En himla intressant fråga...
Ett sånt stiligt lok.
Om man tittar på bilden på loket i fråga så är det ganska öppet undertill mellan boggierna.
Kommer du att bli nöjd om du inte har den öppningen?
Jag vet inte om du tittade nåt på mitt boggilok i Jädraås.
Hursomhelst så blev den lösningen såhär.
En relativt enkeltillverkad lösning med stel boggi av delrin och med O-ringsdrift precis som du tänkt dig. Skapligt enkel att fräsa till och med många kullager.
Genomgången genom durken kan väl kanske förbättras men det funkar skapligt tycker jag.
Snäckväxlarna köpta av GHW och kullagren från Kullagergrossisten i Eslöv.
Nästan all delar ser ut så här:
Om man tänker sig att gummiremmen ligger lite offset till blindhjulsaxeln så ska det väl funka.
Och om båda hjulen har drivning så skall väl koppelstången kunna så att säga bara hänga med beaktande ett lagomt glapp som Olof var inne på.
Tänk på att hjulaxeldrevet måste justeras till kvartningen, i alla fall skapligt.
Man kan ju få till en lagom utxäxling också.
Mvh LH
Ps: Många kullager, det är lycka det!
Scratchbygd ASEA-lok i 0m
Re: Scratchbygd ASEA-lok i 0m
Takk for et meget interessant og inspirerende innspill, Lars!
Jeg var også litt bekymret for mangelen på dagslys mellom boggiene, men når jeg sjekket tegningene viste det seg at remhjulet stikker bare noen mm lenger ned enn sammenkoblingen som fyller rommet mellom boggiene på originalen.
Det som kanskje vil bli større problem er at man kan skimte bevegelige deler på et sted som det absolutt ikke skjer noe som helst på forbildet. Men om messingdelene svertes nøye blir det kanskje ikke så synlig.
Noe av attraksjonen med den løsningen jeg beskriver er at jeg har alle delene liggende, i teorien skulle det bety litt raskere fremdrift! ("Raskere fremdrift med remdrift" høres forøvrig ut som et dårlig reklame slagord for drivverket mitt!)
-Håvard
PS: Har du fått teste boggiloket med de stive boggiene på en riktig bane?
Jeg var også litt bekymret for mangelen på dagslys mellom boggiene, men når jeg sjekket tegningene viste det seg at remhjulet stikker bare noen mm lenger ned enn sammenkoblingen som fyller rommet mellom boggiene på originalen.
Det som kanskje vil bli større problem er at man kan skimte bevegelige deler på et sted som det absolutt ikke skjer noe som helst på forbildet. Men om messingdelene svertes nøye blir det kanskje ikke så synlig.
Noe av attraksjonen med den løsningen jeg beskriver er at jeg har alle delene liggende, i teorien skulle det bety litt raskere fremdrift! ("Raskere fremdrift med remdrift" høres forøvrig ut som et dårlig reklame slagord for drivverket mitt!)
-Håvard
PS: Har du fått teste boggiloket med de stive boggiene på en riktig bane?