Favoritverktyg

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Favoritverktyg

Inlägg av PeO Helgesson »

Bengt hade en artikel om favoritverktyg. En låda för att få byggena i rät vinkel. Han hade en av spånplatta, jag gjorde ett antal av spillbitar av MDF för några år sedan. Någon har redan vandrat hädan efter att ha ändrat formen av mycket lödvatten.
Vilket material som är att föredra vet jag inte, kanske väl torkad ek??

Ett annat verktyg som jag inte vet hur jag klarade utan innan jag byggt ett är skärvinkeln.
4047a.png
4047a.png (880.57 KiB) Visad 1809 gånger
Jo, jag labbade med vanlig vinkel och mothåll, men alltid var det någon som slant iväg och jag skar inte alls där det var menat.
Två stålskalor hoplödda på varandra i rät vinkel. Den undre som mothåll, den övre att skära efter. Innan man löder ihop får man slipa upp två jack i den undre, för att nå ända fram, + att det skonar spetsen på kniven. Den lilla vinkeln är gjord av rester från etsplåtar, gratis är gott.
Skärmattan under är onödig för att skära styrén, där ristar man och bryter av, den skonar däremot knivspets och underlag om man skär tunt material, som ska skäras helt genom.
Två knivar syns, skalpell för fina snitt, brytbladskniv för grovarbete. Se till att ha en med stål runt bladet, det är dumt att arbeta på egen hand, som lätt händer med en kniv helt i plast! En mattkniv med rakt blad går lika bra, men man förlorar finessen att få en ny spets, när man bryter av bladet.
Canopy glue ligger framme för att jag nyss limmat in fönster på huset till vänster. Liknar vitlim, men fungerar bättre på plast. Inte bergfast, men tillräckligt starkt och genomskinligt. Fönster i olika storlekar ligger framme.
En fråga: Var hittar man en liten diamantglasskärare? sliptrissa ok, men aningen otymplig och inte bra precision.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Favoritverktyg

Inlägg av d680ae »

En liten "diamantglasskärare" blev för en byggarkollega som ville fuska i glasmästeri med att glasa en personvagnskonvertering i stället till en ritsnål med hårdmetallspets. Med det valet gick det att slippa gynna postorderbranschen och i stället förlita sig på lokal handel med maskintillbehör och verktyg över disk. Funktionen för att åstadkomma den minimala rispa som krävdes för att kunna bryta täckglas utföll rätt OK. Inga synpunkter på möjlig precision att följa stållinjalen och få ritsen på rätt ställe. Glassvinnet troligen främst förorsakat av otillräcklig planhet och styvhet hos underlaget och för hårt tryck på ritsnålen. "'Vem har en planskiva av diabas'"? Livslängden på spetsen innan den kräver omslipning ännu inte uppnådd. Då kan det väl bli kvistigt. I värsta fall får den väl degraderas till simplare uppgifter och ersättas av en ny.

Vill man slippa labba med att löda ihop stålskalor finns det färdiga vinkelhakar i smärre dimensioner både med och utan ansats. De är avsedda, inte för snickeriarbeten, utan för precisionsritsning i "metallslöjdssammanhang". Som vanligt inte helt gratis, men kanske ändå ett mer lättvindigt sätt att få sig ett händigt verktyg. Ja, de brukar ha frigångskäl redan ordnad där det behövs så man slipper även slipoperationen.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Favoritverktyg

Inlägg av PeO Helgesson »

Hårdmetall var ordet, sa Bill, sa Bull, sa Gösta Knutsson. Den ritspik jag hade lånat tidigare av arbetskamraten var uppenbarligen stål. Den fungerade inte. I järnaffären fanns, visserligen mer än dubbelt så dyr som det jag läste på hyllan (150: men det var en del av artikelnumret) men har fungerat bra.
Biltemas hemsida visar en liknande för bråkdelen av det priset, (men då tillkommer resan.)
Stenplatta har jag inte, men Perstorpsskivan på byggplattan är hård och plan nog. Dra av den med stålskalan innan, så att inga färgklickar eller annat skräp ligger under bara.
Tvåmål stationshus innebar en avsevärd massa kapningar, men någon av glasstorlekarna passade. På skyltfönstret på hotellet bredvid var alla för små, det fick bli ett objektglas, 1 mm tjockt, men inga problem att dela det heller. Ritsa hårdare och knacka över en kant, så sprack det fint.
@ Ulf: Jag hittade ingen vinkel i T-form på din länk.
En vanlig snickarvinkel kan användas, men styrénskivan ligger mycket stadigare om den har stöd på båda sidor. Jag skar snett ett par gånger innan jag gjorde vinkeln ovan
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Favoritverktyg

Inlägg av PeO Helgesson »

Ingen som har något verktyg som vi andra inte vet att vi inte kan klara oss utan? Fyll på med tips, det är det som fora är till för.

Efter bankalaset kunde jag inte låta bli att "känna"på ett par plåtar till "folkvagnar" i nollan. Järnvägen måste ju frakta folk om det ska gå ihop. Medan färgen torkar går jag vidare med att lägga färdigt spåren på andra stationen på nollbanan.Att få rätt spårvidd är viktigt. Ett par spårmallar underlättar.

För Ho svarvade jag ett par pluttar enligt modell som sedan många år förekommit i SMALSPÅRIGT. Den visade för treskenspår, men fungerar givetvis för både Ho och Hon3, för den rälsgrovlek den svarvats för. För en mall som fungerar med alla olika räler får man gå ett steg längre.
IMG_4263.JPG
IMG_4263.JPG (190.44 KiB) Visad 1239 gånger
Den nedre bara för spår, den övre även i växlar. Nersvarvningen i ändarna på mittdelen någon hundradel kortare än klenaste rälshuvudet man bygger med, två muttrar för att låsa med lagom fjädertryck.

Smalspåret lött på kretskortslaminat, bredspåret spikat med spik från Old Pullman på slipers sågade av lindgrenar. Underläggsplattorna etsade med spår för rälen. TIPS, gör detta spåret några hudradelar bredare än rälsfoten. De jag lät etsa när PPD hade inkörningsproblem har lite olika bredd på spåret, rälen sjunker inte ner på alla. Man ska höra ett klick, då plattan hamnar på rätt plats.

Är det någon som tror mig om jag med samma sanningshalt som Rudolf Blodstrupmoen påskiner att det här är min egen oppfinnelse? :D
När jag ser den lilla Ho-mallen tycker jag den ser ynkligt liten ut. Hur fungerar Olle Frykmo, som bygger mer detaljerat än detta i N-skala?
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Favoritverktyg

Inlägg av henrix72se »

Här är några bra exempel från biltema. Tack för tipset!

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/vinkelhakar/

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Favoritverktyg

Inlägg av PeO Helgesson »

Två av vinkelmätarna är användbara, liksom smygvinkeln, den tredje mer för grovsnickeri. Den med 180 grader gradskiva har jag ibland använt för annat än räta vinklar. Lite knölig, men det går med envishet och försiktighet.
Den här har inte så noggrann gradering, men ser ut att ligga stadigare, ska provas efter nästa besök.
Bild
Skriv svar