Atlas tryckluftslok från Toma
-
- Inlägg: 652
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Kan du inte skjuta ihop hjulen på en KB Scale axel? De modeller jag har från Roy C Link (som blev KB scale) går att justera till andra spårvidder. Om diametrarna på hjulen är OK på KB axlarna så kan du justera till H0n3 om de inte designat om från originalet. Jag har en "Bogie Flat" liggande från KB som jag tänkte bygga om till 0n2, kan testa på den...
Hjulen sitter rätt hårt, jag brukar hålla ett hjul och sen försöka rotera det andra, när det har snäppt loss kan man börja trycka dom i sidled. Det hjul som fortfarande sitter kvar får man göra samma med men man får hålla emot på axeln med en tång. Har för mig jag gjorde så på de KB axlar jag har spårat om till 13.3 (som nu ska bli 12.7...)
/Anders Ö
Hjulen sitter rätt hårt, jag brukar hålla ett hjul och sen försöka rotera det andra, när det har snäppt loss kan man börja trycka dom i sidled. Det hjul som fortfarande sitter kvar får man göra samma med men man får hålla emot på axeln med en tång. Har för mig jag gjorde så på de KB axlar jag har spårat om till 13.3 (som nu ska bli 12.7...)
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Tack för många bra förslag!
Kjell Edwardsson kom också med ett intressant förslag. Hildingrälsbussar har hjuldiameter 600 mm vilket i H0 blir 6,9 mm. Jag skall se om jag kan hitta några hildinghjul.
Slutligen Tomas på NKLJ-modeller som tipsade om att det finns en artikel med bland annat ett foto på loket med avlyft tank i Tåg nummer 4 från 1974. SJK-medlemmar skall kunna ladda hem tidningen från SJK-hemsida.
Det skulle jag kunna göra om jag skall använda mina KB/RoyC vagnar på denna bana. Tyvärr är de lite för stora jämfört med loket. Det ser lite konstigt ut när man placerar dem bredvid varandra. Det är kanske skillnaden mellan vagnarnas 1:43,5 och lokets 1:48 som ger utslag. Jag skall lägga upp en bild så ser ni. Planen är därför i nuläget att skriva ut egna vagnar om jag bara hittar ett vettigt ritningsunderlag och att spara mina 014 tippvagnar till något annat.
Bland mina mer uppskattade verktyg finns en liten avdragare för MJ-bruk. Den är utmärkt för att flytta hjulen bara lite i sidled. Rekommenderas
Kjell Edwardsson kom också med ett intressant förslag. Hildingrälsbussar har hjuldiameter 600 mm vilket i H0 blir 6,9 mm. Jag skall se om jag kan hitta några hildinghjul.
Slutligen Tomas på NKLJ-modeller som tipsade om att det finns en artikel med bland annat ett foto på loket med avlyft tank i Tåg nummer 4 från 1974. SJK-medlemmar skall kunna ladda hem tidningen från SJK-hemsida.
-
- Inlägg: 652
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Min tanke var ju att köpa extra axlar till KB Scales "Hudson Rugga" chassis.
Men jag såg att de inte hade lösa axlar, det hade jag nästan gissat de skulle ha... En chassibyggsats kostar 6 GBP, ca en hundring för två axlar... Hmm... Man kunde kanske maila dom och fråga om de inte kan tänka sig att sälja lösa axlar...?
En annan leverantör kan vara RB Model i Polen, de har ett lite svårbegripligt lagerläge men om saker går att beställa på hemsidan brukar det funka. Jag har köpt axlar till mina "vanliga 0n2 vagnar" från dom (10.5 mm hjul som motsvarar ca 450 mm i diameter). De har en hel rad med olika 0e hjul på spetslagrade axlar för 0-16.5. De är lätta att spåra om, bara man ha koll på den lilla isolerhylsan som sitter inpressad mellan axel och hjulring. Det finns också 320 mm hjul för 0f, lite osäker på vilken spårvidd det är men runt 12 mm gissar jag...
https://rbmodel.com/index.php?action=products&cat=c_wh
Där finns 320 mm hjul, ca 7,4 mm diameter och sen uppåt 340, 360, 380, 400, 450 osv... Ca 50:-/ett par.
