Sida 1 av 2
Limptak, best practice?
Postat: ons 18 mar 2009, 06:48
av Tobias Ljung
Jag planerar ett bygge av en SJ CFp vagn i 1:45, mycket lik denna vagn i Skara:
http://www.sklj.se/avd/maskin/fordon/pa ... gj1034.htm
Jag har aldrig byggt ett sant här "limptak" förut. Har nagon tips om vilken teknik man kan använda för ett scratchbygge?
Re: Limptak, best practice?
Postat: ons 18 mar 2009, 11:27
av Olsson
Borde ju gå att göra det "på riktigt" med vakuumformad styren kompletterad med basade NE-lister. Kräver ju att man filar till en plugg att bocka/basa efter.
Jag antar att man inte kan ha gjutna metalltakändar i 0-an, borde bli för tungt med tanke på hur grova grejjorna blir?
Re: Limptak, best practice?
Postat: ons 18 mar 2009, 19:10
av Jan Frelin
I H0 har jag kommit undan med att tälja ett av massivt trä, och urholka ändarna, men frågan är om det duger i 0. Jörgen B har byggt några av mässingsplåt, där ändarna löds ihop och filas till. Han använde rätt tjock plåt och byggde upp med lödtenn på baksidan.
Re: Limptak, best practice?
Postat: tor 19 mar 2009, 04:24
av Tobias Ljung
Tack för tipsen! Hur är det med trä och speciellt balsa, är det inte stor risk att det slar sig?
Re: Limptak, best practice?
Postat: tor 19 mar 2009, 10:54
av JoSk
Nu tycker jag att Bo är lite väl blygsam som inte hänvisat till sin tråd HNJ.V MSJ C3/L&HJ litt C3 på detta forum under Mitt bygge. Där lär han ut hur man efter att "täljt" till en plugg, tex i balsa kan gjuta av den i flera ex.
Johan
Re: Limptak, best practice?
Postat: tor 19 mar 2009, 12:12
av Hauk
Tobias Ljung skrev:
Tack för tipsen! Hur är det med trä och speciellt balsa, är det inte stor risk att det slar sig?
Tror ikke dette er noe problem så lenge ikke klossen skal reise fra Kina til Skövde eller lignende uten overflatebehandling!
Skulle jeg gjort dette ville jeg latt klossen aklimatisere seg litt i verkstedet før bearbeiding. (helst noen uker).
Når den er ferdig formet ville jeg så vært meget nøye med å forsegle/lakke den på alle overflater.
Men skal du ikke lage et byggesett av denne vognen?
Hvis jeg hadde trengt mer enn ett eksemplar av dette taket ville jeg satset på å vakumforme den. Dette taket med sine myke, runde og ikke minst dobbeltkrumme flater er perfekt for vakumforming.
Bildet viser jo også tydelig at taket er "innhult" over platformen, og til å gjenskape dette vil et vakumformet tak i styren være ideelt.
Til vakumformingen trenger man en ganske solid master, og et treslag som er hardere enn balsa tror jeg er en god ide. Du bør sparkle/lakke og pusse masteren så den blir helt glatt.
Det finnes en byggebeskrivelse av en vakumformingsboks i en av de gode, gamle årbøkene fra Allt om Hobby. Dette er en enkel sak der vakumet lages med støvsuger, men til en enkel oppgave som dette tror jeg det holder fint.
Re: Limptak, best practice?
Postat: fre 20 mar 2009, 14:15
av Jan Frelin
Jag gjorde mina tak i ek, det slår sig inte...
Re: Limptak, best practice?
Postat: fre 20 mar 2009, 15:04
av Tobias Ljung
Jag fick ett offline tips om att lindträ är bra, starkare än balsa men ända lättbearbetat. Om man skulle spara ur och välta nagon gang kan det ju vara bra med ett hallbart tak...
Jag ska bara bygga ett tak, ingen byggsatsproduktion alltsa.
Ska fundera lite, väger mellan lindträtäljning och mässingsvarianten. Har ingen erfarenhet av vakumgjutning. Eftersom jag tänker bygga resten av korgen i trä skulle det kännas naturligt att fortsätta med taket i samma material. Men jag har respekt för "urgröpningen".
Re: Limptak, best practice?
Postat: sön 22 mar 2009, 17:17
av Tobias Ljung
Hej Bo,
Det var ju inte meningen att locka in dej pa nollan... skyll inte pa mig om du blir fast!
Här är de preliminära takmatten till min CFp vagn:
Längd: 220 mm
Bredd: 57 mm
Höjd: 12,7 mm (fast det är inte en On2 vagn!)
Mvh,
Tobias
Re: Limptak, best practice?
Postat: mån 23 mar 2009, 20:59
av bermod
BoA skrev:
Ingen risk att jag blir fast.
Visserligen sa jag också så om 2R
Nu har jag mer 2R än 3R.
Ska sätta upp ett mål att kunna presentera dessa tak till nästa helg.
Bo
Bo du är fan i mig inte bang ,härligt.
bermod