ULB G65?
Postat: mån 05 apr 2010, 16:10
I samband med ett modellbygge satte jag mig ner och bläddrade i den 25 år gamla boken om Lelångebanan (SJK nr 40, Svante Forsaeus). I boken finns ULB G65, avbildad som SJ Gsp 300177, som foto. Därutöver återfinns vissa data om vagnen i en tabell, slutligen nämns att vagnen var byggd som littera L men byggdes om 1914 till littera G. Såvitt uppgifterna stämmer var det endast denna vagn som byggdes om och då med denna unika (?) takform. Författaren anger att vagnskort från Lelångebanan saknas så vissa uppgifter kan därför vara osäkra.
Nu till min fråga; Hur kan det komma sig att man 1914 bygger en vagn med ett så utmärkande välvt tak? Utseendet återkommer på 30-talet i och med att SJ låter tillverka storbäriga G-vagnar (Grh) samt smalspåriga vagnar vid privatbanorna (VGJ, SRJ) något senare. Var ULB för sin tid eller byggdes vagnen med någon särskild uppgift i åtanke?

/Ola
Nu till min fråga; Hur kan det komma sig att man 1914 bygger en vagn med ett så utmärkande välvt tak? Utseendet återkommer på 30-talet i och med att SJ låter tillverka storbäriga G-vagnar (Grh) samt smalspåriga vagnar vid privatbanorna (VGJ, SRJ) något senare. Var ULB för sin tid eller byggdes vagnen med någon särskild uppgift i åtanke?

/Ola