/Anders
Men jag såg att de inte hade lösa axlar, det hade jag nästan gissat de skulle ha... En chassibyggsats kostar 6 GBP, ca en hundring för två axlar... Hmm... Man kunde kanske maila dom och fråga om de inte kan tänka sig att sälja lösa axlar...?
En annan leverantör kan vara RB Model i Polen, de har ett lite svårbegripligt lagerläge men om saker går att beställa på hemsidan brukar det funka. Jag har köpt axlar till mina "vanliga 0n2 vagnar" från dom (10.5 mm hjul som motsvarar ca 450 mm i diameter). De har en hel rad med olika 0e hjul på spetslagrade axlar för 0-16.5. De är lätta att spåra om, bara man ha koll på den lilla isolerhylsan som sitter inpressad mellan axel och hjulring. Det finns också 320 mm hjul för 0f, lite osäker på vilken spårvidd det är men runt 12 mm gissar jag...
https://rbmodel.com/index.php?action=products&cat=c_wh
Där finns 320 mm hjul, ca 7,4 mm diameter och sen uppåt 340, 360, 380, 400, 450 osv... Ca 50:-/ett par.
/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Tack för bra länk till RB Models. De verkar vara en firma som kan leverera mycket matnyttigt.
Hjulproblemet har dock fått en annan lösning. Fick lite hjälp av kompisarna i Lundrallarna. Har nu ett antal hjul av okänt ursprung med 7 mm diameter ursprungligen avsedda för H0 och N. Skillnaden mellan H0 och N är konstigt nog väldigt liten, jag hade trott att hjulbanan skulle vara smalare på N men här är det inte mycket som skiljer. Den största skillnaden mellan H0 och N är här axeldiametern som är 2 mm för de stora och 1,5 mm för de små.
Läste lite mer i artikeln i Tåg 4/74. Förebilden klarar en kurvradie på sju meter vilket i nollan blir ungefär femton centimeter. Skall jag nu för första gången i mitt MJ-liv bygga en banan med skalriktiga kurvradier?
Hjulproblemet har dock fått en annan lösning. Fick lite hjälp av kompisarna i Lundrallarna. Har nu ett antal hjul av okänt ursprung med 7 mm diameter ursprungligen avsedda för H0 och N. Skillnaden mellan H0 och N är konstigt nog väldigt liten, jag hade trott att hjulbanan skulle vara smalare på N men här är det inte mycket som skiljer. Den största skillnaden mellan H0 och N är här axeldiametern som är 2 mm för de stora och 1,5 mm för de små.
Läste lite mer i artikeln i Tåg 4/74. Förebilden klarar en kurvradie på sju meter vilket i nollan blir ungefär femton centimeter. Skall jag nu för första gången i mitt MJ-liv bygga en banan med skalriktiga kurvradier?
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Nu är loket målat och utseendemässigt klart. Jag har utgått från att det är blött i berget och försökt göra rinningar längs tanken från allt vatten som droppar ner på loket från taket.
Nu återstår att få det att rulla på ett bra sätt. Gärna med vagnar efter.
Nu återstår att få det att rulla på ett bra sätt. Gärna med vagnar efter.
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Jag köpte byggsatsen med förare i mässing eftersom jag trodde att den behövde all vikt den kunde få för bra strömupptagning. Det stämmer men föraren sitter så långt fram att lokets tyngdpunkt hamnade om inte framför så åtminstone ovanför främre axeln. Det är inte bra för strömupptagningen på den bakre axeln. Lösningen fick bli lite bly mot tankens bakgavel.
Jag vill gärna spara plats i tanken för all elektronik; inte heller vill jag överlasta den fina lilla drivningen med ett för tungt lok men en sex-sju millimeter bly (plåt och hagel) behövdes för att få tyngdpunkten mitt emellan hjulen. Nu väger kåpan 27 gram och det får räcka.
