Sida 1 av 1
Rimbo.Grande BCop
Postat: tis 20 okt 2009, 00:22
av loktok
Byggt sen några veckor tillbaka på denna trevliga byggsats.

Re: Rimbo.Grande BCop
Postat: tis 20 okt 2009, 21:40
av 14Kjell Å Granander
Jag ser att du satt upp AGA-lyse på vagnen. Jag saknar rör mellan A-50-tub och blandaren på taket. Man gjorde sällan eller aldrig matning som inte gick utanpå taket och runt in/ner på plattformen där en på/av-kran satt på gavelväggen vidare ner under ramen till tuben. Har du bild på vagnen /ritning/ som visar montering av AGA på den här vagnen? AGA-belysning lanserades 1912. Det allenarådande systemet före hette Pintsch och var typ oljegas.
Vagnen är verkligen snyggt byggd. Vad ska dra och vad är efter?
Själv har jag byggt mig ett sätt vagnar från SGGJ som alla är före 1912 och inte kan ha AGA
Mvh 14 Kjell Granander
Re: Rimbo.Grande BCop
Postat: ons 21 okt 2009, 11:47
av loktok
Hej Kjell !
Jag har enbart den hjälp Rimbo-Grande ger byggaren i form av ritning på vagnen av långsida o gavel.Taket har förberedds med färdiga hål var takutrustningen ska monteras.
Har ingen mer kunskap om vagnen än infon genom R-G alltså.
Jag har dragit gasledningen upp på taket via ena gaveln men inte gjort någon ledning än på undersidan av underredet.
Har på önskelistan ett ånglok ska dra denna vagnen senare,har förhoppning Göran Nilsson kommer med ångloksbyggsats till HOn3.
Bild på taket innan allt blev klart.

Re: Rimbo.Grande BCop
Postat: tor 22 okt 2009, 02:17
av 14Kjell Å Granander
Mellan de här sidoburkarna på förgasaren sitter en knopp. Gör ett litet hål där och stick i ett rör= 0,3-0.4 ms tråd, gör ett par ståndare i vitmetallen och dra tråden runt takkanten, har du borrat igenom så fäst tråden på det som sticker ned och fortsätt till gaveln. På bekväm höjd gör du en liten dosa för reglerkran, i Ho blir det just inte större än 1 mm t.ex en mycket liten spik eller likn. Röret ska sedan ner genom plattformsgolvet. Finns det plats så dra en pinne mot rambalken till acetylentuben där du fäster röret mot tuben i en snygg böj
Det är inte omöjligt att tända lyktorna, 3mm dioder som man gör lite åverkan på med fil, för halvkuporna var ~20-25 cm med limptak så hade armaturerna säkert ingen fot. Ett annat alternativ är de moderna ytdioderna som ansluts på kretskort åt höger och vänster, går att göra som lister om dom inte syns. Jag tror Anders Ö på N-modell kan ordna sånt
Om gasljus finns ett särtryck i SJ-vagnlära som komut nära 100 år sen. Du behöver inte göra för gas men det kan bli snyggt även omdet bara är attrapp.MEN, sätt inte in glödlampor det blir skämmigt i en annars snygg vagn Jag är inte säker men jag tror gasljuset hade ett kort ljus som passar "vita" dioder
I mitt fotoalbum /mitt namn/ ett par rader ner så visar jag några SGGJ vagnar med Pintsch oljegas som alltså inte har någon förgasare på taket utan den utrustningen sitter under i anslutning till oljegastanken som ofta var över 1000liter med lågt tryck men rören gjordes iannars på liknande sätt En sak jag glömde är de speciella takventilerna till var lampa. De är 2-kanaliga, typ rör i rör Avgaser i mitten och tilluft utanför som tas in vid basen och avgas i en ring över och så ett lock över. Armaturen har alltså ingen förbindelse med luften inuti vagnen. Armaturerna för AGA och Pintsch var lite olika vad gäller brännare reglage osv på lyktan men det behöver man inte bry sig om på en modell. i en lanternin kan det vara så att lampan är monterad med fot dvs en krage som gör lampan lägre.= 2.5mm diod
Mvh 14 Kjell Granander
Re: Rimbo.Grande BCop
Postat: tor 22 okt 2009, 19:38
av loktok
Tack för utläggningen av fakta om belysningen Kjell.Jag har inte nån plan just nu montera in belysning.
Har idag kommit en bit på målningen av vagnen.
Återstår några drag till på korgen.

Re: Rimbo.Grande BCop
Postat: lör 24 okt 2009, 04:50
av loktok
Penslat korgen med utspädd PS Zink Cromate Primer.Fönsterlisterna målade med Humbrol 62.
