NAEJ I

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tobias Ljung

NAEJ I

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag skissar pa ett I-skrov fran NAEJ. Under arbetet har en fraga dykt upp: Hur tjocka ska egentligen väggarna vara? Ur en etsares synvinkel finns det tva möjligheter, tva eller tre lager, dvs ca 27mm eller ca 40mm. Finns nagon i närheten av Mariefred som kan mäta?

Antar att det är samma brädtjocklek även pa L-vagnarna?

Bild
Jonas Andersson

Re: NAÄJ I

Inlägg av Jonas Andersson »

Rent spontant skulle jag säga att 27 mm ligger närmare sanningen än 40 mm när det gäller dimensionen på trävirket, men vinkeljärnet i överkant på lemmarna är tjockare, så 1x1 mm i n0llan låter helt OK! Jag kan mäta i helgen, om jag bara kommer ihåg...

De vagnar du syftar på är de fem L-vagnarna (64-68) som 1939 skars ner till halva höjden för att att användas för grustransporter och åtta flakvagnar (troligen 69-73 och tre ytterligare) som fick grusskrov tillverkade delvis av de nedskurna övre halvorna från L-vagnarna med de kvarvarande nederhalvorna som förebild. Samtliga var permanent ombyggda med fasta lemmar, alltså även nummer 70. Med tanke på tidpunkt och metod för denna ombyggnad är det högst troligt att dessa åtta vagnar skiljde sig åtskilligt från varandra i detaljutförandet, även mer så än det du beskriver. Att bygga modell av dom blir därmed något av en gissningslek (vilket givetvis även gäller för rekonstruktion i helskala...)
Jan-Inge Gunarsson

Re: NAEJ I

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Är nyfiken på denna vagn. Hur långt har etsningen kommit?
Jan-Inge
Tobias Ljung

Re: NAEJ I

Inlägg av Tobias Ljung »

Prototypetsningen har hittat fram till Kina och väntar pa provbygge. Men den star inte först i kön för tillfället.
Skriv svar