Det här loket skänkte Svante Runberger till mig innan han gick bort.
Mycket fint men det saknar färg. Jag har funderat en hel del hur jag ska måla det eller om jag ska bevara det som det är.
Att titta på bilder ger ju inte mycket svar hur det var målat.
Jag har också en projekthög
Re: Jag har också en projekthög
- Bilagor
-
- kj51.jpg (375.45 KiB) Visad 813 gånger
Re: Jag har också en projekthög
Vad är det för förebild? Är det Kalmar Verkstads hydraullok?
Kanske Järnvägshistoriskt forum kan hjälpa dig med kulörer. Det borde ha skrivits en del i den samtida pressen om loket och någon kan ha nämnt om det var teak eller rödbrunt korg.
Sedan är det en svår fråga om du vill förbättra det eller ha det som det är.
En sak du kan göra är att måla Slaters-hjulen så att sidorna blir lite mindre framträdande.
Kanske Järnvägshistoriskt forum kan hjälpa dig med kulörer. Det borde ha skrivits en del i den samtida pressen om loket och någon kan ha nämnt om det var teak eller rödbrunt korg.
Sedan är det en svår fråga om du vill förbättra det eller ha det som det är.
En sak du kan göra är att måla Slaters-hjulen så att sidorna blir lite mindre framträdande.
Re: Jag har också en projekthög
Jo det är det loket från Kalmar verkstad. Såldes till KJ och fick nummer 51.
Jag har läst att Kv gjorde samma typ av korg som till vagnarna på den tiden men vilket träslag stod tyvärr inte.
Man kan se på bilderna att "klumparna" som sitter på fronterna var i annan färg i alla fall.
Det är väl förmodligen kylare till dieselmotorn.
Jag har läst att Kv gjorde samma typ av korg som till vagnarna på den tiden men vilket träslag stod tyvärr inte.
Man kan se på bilderna att "klumparna" som sitter på fronterna var i annan färg i alla fall.
Det är väl förmodligen kylare till dieselmotorn.
Re: Jag har också en projekthög
Nu har jag äntligen haft lite tid för att få ihop drivningen till LCJ 4.
Här finns en länk till testkörning.
https://www.youtube.com/shorts/SdLhcHmL9GU
Nu har jag grunden till resten av mina 3 axliga ånglok men jag ska ge mig på drivningen till ÖJ 6 (SJ Np) först
Jag har bara tillgång till mina maskiner sommarhalvåret när jag är på Öland så det blir drivningar då.
Andra arbeten som lokkorgar och vagnar på vinterhalvåret.
/Thomas
Här finns en länk till testkörning.
https://www.youtube.com/shorts/SdLhcHmL9GU
Nu har jag grunden till resten av mina 3 axliga ånglok men jag ska ge mig på drivningen till ÖJ 6 (SJ Np) först
Jag har bara tillgång till mina maskiner sommarhalvåret när jag är på Öland så det blir drivningar då.
Andra arbeten som lokkorgar och vagnar på vinterhalvåret.
/Thomas
Senast redigerad av Thomas den sön 04 aug 2024, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Jag har också en projekthög
Det är inte drivningen som brummar utan ljudet kommer från märklintransformatorn.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av Thomas den sön 04 aug 2024, 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Jag har också en projekthög
Här kommer en video till som visar hur flexichassit fungerar.
https://www.youtube.com/shorts/_ewwONvfaN0
/Thomas
https://www.youtube.com/shorts/_ewwONvfaN0
/Thomas
Re: Jag har också en projekthög
När jag hade drivningen till LCJ4 att fungera så gav jag mig på drivningen till Np.
Om man inte har en maskinhall eller en jättelada till förfogande att göra en anläggning som har skalenliga kurvor så blir det kompromisser.
Det är inte så svårt att göra fordon med 2 axlar och även boggilok är ju förhållandvis enkla också.
Men långa koppelstångslok blir knepigare om de inte bara ska gå mellan 2 säckstationer, helst om de har löphjul också.
LCJ 4 gjorde jag så att en axel blev som ett ledat löphjul och det fungerar utmärkt men Np blev mer utmanande.
Nu har jag gjort drivningen som 2 boggier där ramarna är i fyra delar där de 2 delarna i mitten följer med de ledade delarna.
Drivningen innehåller 20 kugghjul och det fungerar lika bra som andra kugghjulsdrivningar jag har gjort.
Och att leda även chassit har den fördelen att även löphjulet fram har lättare att flytta sig i sidled.
Om man inte har en maskinhall eller en jättelada till förfogande att göra en anläggning som har skalenliga kurvor så blir det kompromisser.
Det är inte så svårt att göra fordon med 2 axlar och även boggilok är ju förhållandvis enkla också.
Men långa koppelstångslok blir knepigare om de inte bara ska gå mellan 2 säckstationer, helst om de har löphjul också.
LCJ 4 gjorde jag så att en axel blev som ett ledat löphjul och det fungerar utmärkt men Np blev mer utmanande.
Nu har jag gjort drivningen som 2 boggier där ramarna är i fyra delar där de 2 delarna i mitten följer med de ledade delarna.
Drivningen innehåller 20 kugghjul och det fungerar lika bra som andra kugghjulsdrivningar jag har gjort.
Och att leda även chassit har den fördelen att även löphjulet fram har lättare att flytta sig i sidled.
- Bilagor
-
- 20241008_101331.jpg (319.14 KiB) Visad 116 gånger
-
- 20241008_101338.jpg (350.51 KiB) Visad 116 gånger
Re: Jag har också en projekthög
Skulle du kunna visa lite fler bilder på chassit? Det här var en för mig ny och intressant lösning.
/Olof
/Olof
Re: Jag har också en projekthög
hej Olof
Här kommer några bilder på drivboggierna.
De är inte helt färdiga ännu, det är några fräsarbeten kvar innan kugghjulen kan monteras.
Varje boggi ska vara trepunktsupphängda och det är inte klart.
Här kommer några bilder på drivboggierna.
De är inte helt färdiga ännu, det är några fräsarbeten kvar innan kugghjulen kan monteras.
Varje boggi ska vara trepunktsupphängda och det är inte klart.
- Bilagor
-
- 20241008_211930.jpg (376.66 KiB) Visad 51 gånger
-
- 20241008_211940.jpg (350.67 KiB) Visad 51 gånger
-
- 20241008_212006.jpg (376.29 KiB) Visad 51 gånger
-
- 20241008_212117.jpg (460.7 KiB) Visad 51 gånger