NKlJ G-finka
Postat: fre 15 maj 2009, 11:47
Hej!
Det var en mycket spännande dag när jag tog emot paketet som innehöll min första egendesignade etsplåt! På den har jag div NKlJ-relaterat material och jag tänkte här visa mitt prototypbygge av en modell av NKlJs ”långa” G-finkor. Jag har flaggat här på forumet innan för att jag också håller på med ett underrede till ett AEG-lok. De delar som skall etsas i ”tunn” plåt finns med på detta ark, men jag tänkte återkomma när det blir klart med att visa det (i höst…? Vinter? Kanske nästa vår?). Jag kände att jag behövde prova mina vingar lite med en enklare vagn, snarare än ett lokunderrede. Arket jag fått nu är etsat i 0,25 mm nysilver och jag har försökt få det så detaljerat jag kan. Modellen är baserad på uppmätningar på G 519 som finns i Anten, G 487 i Hagfors, samt två vagnar som finns i Vadstena. Anledningen till att jag visar det här är flera: min första etsplåt innehåller naturligtvis mängder med fel och saker som kunde gjorts bättre, flera funderingar har jag redan som jag hoppas kunna få svar på från alla kunniga på forumet. Speciellt, och det är väl det jag hoppas mest på, så ser jag fram emot kommentarer av typen ”nä men vet du, 512:an hade bara fem nitar på gaveln ovanför kopplet, så skall du bygga den har du en för mycket!”. Antingen kan jag då göra lämpliga omdesigner, eller helt enkelt låta bli att bygga just 512
. Sen är det förstås som så, att etsplåtar går att ta fram ett godtyckligt antal av, så skulle någon vara intresserad av att köpa en, så går det naturligtvis bra. Jag är medveten om att detta är så nära textreklam man kan komma men litar på Webmasterns omdöme, att han slänger ut mig och hänvisar mig till en egen hemsida om det blir för mycket krämeri. (Eventuella volymer förväntar jag mig väl inte bli så stora: jag minns en kommentar på ett av forumen om Entecs AEG-byglar ”det var väl ingen kioskvältare precis…”). Jag återkommer om detta när jag ser om det finns intresse.
Till saken: detta var alltså vagnar som 1918 levererades som träkolsvagnar, men som när transporterna övergick till normalspårvagnar på transportörer, byggdes om till slutna vagnar. Bl a stommar till korg och skjutdörrar beställdes separat, och vagnarna ombyggdes i Hagfors (se bild nedan). 18 vagnar fanns av denna typ varav ett par också senare byggdes om till resgodsvagnar.

(Bilden visar en av vagnarna i Vadstena. Jag har tyvärr inte noterat vilket nummer just denna har).
Etsplåten (se nedan) är konventionellt G-finke uppbyggd, med urtag för att passa in 1x0,5 mm U-profil med tillhörande inlägg för att återge skruvförbanden som håller brädorna till stommen. På bilden lite längre ner, har jag tagit ur en sida, U-balksinläggen samt de två bitarna som skall sitta bakom ventilatorerna för att ge lite större djupverkan. Nederst ses före/efter bilder på hur det blev. Rätt bra tycker jag själv, men kanske skall förskjutningen av ribborna i den undre biten göras större? På bilder ses att brädorna som utgör ”gallret” i ventilatorerna har ganska stor lutning (jfr bl a nedan).






Jag återkommer med ojämna mellanrum med uppdateringar på hur det går. Målet är att ha klart vagnen till Bankalaset (argh, det är ju mindre än en månad…)
/Tomas J
Det var en mycket spännande dag när jag tog emot paketet som innehöll min första egendesignade etsplåt! På den har jag div NKlJ-relaterat material och jag tänkte här visa mitt prototypbygge av en modell av NKlJs ”långa” G-finkor. Jag har flaggat här på forumet innan för att jag också håller på med ett underrede till ett AEG-lok. De delar som skall etsas i ”tunn” plåt finns med på detta ark, men jag tänkte återkomma när det blir klart med att visa det (i höst…? Vinter? Kanske nästa vår?). Jag kände att jag behövde prova mina vingar lite med en enklare vagn, snarare än ett lokunderrede. Arket jag fått nu är etsat i 0,25 mm nysilver och jag har försökt få det så detaljerat jag kan. Modellen är baserad på uppmätningar på G 519 som finns i Anten, G 487 i Hagfors, samt två vagnar som finns i Vadstena. Anledningen till att jag visar det här är flera: min första etsplåt innehåller naturligtvis mängder med fel och saker som kunde gjorts bättre, flera funderingar har jag redan som jag hoppas kunna få svar på från alla kunniga på forumet. Speciellt, och det är väl det jag hoppas mest på, så ser jag fram emot kommentarer av typen ”nä men vet du, 512:an hade bara fem nitar på gaveln ovanför kopplet, så skall du bygga den har du en för mycket!”. Antingen kan jag då göra lämpliga omdesigner, eller helt enkelt låta bli att bygga just 512

Till saken: detta var alltså vagnar som 1918 levererades som träkolsvagnar, men som när transporterna övergick till normalspårvagnar på transportörer, byggdes om till slutna vagnar. Bl a stommar till korg och skjutdörrar beställdes separat, och vagnarna ombyggdes i Hagfors (se bild nedan). 18 vagnar fanns av denna typ varav ett par också senare byggdes om till resgodsvagnar.

(Bilden visar en av vagnarna i Vadstena. Jag har tyvärr inte noterat vilket nummer just denna har).
Etsplåten (se nedan) är konventionellt G-finke uppbyggd, med urtag för att passa in 1x0,5 mm U-profil med tillhörande inlägg för att återge skruvförbanden som håller brädorna till stommen. På bilden lite längre ner, har jag tagit ur en sida, U-balksinläggen samt de två bitarna som skall sitta bakom ventilatorerna för att ge lite större djupverkan. Nederst ses före/efter bilder på hur det blev. Rätt bra tycker jag själv, men kanske skall förskjutningen av ribborna i den undre biten göras större? På bilder ses att brädorna som utgör ”gallret” i ventilatorerna har ganska stor lutning (jfr bl a nedan).






Jag återkommer med ojämna mellanrum med uppdateringar på hur det går. Målet är att ha klart vagnen till Bankalaset (argh, det är ju mindre än en månad…)
/Tomas J