mig ner och bläddrade i den 25 år gamla boken om Lelångebanan (SJK nr 40, Svante Forsaeus). I boken finns ULB G65, avbildad som SJ Gsp 300177, som foto. Därutöver återfinns vissa data om vagnen i en tabell, slutligen nämns att vagnen var byggd som littera L men byggdes om 1914 till littera G. Såvitt uppgifterna stämmer var det endast denna vagn som byggdes om och då med denna unika (?) takform. Författaren anger att vagnskort från Lelångebanan saknas så vissa uppgifter kan därför vara osäkra.

Nu till min fråga; Hur kan det komma sig att man 1914 bygger en vagn med ett så utmärkande välvt tak? Utseendet återkommer på 30-talet i och med att SJ låter tillverka storbäriga G-vagnar (Grh) samt smalspåriga vagnar vid privatbanorna (VGJ, SRJ) något senare. Var ULB för sin tid eller byggdes vagnen med någon särskild uppgift i åtanke?

Bild

/Ola

Re: ULB G65?

Postat: mån 05 apr 2010, 20:36
av TomasP
Trevlig vagn. Har du scratchbyggt den eller har du micklat om någon befintlig byggsats?

Tomas

Re: ULB G65?

Postat: mån 05 apr 2010, 21:07
av Ola Ahlström
En aldrig officiellt utgiven GOSVV plåt (HOn3).

Bild

/Ola

Re: ULB G65?

Postat: tis 06 apr 2010, 07:25
av HNJ Verkstad
Detta är en av de vagnar som jag inom snar framtid kommer att ha klar till försäljning! Det kommerett ganska stort antal olika modeller från GOSSV. En del måste dock vänta då jag vill komplettera, då jag vill komplettera med div gjutna detaljer. Detta gäller tex VGJ tankvagn och KBJ motorvagn. Det finns två ångloksplåtar, och dessa kommer jag att titta vidare på, dels vad gäller drivning, dels gjutdetaljer, så att det i så fall blir kompletta lok.
Ursäkta Ola om tråden här tog fel riktning


HNJ Verkstad

Re: ULB G65?

Postat: ons 07 apr 2010, 07:24
av zikkan
För mitt något otränade öga ser den väldigt "Engelsk" ut i proportionerna.... Kort, smal och hög! :-)
Men en härlig modell är det!!

Mvh
zikkan

Re: ULB G65?

Postat: lör 10 apr 2010, 17:39
av Ola Ahlström
Svävar fortfarande i ovisshet om varför vagneen fick ett så pass (hög-) välvt tak vid ombyggnaden - ingen som vet?

Förresten, modellen färdigbyggd så när som lite nedsmutsning;

Bild

/Ola