Val av 3d-program

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Val av 3d-program

Inlägg av Mats B »

Jag har de senaste åren provat ett antal 3d-modelleringsprogram för att hitta ett som jag trivs med men tycker det varit svårt. En del är enkla att komma igång med, exempelvis Tinkercad, men får problem när man försöker göra mer komplexa saker. Andra har höga trösklar och kan mycket mer än vad jag behöver. FreeCAD men även Fusion 360 tycker jag är sådana. Sedan finns det problem med licenser - och ändringar av sådana.

En kille som alltid gör bra filmer på Youtube är Teching Tech. Han har gjort en film kring val av just 3d-program:
https://www.youtube.com/watch?v=XHzOzxCQ7MU

Själv har han fastnat för Onshape, ett program jag inte använt för jag trodde inte det fanns någon gratisvariant för hobbyister. Men det gör det, även om det är lite dolt men filmen visar hur man gör för att få en gratislicens. Efter att ha börjat använda Onshape måste jag säga att jag trivs väldigt bra med det. Det är parametric som professionella program är men ändå relativ lättanvänt. En annan fördel är att det jobbar direkt i web browsern. Man behöver inte installera något på sin dator eller spara filer. Och det finns också gott om tutorials.

De som kört in sig på något visst program vill nog inte byta men för de av oss som fortfarande stapplar så rekommenderar jag att titta på filmen.

/Mats B
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Val av 3d-program

Inlägg av henrix72se »

Tack för tipset !!

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Val av 3d-program

Inlägg av Bengt Andréasson »

En lite lurig grej med gratisversionen är väl att allt man gör blir publikt och kan kopieras och "vidareutvecklas" av vem som helst.
"Onshape Standard is available free for non-commercial projects where all user data is stored in a public work space."
[https://www.onshape.com/en/pricing]

Jag har inget emot att dela med mig, men jag vill ju inte göra det innan jag känner att "produkten" är tillräckligt OK. Vad jag förstår så är allt från första pennstreck till färdig "produkt" offentlig. Vill jag hålla något privat så kostar det USD 1 500 per år.

Har jag förstått rätt?

/Bengt
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Val av 3d-program

Inlägg av henrix72se »

Verkar så tyvärr...

Oavsett om du betalar licensen eller inte är du helt i deras händer, plus att dem har full kontroll över dina filer. Om du vill avsluta din licens tappar du oxå din "privata" area.

Jag föredrar nog att ha programmet lokalt installerat samt utan "bäst före datum" ..

Även 3D skrivar tillverkarna försöker låsa in oss i deras värld vilket jag finner extremt irriterande. Tack o lov har jag flera skrivare med gammal programvara i som "förhoppningsvis" fungerar några år till.

Jag har inget emot att betala för ett bra program, även uppdateringar när jag själv vill uppdatera, men hela idén att dem skall ligga o suga pengar ur oss för varje år som går, oavsett om vi använder programmet eller inte, plus att det slutar fungera om vi inte betalar. Ren utpressning som jag ser det. Om jag skall betala flera tusen för ett program då skall det banne mig fungera tills jag inte längre behöver det eller alla har Windows 15 i datorn..

Jag använder Autodesk 123D vilket nu sen länge är nerlagt.. till förmån för Fusion 360. Även om det har sina begränsingar är det extremt enkelt att använda, tio ggr bättre än TinkerCad, skapar samma STL filer som alla andra program, och tar liten plats på hårddisken. Jag lärde mig det riktigt bra precis före det lades ner o sen har jag inte hittat ngt annat lika bra eller bättre program som fortfarande är aktivt, men ändå inte så avancerat som Fusion 360 eller FreeCAD. Problemet är att deras arbets-sätt är totalt annorlunda än vad jag är van vid sen nu snart åtta sen när jag började med 123D. Även om jag kan grund-principerna för CAD, hade jag fått lära om helt vilket är en stor broms som jag inte tagit mig förbi ännu ...

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar