Bild som inspirerade
-
Bild som inspirerade
Hittade denna bild på digitalt museum/samlingsportalen, SJ Gshp 300220, foto Lennart Welander.
Föll direkt för den charmiga vagnen och bygge startades omedelbart. Använt mig av div överblivbna delar från olika etsplåtar plus egentillverkade delar och gjutdetaljer från Rimbo Grande.
Nästa steg är att få på färg och dekaler, får se om det går lika snabbt som bygget gjorde.
Skalan är 1:45
TobbeH
Föll direkt för den charmiga vagnen och bygge startades omedelbart. Använt mig av div överblivbna delar från olika etsplåtar plus egentillverkade delar och gjutdetaljer från Rimbo Grande.
Nästa steg är att få på färg och dekaler, får se om det går lika snabbt som bygget gjorde.
Skalan är 1:45
TobbeH
Re: Bild som inspirerade
Färg?
Är den inte "SJ brun"?
Är den inte "SJ brun"?
-
Ser lovande ut. Ser fram emot fortsättningen.
En liten undran; hur snabbt gick bygget (eftersom du nämner detta i bildtexten)…?
/Mats
En liten undran; hur snabbt gick bygget (eftersom du nämner detta i bildtexten)…?

/Mats
-
Tja, snabbt och snabbt, i det här fallet så tog det väl ungefär ett halvår att komma så här långt, färgen fattas ju än.
Detta jämfört med mitt bygge av BLJ 9, se tidigare tråd, som tog 16 år,!
TobbeH
TobbeH
Man ska nog läsa allt minst 3 gånger, Jag läste att du letade färg, så det kan bli.
Du måste ha en hyfsad hög med överblivna delar. Tror inte jag skulle få ihop mycket bland mina delar till den vagnen.
Den där ventilationsdelen, är det en överbliven del eller har du gjort den själv?
Thomas
Du måste ha en hyfsad hög med överblivna delar. Tror inte jag skulle få ihop mycket bland mina delar till den vagnen.
Den där ventilationsdelen, är det en överbliven del eller har du gjort den själv?
Thomas
-
Vagnen är endast blästrad, därav det matta utseendet. Blästern är en väldigt dålig Badgerbläster inköpt för många år sen. Det mesta har pajat på den och irritationsnivån är väldigt hög, dock har jag uppgraderat den till version 2.0, jag vände uppochner på den och satte en plastflaska på toppen där blästersanden påfylles. Funkar bättre men inte optimalt, vad nu det är för en bläster i denna storlek.
Ventilationgallrena är gjorda i plasticard, inget etsat där, tips finns i boken Modelltåg 90 sidan 12.
TobbeH
Ventilationgallrena är gjorda i plasticard, inget etsat där, tips finns i boken Modelltåg 90 sidan 12.
TobbeH
-
Smart idé med blästern! Får provas.
Tomas J
Tomas J
-
Det var snabbt med mina mått mätt!Torbjörn Holmberg skrev: ↑mån 24 jun 2024, 10:33 Tja, snabbt och snabbt, i det här fallet så tog det väl ungefär ett halvår att komma så här långt, färgen fattas ju än.
TobbeH
Själv har jag bl.a. ett par ”nästan färdiga lok” som påbörjades i slutet på 1980-talet…
Så du är en flitig och snabb byggare!

/Mats
Ganska "KajsaWargig" bläster...
Vad använder du för blästersand?
Mvh
zikkan

Mvh
zikkan
-
Sådan här.