https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... agn_id=437

Nu är det dags för målning, och jag tänkte för första gången pröva tekniken med att efterlikna rostfläckar med hjälp av saltkorn. Principen går ut på att lacka i rostbrun färg först, sedan sprids saltkorn ut på en fuktad yta, och när det torkat målas den slutliga färgen. När denna torkat så borstas/skrapas saltkornen bort, vilket då efterliknar rostfläckar.
Har nu gjort en liten testbit av en överbliven hyttdel. Ena sidan målades i en jämnbrun rostnyans, medans den andra sidan stöpplades i lite olika rostnyanser för att få “mer liv” (samt en del med bara primer också). Så här blev det:

Inför den "riktiga" målningen av modellen funderar jag på två saker:
1. I testet användes både finkornigt- respektive flingsalt. Jag upplever att ytan blev lite skrovlig av “saltdamm” (som inte går att skrapa bort, men ändå syns). Funderar nu på om jag borde sikta bort “saltdammet” innan det läggs på? Å andra sidan har en rostig plåtyta ofta “bubblor” i lacken innan rosten syns, så det kanske inte gör något att ytan blir lite skrovlig? (Men på förebildsfotot ovan ser det inte ut så).
2. Jag upplever att det inte blev bättre med den stöpplade rostytan, det “lönar” sig inte. (Man kan ju också “bättra på” rostfläckarna med lite avvikande kulörer i efterhand...)
=> Åsikter? Erfarenheter? Tips?