Smalspårigt nr 4 2023

Träffar och liknande
Redaktören
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Redaktören »

Ho ho ho.... Det lackar mot jul och fjärde numret av Smalspårigt är avlämnat till tryckeriet. Om allt är med oss (räntan, solfläckarna och postdistributionen..) skall det förhoppnings nå er innan julafton.


Mvh
Redaktör Blomqvist

Omslag Smalspårigt nr4 2023.jpg
Omslag Smalspårigt nr4 2023.jpg (915.98 KiB) Visad 3898 gånger
Bengt Nylén
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 22 dec 2012, 20:34

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Bengt Nylén »

Det ser vi fram emot!
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Olof »

Jag hade tur i postens utdelningslotteri och idag trillade senaste numret ned i brevlådan. Får lägga den till läsning när det blir paus i julförberedelserna.

Vill dock passa på att göra en minimal rättning. De två vagnarna från Stockton & Darlington jag hade med till Gärsnästräffen är inte något jag byggt utan helt vanliga köpe-vagnar. Jag hade med dem för att visa på två trender i Storbritannien; dels intresset för riktigt gamla järnvägar med ett kontinuerligt flöde av nya modeller; dels de magnetiska kopplen som verkar komma starkt.

God jul på er
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Olof »

Bra nummer med bra mix!
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Redaktören
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Redaktören »

Olof skrev: fre 22 dec 2023, 18:27 Jag hade tur i postens utdelningslotteri och idag trillade senaste numret ned i brevlådan. Får lägga den till läsning när det blir paus i julförberedelserna.

Vill dock passa på att göra en minimal rättning. De två vagnarna från Stockton & Darlington ......
Sjuttsingen också... men det finns fler missar har det upptäckts, jag får skylla på Aldus Manutius elake tvillingbrors ande som tydligen dök efter midnatt på söndagen och lade "en sista hand" innan tidningen skickades till tryckeriet.


Mvh
Redaktörn
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Olof »

Redaktören skrev: lör 23 dec 2023, 17:44
Olof skrev: fre 22 dec 2023, 18:27 Jag hade tur i postens utdelningslotteri och idag trillade senaste numret ned i brevlådan. Får lägga den till läsning när det blir paus i julförberedelserna.

Vill dock passa på att göra en minimal rättning. De två vagnarna från Stockton & Darlington ......
Sjuttsingen också... men det finns fler missar har det upptäckts, jag får skylla på Aldus Manutius elake tvillingbrors ande som tydligen dök efter midnatt på söndagen och lade "en sista hand" innan tidningen skickades till tryckeriet.


Mvh
Redaktörn
Inte ditt fel. Eftersom nästan allt annat som visades upp är hembyggen så är det inte så konstigt att någon tror att jag byggt vagnarna själv. Det är jag som är konstig som tar med mig färdigmodeller :-)
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av PeO Helgesson »

Julhelgen över. Nu har, trots Postmords rationaliseringar med varannandagsutdelning m.m. kommit även till Värsta Tjötaland.
Med nedsatt rörlighet efter operation för ljumskbråck dagarna innan jul var det välkommen läsning. Att ta in alla fakta i t.ex. den fortsatta artikeln om NP-lok kommer att ta en stund.
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Smalspårigt nr 4 2023

Inlägg av Jackis »

Hej smalspårnördar!
Tack Per för de fina artiklarna om Np-loken.
Min inställning var lite ljum till den den först artikel om loken.
Artikeln har nu utvecklats till något större.
Ett riktigt fundament till smalspårets historia.
Artikeln blir bara bättre ju mer du gräver i denna smalspårskatt.
Ser fram mot nästa artikel.
Hoppas på mer smalspår nästa år.
Gott nytt År!
Jack
DHJ Lok 9 m5.jpg
DHJ Lok 9 m5.jpg (446.37 KiB) Visad 3470 gånger
Skriv svar