Sida 1 av 1

Starthjälp

Postat: lör 14 nov 2009, 09:32
av Daniel C
Hej!

Efter ca 20 års uppehåll av mj-bygge börjar det nu bli dags igen (märklinbana i tidiga tonåren senast).

Det får bli en liten modul till att börja med, 50/60-tals smalspår i bergslagsmiljö är tanken. Står inför de första inköpen och jag är mkt sugen på Rimbo Grande's Z4p + några vagnar därifrån till att börja med.

Funderar på vilken räls som är lämpligast. HOe blir det iaf, har kikat runt lite och tycker nog Peco's ser finast ut, förutom möjligtvis lite snäv radie på växlarna (?) Finns det mer varianter att tillgå förutom det man hittar på t.ex. MJ-Hobby's sida? Och finns det någon annan räls som motsvarar "svenskt" stuk bättre?

Är som sagt lite grön på detta men nybörjarstarttips på det tekniska/elektriska mottages tacksamt! Vad är lämpligt ström/köraggregat? (samt för matning till växelmotorer mm) Kommer köra analogt till att börja med och endast ett lok.

Mvh/ Daniel.

Re: Starthjälp

Postat: lör 14 nov 2009, 11:33
av clas ahlstrand
Daniel C skrev: Funderar på vilken räls som är lämpligast. HOe blir det iaf, har kikat runt lite och tycker nog Peco's ser finast ut, förutom möjligtvis lite snäv radie på växlarna (?) Finns det mer varianter att tillgå förutom det man hittar på t.ex. MJ-Hobby's sida?
Pecos H0e flexräls finns numera i två utföranden, dels gamla "crazy track" med oregelbundna sliprar, dels nya "mainline track" som ser mer "normal" ut. Sistnämnda är att föredra. Liknande flexräls finns även från Roco (som också har en knepig "Feldbahngleis"). Föredrar dock Pecos växlar framför någon av Rocos två varianter. Rocos och Pecos flexräls och växlar går utmärkt att kombinera - samma code (rälshöjd) och snarlik (men inte identisk) sliperfärg

Tilligs brunerade flexräls och växlar för H0e har fått mycket beröm. Finns även kombination smalspår/normalspår:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1580&grp=4919
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?of ... _bottom=10

Re: Starthjälp

Postat: lör 14 nov 2009, 14:46
av Håkan Grundstedt
Även om du tycks ha bestämt dig redan skulle jag rekommendera 10,5mm snarare än 9mm. Ska du bygga svenskt smalspår motsvarar det bättre den vanligaste spårvidden, och bygger man svenskt är man ju i alla fall tvungen att bygga det rullande själv (eller tvungen och tvungen, det är ju roligt att bygga!).

Sen finns det ju redan modulbyggen i H0n3/10,5mm på gång, Johan Olssons Sandreda som presenteras nånstans här på smalspårsforumet till exempel. Kanske andra också?

Räls och växlar för 10,5mm brukar finnas hos Hobbyexperten och säkert hos andra också. (Jag tar tillbaks det där med 'brukar', men det finns emellanåt i alla fall).

Håkan

Re: Starthjälp

Postat: lör 14 nov 2009, 21:11
av Daniel C
Aha! Tillig hade man missat. Fina grejer! Jo valet av HOe var för att jag inte visste att det fanns färdig HOn3-räls att köpa. Jag är nämligen inte så luttrad att jag skulle lägga egen räls. Vilket/vilka fabrikat saluför HOn3?

Visst stämmer 10.5 bättre med 891mm, jag tänkte dock smita undan med att min bana skulle vara en 802mm järnväg ;) men nu får man fundera lite ytterligare.

Tack så mycket för tipsen sålänge!

Re: Starthjälp

Postat: sön 15 nov 2009, 21:11
av Bengt Andréasson
Hej Daniel!

Kul med ännu en smalspårare!

H0n3 10,5 mm är nog lättare om du vill kunna bygga fler äkta svenska modeller senare. Då har du hela 891-sortimentet, som är stort numera.

Kolla med Rimbo Grande om bl.a. färdigbyggda växlar. De kan ha något på gång, även om det inte står på deras webbplats. Du bör försöka få rum med som minst "sexor" (växelvinkel 1:6) för att inte få för snäva växelkurvor för framtiden. Problemet är att de tar plats, men det är lättare att lösa innan än efter man byggt.

/Bengt

Re: Starthjälp

Postat: sön 15 nov 2009, 22:23
av Daniel C
Hej Bengt!

Tackar, jo smalspår har alltid legat mig varmt om hjärtat. Min farfar var uppväxt med Bosjöbanan runt knuten, så redan sen barnsben fick jag smak för den "lilla" järnvägen efter våra många promenader längs den gamla bansträckningen och farfars historier och minnen.

Efter mitt uppehåll blev jag minst sagt glad att se utbudet och tillgängligheten av svenskt smalspår! Man måste ju bara börja bygga igen! Denna gång med lite annat utgångsläge än för 20 år sedan (på många sätt)!

Ja tack för tipsen, ska höra mig för per telefon, som du säger verkar det vara svårt att hitta allt endast via webbsidor. Och det känns som jag kommer satsa på 10,5mm.

Anläggningen/modulen ligger på ritbordet än så länge men efter mkt inspiration från detta forum dröjer det inte till första "spadtaget"! :)

Mvh/ D.