Möjligt att fixa glappande Np chassieblock?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Möjligt att fixa glappande Np chassieblock?

Inlägg av Lasse M »

I en tråd längre ner efterlyste jag reservdelar till Np loket, har nu fått svar från både Rimbo Grande och MJ-Hobbyexperten att det inte finns något att få tag på.

Jag kom då att tänka på om det skulle vara möjligt att fixa till dom två slitsar som glappar på chassieblocket? Min idé är att man genom att löda fast 0,1 mm ms-strips i slitsen få den smalare och sen därefter fila den till perfekt passform för axellagringarna. Vad tror ni vana chassiebyggare om möjligheterna för att något sådant skulle funka?

Eller har ni erfarna chassiebyggare några andra tips om hur man möjligtvis kan fixa detta?
Johan Winell

Re: Möjligt att fixa glappande Np chassieblock?

Inlägg av Johan Winell »

Hej Lasse,

vad är chassieblocket gjort i för metall?

VH

/johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Mässing (om det är original).
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Visst är det i mässing, fräst i ett stycke.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Detta är ju en tämligen mjuk metall, zink hade väl varit bättre....

Hur mycket glapp är det som du behöver få bort?

Jag vill minnas att ditt problem var att chassiet binder för att hjulen glappar i längsled.

En metod för att bli av med det kanske skulle vara att öka hålet i koppelsången motsvarande, eller ta ner tappens dimension (bara den inte blir för vek).

Man kan ju naturligtvis lägga i en MS-strip också, men filas "tillägget" för tunnt blir det nog skört.

Ett annat alternativ är kanske att låta någon finmekanisk verkstad (intresserad av att hjälpa till) fräsa ett nytt chassie. Hos en verkstad med rätt inställning kanske det kan göras för 1500:-?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Sätt upp chassit i ett fräsbord, borra ur axelhålet och sätt i en bronsbussning , löd fast den och borra igen för rätt axeldim. . Försök inte att borra utan fräsbord. Hål får du ju men inte rakt.
Ta inte loss loket mellan operationerna.Smörj borret väl! Väljer du rätt borr så är glappet helt borta. Jag föreslår att du borrar med liten underdimension innan du tar den sista tiondelen till färdigt hål. Bussning kan också vara ett bra sätt att få bra lagring vid nytillverkning. Man går då tillväga på likartat sätt. Att göra nytt chassi för lite glapp är väl ändå överkurs.
Det ser ut som brons bara går att få tag på som 13mm stång, eller grövre då får man hålla tillgodo med Ms-rör, lättare att arbeta med och nästan lika bra som lagringsmatrial.
14 Kjell Granander
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Detta är ju en tämligen mjuk metall, zink hade väl varit bättre....

Hur mycket glapp är det som du behöver få bort?

ca 1/3 mm kanske max 1/2 mm, varierar lite mellan dom olika slitsarna.
Jag vill minnas att ditt problem var att chassiet binder för att hjulen glappar i längsled.

Visst är det så, men blir inte klok på om det är detta som är problemet, eller om det är lite ocentrering på något av hjulen, eller om min kvartning ännu inte är 100% bra. Har fixat med den där kvartningen åtskilliga timmar men det hjälper inte. Byggde mig en jigg för kvartning efter tips av en skribent på Stinsen-forumet men det hjälpe inte, kom på sen att det beror på att ett av drivhjulen ju har grövre koppeltapp (axel 3 tror jag så här på rak arm). Anders Johansson skrev också på Stinsen att han upptäckt att hans hjul hade olika avstånd mellan axelcentrum och koppeltapp, kan ju vara så hos mig också. Så nu känns det som att det är mer eller mindre mig övermäktigt att lösa detta och få detta Np lok att fungera. Nya mer precisa hjul känns ju som det hade varit ett bra steg på rätt väg.
En metod för att bli av med det kanske skulle vara att öka hålet i koppelsången motsvarande, eller ta ner tappens dimension (bara den inte blir för vek).

Det där med att öka hålet i axeltappen har jag tänkt på men har inte vågat utifall detta inte skulle vara felet och därmed inte hjälpa, då har jag ju istället förstört koppelstängerna också. Har även funderat på att dela den långa koppelstången så den blir ledad mellan varje hjul enligt tips i SMJ-boken, kan detta hjälpa rent teoretiskt, vad tror den samlade expertisen? :-)
Man kan ju naturligtvis lägga i en MS-strip också, men filas "tillägget" för tunnt blir det nog skört.

Ett annat alternativ är kanske att låta någon finmekanisk verkstad (intresserad av att hjälpa till) fräsa ett nytt chassie. Hos en verkstad med rätt inställning kanske det kan göras för 1500:-?

VH

/Johan

Jo, men då känns isåfall Thomas Johnsons driv som ett bättre alternativ om man ändå ska hosta upp så pass mycket för ett nytt chassie.
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

14Kjell Å Granander skrev: Sätt upp chassit i ett fräsbord, borra ur axelhålet och sätt i en bronsbussning , löd fast den och borra igen för rätt axeldim. . Försök inte att borra utan fräsbord. Hål får du ju men inte rakt.
Ta inte loss loket mellan operationerna.Smörj borret väl! Väljer du rätt borr så är glappet helt borta. Jag föreslår att du borrar med liten underdimension innan du tar den sista tiondelen till färdigt hål. Bussning kan också vara ett bra sätt att få bra lagring vid nytillverkning. Man går då tillväga på likartat sätt. Att göra nytt chassi för lite glapp är väl ändå överkurs.
Det ser ut som brons bara går att få tag på som 13mm stång, eller grövre då får man hålla tillgodo med Ms-rör, lättare att arbeta med och nästan lika bra som lagringsmatrial.
14 Kjell Granander

Oj, det där var allt för avancerat för en nybörjare som mig när det gäller chassiebyggen, hade ju hoppats på en fungerande byggsats. Dessutom har jag inte tillgång till fräsbord som behövs för ditt tips.

En annan sak är att det är inte hål för axlarna i chassieblocket utan "slitsar" där hjulaxlarna skjuts upp i underifrån och där hjulaxlarna har lagringsbussningar som ska passa i dessa "slitsar"/spår. Sedan stängs det med att man skruvar fast en bottenplatta undertill. Några av dessa "slitsar"/spår är alltså lite för stora vilket gör att några av axlarna kan glappa framåt/bakåt.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Aha, då ska du nog modifera bussningarna istället, helt klart det enklaste.

Är inte koppelstången ledad över de fyra hjulen, så är det ju en stor källa till problem.

Kanske vore det ide att ta fram en etssats för att framställa en tredelad koppelstång.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Aha, då ska du nog modifera bussningarna istället, helt klart det enklaste.

Ok, hur tänker du då att dessa bör modifieras?
Är inte koppelstången ledad över de fyra hjulen, så är det ju en stor källa till problem.

Koppelstången består av en del över tre hjul och sen en andra del mellan tredje och fjärde hjulet.
Kanske vore det ide att ta fram en etssats för att framställa en tredelad koppelstång.

VH

/Johan

Ja det hade ju varit användbart, hjul med bättre precision hade ju inte heller varit fel.

Skulle vara intressant att veta hur många som fått ihop sina Np-byggsatser till fungerande lok. Hur många byggsatser togs fram. Byggsatsen är ju slutsåld men det är inte mycket man sett i t.ex. Smalspårigt rörande Np-loksbyggssatsen och eventuella byggproblem.
Skriv svar