Sida 1 av 2
Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: ons 10 feb 2010, 20:46
av mikath
En liten nyhet har presenterats på hemsidan (
http://www.svlv.se) om det finns tillräckligt intresse.
Maila mig om du är intresserad.
/Mika
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: tor 11 feb 2010, 15:55
av Jan-Inge Gunarsson
Hej.
När du gör den i H0, så kolla om inte intresse finns från
0 byggarnas sida oxå. Gör en enkät hur många som är intresserad.
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: tor 11 feb 2010, 18:20
av AJo
Hej Mika!
Riktigt kul med ytterligare en tillverkare! Jag skulle föreslå att du öppnar en ny tråd för lokomotorn så att ingen missar det här tillfället! HNJ verkstad håller ju också på och tar fram en lokomotor. Men ditt förslag är en annan (äldre) typ/variant? Blev lite villrådig eftersom jag är dåligt påläst på just de här loktyperna.
Mvh
Anders
Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: tor 11 feb 2010, 19:11
av Klas Blomberg
AJo skrev:
Hej Mika!
Riktigt kul med ytterligare en tillverkare! Jag skulle föreslå att du öppnar en ny tråd för lokomotorn så att ingen missar det här tillfället! HNJ verkstad håller ju också på och tar fram en lokomotor. Men ditt förslag är en annan (äldre) typ/variant? Blev lite villrådig eftersom jag är dåligt påläst på just de här loktyperna.
Mvh
Anders
Ny tråd fixad!
Förra gången de tidigaste Kalmarlokomotorerna diskuterades på forumet och det var jag som var ute och cyklade skrev signaturen Olsson så här:
"Njäe, KVAB 7 (1932): ÖSmJ 101 / Zp 142 / DONJ (7) / "Tjorven" är av den ÄNNU tidigare typen, och var nästan likadan som ÖJ:s första KVAB-lokomotor. (ÖJ 19).
Det aktuella loket är ÖJ 31, tilv. 38, finns bra bild i KVAB-boken sid. 48, ritn sid. 196"
Mikas modell är alltså en äldre förebild än Görans
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: fre 12 feb 2010, 10:34
av SV&LV
Tack för hjälpen Klas.
Ja det stämmer att min lokomotor är äldre.
Vad jag har fått fram så skall de vara utav de första som gjordes på Kalmar Verkstad.
KVAB 7 levererades vid årsskiftet 32-33 till ÖSmJ som där fick nummer 101. 1940 förstatligades ÖSmJ och hos SJ fick den först littera Z med nummer 143 och två år senare littreras den om till Zp fortfarande med samma nummer 143. DONJ köpte denna av SJ 1960 och ger den åter igen KVAB:s tillverkningsnummer 7 på lokomotorn. Slutligen övertar JTJ lokomotorn och Museisällskapet JTJ där man kan se den än idag.
KVAB 9 levererades 1933 till ÖJ i ett mycket enkelt utförande utan belysning, dörr och fönster på långsidorna. ÖJ kompletterar senare med detta. Lokomotorn var den andra av samma typ och därmed också den sista. ÖJ 19 bilr ÖJ 30 1937. Senare när ÖJ förstatligas får den littera Zp med nummer 234 hos SJ och SJ körde med den fram till nerläggningen av ÖJ 1961.
/Mika
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: fre 12 feb 2010, 10:49
av SV&LV
Jan-Inge Gunarsson skrev:
Hej.
När du gör den i H0, så kolla om inte intresse finns från
0 byggarnas sida oxå. Gör en enkät hur många som är intresserad.
Jan-Inge,
Det är inte helt omöjligt, men först och främst vill jag veta hur stort intresset är för en H0-modell.
Jag vågar inte lova förmycket eftersom jag har både andra projekt i mina tankar och problem med hälsan, så SV&LV jobbar jag med när jag har ork och tid.
/Mika
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: fre 12 feb 2010, 15:08
av SV&LV
För att jag skall ha lite koll på hur stort intresset är så måste jag be om ett mail med intresseanmälan.
/Mika
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: fre 12 feb 2010, 19:40
av forney
Jag anmäler mitt intresse för en i 0-an, på 16,5 m spårvidd
Peter Nelander
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: fre 12 feb 2010, 19:42
av forney
Ok, OK jag kör inte bredspår, 16,5mm skall det förstås vara. Peter
Re: Kalmarlokomotor från SV&LV.
Postat: tis 16 feb 2010, 19:17
av SV&LV
Oj, vilket intresse!
Har gjort en lösning med öppningsbara dörrar.
Dörren tar i motorn lite så jag får se om den lösningen kommer med på plåten eller inte, men en kul liten detalj är det i alla fall.
/Mika