Sida 1 av 2
Omlastningsskjul
Postat: mån 15 mar 2010, 11:57
av Sören Andersson
Jag letar efter bilder/ritningar på omlastnings-skjul/magasin smalspår<=>normalspår.
Finns det någon som tipsa mig var jag hitta detta?
/Sören
Re: Omlastningsskjul
Postat: mån 15 mar 2010, 17:40
av Klas Blomberg
En (dålig) bild från Skövde finns på Rolf Stens sidor.
[link=
http://www.historiskt.nu/smalsp/saj/saj_fakta.html]
http://www.historiskt.nu/smalsp/saj/saj_fakta.html[/link]
Det ser ut att vara i stort sett samma konstruktion som fanns kvar i Lerbäck för knappt 20 år sedan - och vem hade en tanke på att man skulle ta kort på nåt sånt......
Re: Omlastningsskjul
Postat: mån 15 mar 2010, 17:45
av Anders Johansson
Bilder och ritningar på Sävsjöströms omlastningsskjul finns i ett av de tidigare numren av Smalspårigt.
Återkommer med vilket nummer när jag kollat igenom "historien".
Re: Omlastningsskjul
Postat: fre 19 mar 2010, 06:27
av Anders Östlund
Sören, är du intresserad av Sävsjöström så har jag ritat det i... eh... Något CAD-program... Det är min ritning som var med i Smalspråigt för länge sedan, dock vill jag minnas att den artikel jag ritade till var skriven av Ulf Smedbo...? Han bidrog i alla fall med bilder och mått som ritningen baserades på. Bilderna har jag också någonstans...
Skicka ett mail, tror det ska finnas länkat någonstans här om du inte har det till hands...
Hälsar,
Anders Ö
Re: Omlastningsskjul
Postat: lör 20 mar 2010, 00:15
av Ante S
Jag tror ni pratar om olika saker. Den artikel du ritade till var om Sävsjöströms säregna godsmagasin. Omlastningsskjulet är en annan byggnad som i princip är ett tak på höga pålar. Detta har också omskrivits i en tidigare artikel. Det numret har jag inte och jag skulle gärna vilja se den ritningen.
Ante
Re: Omlastningsskjul
Postat: sön 21 mar 2010, 11:47
av 14Kjell Å Granander
Skjul
*Omlastningsskjulet i Sävsjöström var som sagts infört i Smalspårigt #27 -1985 som bilaga.'
Jan-Olof Svensson har mätt och ritat den 1978
På baksidan är en översikt av ÖBB1099 Hoe el-loket som Roco gör samt en översikt av NKlJ
BCop 9 en lanterninvagn med tvärkupeer.
Skjulet är för ett normalt och ett smalt spår, är 20M långt och 8,7m brett, det är 6 stolpar / takstolar Takvinkel mer än 40* =~85* under nocken som är 8800 högt upp
Längs långsidan är det brädpanel till halva höjden på den ÖVRE halvan Gavlarna inklädda med stående spetsad panel. Fri höjd under spetsarna ca 4 M
14 Kjell Granander
Re: Omlastningsskjul
Postat: sön 21 mar 2010, 16:58
av Bengt Andréasson
Hej Sören!
Bild nummer sex i detta inlägg på Järnvägshistoriskt forum har en bild av omlastningsmagasinet i Köping: [link]
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=45801[/link]
Spårarrangemanget är särskilt "spännande" där tycker jag.
/Bengt
Re: Omlastningsskjul
Postat: sön 28 mar 2010, 15:14
av 14Kjell Å Granander
Bilderna från Köping tilltalade mig särskilt (bergslagståg)
Skjulet var väl VÄLDIGT mycket större än det i Sävsjöström
det var ju sas enkelspårigt 1 + 1 spår, 4' 8,5" + 3'
14 Kjell G
Re: Omlastningsskjul
Postat: tis 06 apr 2010, 19:54
av Sören Andersson
Jag har börjat att "karva" ut en del ply till ett skjul!

Re: Omlastningsskjul
Postat: fre 09 apr 2010, 08:19
av Sören Andersson
Bygget fortlöper
/Sören