Jag vill gärna spara plats i tanken för all elektronik; inte heller vill jag överlasta den fina lilla drivningen med ett för tungt lok men en sex-sju millimeter bly (plåt och hagel) behövdes för att få tyngdpunkten mitt emellan hjulen. Nu väger kåpan 27 gram och det får räcka.
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Fantastiskt snygg målning!
Mvh LH
Mvh LH
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Jag har funderat på vilken dekoder jag skall ha. I och för sig är det ganska gott om plats i tryckluftstanken men det finns inte heller så stort behov av en massa funktioner. Efter en del funderingar valde jag en Zen Black - nano. Den är 16mm x 9mm x 3.8mm så det blir plats till annat i tanken.
Denna dekoder saknar ljud men efter att ha lyssnat på filmen från Risten-Lakviks järnväg (länkad tidigare i tråden) så verkar det inte som om loken gjorde så mycket ljud ifrån sig och jag antar att de ljud de gjorde dränktes av bakgrundsljuden i gruvan. Det som fick mig att välja Zen Black är att man ansluter backup-kondingen utan lödning. Det finns en stickkontakt för detta. Jag känner mig inte bekväm att löda sådant smått på ett kretskort. En annan sak jag tänkte utnyttja är att det skall gå att arrangera automatiska stopp med den medföljande modulen.
Denna dekoder saknar ljud men efter att ha lyssnat på filmen från Risten-Lakviks järnväg (länkad tidigare i tråden) så verkar det inte som om loken gjorde så mycket ljud ifrån sig och jag antar att de ljud de gjorde dränktes av bakgrundsljuden i gruvan. Det som fick mig att välja Zen Black är att man ansluter backup-kondingen utan lödning. Det finns en stickkontakt för detta. Jag känner mig inte bekväm att löda sådant smått på ett kretskort. En annan sak jag tänkte utnyttja är att det skall gå att arrangera automatiska stopp med den medföljande modulen.
Re: Atlas tryckluftslok från Toma
Innan jag sätter dekoder i loket vill jag köra in det på analogt spår och för det krävs en liten rundbana.
För länge sedan fanns det en MJ-affär i Stockholm som hette US-Hobby. De låg någonstans i närheten av spårvägsmuseum även om man fick gå en bit. Med tiden gick US-Hobby på något sät tupp i MJ-Hobby. Det roliga är att det finns några rester kvar från US-Hobby hos MJ-Hobby. Bland annat kunde man snabb leverera H0n3 räls från Micro-Engineering (ME).
Tyvärr verkar folket på ME för sin inre syn otroligt nog sett långa ramverkslok i bergsmiljö istället för industribanor med tvära kurvor. När jag försökte bocka deras räls till 15 cm radie gick det inte alls utan sliprarna lossnade och trillade av.
Nåväl, själv kan bättre så jag sågade till ny sliprar av Pertinax som jag limmade i en cirkel.
För att hålla rälsen på plats när jag löder den behövs ett verktyg. Det består av en stång med en plastbit i vilken det finns spår fräst för rälen med rätt radie.
För länge sedan fanns det en MJ-affär i Stockholm som hette US-Hobby. De låg någonstans i närheten av spårvägsmuseum även om man fick gå en bit. Med tiden gick US-Hobby på något sät tupp i MJ-Hobby. Det roliga är att det finns några rester kvar från US-Hobby hos MJ-Hobby. Bland annat kunde man snabb leverera H0n3 räls från Micro-Engineering (ME).
Tyvärr verkar folket på ME för sin inre syn otroligt nog sett långa ramverkslok i bergsmiljö istället för industribanor med tvära kurvor. När jag försökte bocka deras räls till 15 cm radie gick det inte alls utan sliprarna lossnade och trillade av.
Nåväl, själv kan bättre så jag sågade till ny sliprar av Pertinax som jag limmade i en cirkel.
För att hålla rälsen på plats när jag löder den behövs ett verktyg. Det består av en stång med en plastbit i vilken det finns spår fräst för rälen med rätt radie.