VVAs TGOJ litt M4

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av d680ae »

Placeringen av avstängningshandtaget i fjädernäven är i sig kanske inte så iögonfallande, men å andra sidan så extremt udda att det kan rättfärdiga en inte alltför komplicerad återgivning i modell. Placeringen renderar i en reglageaxel tvärs över vagnen till motsatta sidan och någonstans på mitten en förbindelsestång över närmaste ändaxel och bort till styrventilen som skymtar bakom utvägningsanordningen till lastväxeln.
Utöver detta finns det en del andra detaljförfiningar man kan öva på om man vill ha lite mer än "bulkklass" på modellen.
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av wen »

0D7B5C6C-D4C7-4BFB-B325-A2FE0F66ACD0.jpeg
0D7B5C6C-D4C7-4BFB-B325-A2FE0F66ACD0.jpeg (831.92 KiB) Visad 2609 gånger
Kul att se ditt bygge Tomas!
Har byggt en M4’a i nollan men kan tänka mig att köpa ett par till då det var ett roligt bygge, så nu har du en till intressent Mats B. ;-)
Mvh
Stefan
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av Tomas Jansson »

Detsamma! Vilket supersnyggt bygge Stefan! Och kul som i roligt också, lite "Alice i underlandet möter den förväxta malmvagnen" :D

Jag ser att du tagit med de små "plåtbitarna" som ligger över U-balken som går runt korgen, men också de förstärkningar som går upp från stöden till nämnda balk. Intressant! Och snyggt :) Är det inte ett durkplåtsmönster jag skymtar på bromsplattformen också?? Skulle ha etsat en större bit när jag gjorde O-vagnslämmar...

Vädringen var ju suverän! Du får gärna berätta mer om tekniker och färgval.

Tack för att du visade bilden!

/Tomas J
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av wen »

Tack för de värmande orden Tomas.
Då jag byggt ett tjog M4 i olika tidsperioder i H0 så har jag hygglig koll på vagnen.
Valde att göra vagnen med förstärkningarna på korgen då jag inte sett en M4 med de ”moderna” fjädernävarna utan dessa.
Tror jag använde T-profil ca 1x0,5 mm till förstärkningarna från stöden och ca 1x1x0,25 för rutorna i u-balken.
Durkplåten är en etsad plåt jag köpt en gång i tiden från Tekno-bygg som jag tyckt varit lite grov i H0 men som passade perfekt till denna.
Annars har jag endast lagt till slutsignalhållare på sidan av korgen (bockad mässingsprofil, ca 1,5 mm) och en hållare för en spak som jag tror är till för bromslossningen.
Vill, kan och orkar man, så detaljerar man ytterligare som d680ae redan nämnt.
Målningsarbetet är gjort med en bilprimer i botten och sen ”smutsdammat” med airbrusch lite, och därefter dammat på lite ytterligare med pastellkrita.
09E04885-76E4-4D1F-A8E2-89934E24A389.jpeg
09E04885-76E4-4D1F-A8E2-89934E24A389.jpeg (67.11 KiB) Visad 2505 gånger
4748FA54-7EBC-4C07-98DD-AEC2767C9E37.jpeg
4748FA54-7EBC-4C07-98DD-AEC2767C9E37.jpeg (83.48 KiB) Visad 2505 gånger
2D69C3FF-1AD9-4455-8CC9-300A05CE9426.jpeg
2D69C3FF-1AD9-4455-8CC9-300A05CE9426.jpeg (76.63 KiB) Visad 2505 gånger
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av d680ae »

wen skrev: fre 04 nov 2022, 14:57 ...
Annars har jag endast lagt till slutsignalhållare på sidan av korgen (bockad mässingsprofil, ca 1,5 mm) och en hållare för en spak som jag tror är till för bromslossningen.
Vill, kan och orkar man så detaljerar man ytterligare som d680ae redan nämnt.
...
Den lilla "pinnen" höjde mina ögonbryn något. Efter att ha spanat av byggbeskrivningen från VVA drog jag slutsatsen att det handlade om en insats utöver byggsatsproducentens planer. Det var trevligt initiativ. Jo, det är lossningsdragstången till den i styrventilens botten placerade lossningsventilen. Den finns på vagnens båda sidor, liksom alla andra manöverorgan för den pneumatiska bromsen. Det finns några ytterligare lågt hängande frukter att plocka genom att korrigera de felaktiga utförandena av bromsblockskor *) och hängen som kommit med byggsatsplåten. De får vagnen att se långt mer antik ut än den förtjänar.
På en modell i första hand tänkt att genom massverkan i följe med ett avsevärt antal gelikar skapa intryck av ett malmtåg kan man säkert undvara en hel del av den mest undanskymda detaljeringen. Men rätt lätt skådade detaljer som i lite skilda perspektiv bidrar till ett "typiskt" intryck av modellen är kanske inte lika självklart umbärliga. Till de förra räknar jag de detaljer i den hängande bromsen placerade mellan hjulskivorna, förbindelsebågen med sina vertikala balanser *). Den är även hos förebilden så avigt placerad att det nästan kräver att man kryper inunder, vilket medför att det nog är rätt få som ö.h.t. har sett den anordningen. Men de finns i byggsatsplåten. Dessbättre följer bromsbommarna *) också med eftersom be brukar synas rätt väl. Men ofta ser man ännu mer av fångbyglarna till bromsbommarna som däremot saknas i byggsatsen (jfr bild på 4012). Av de övriga apparaterna och mekanismerna för bromsen brukar åtminstone styrventilen synas bra när det handlar om en KE-broms där styrkammaren med sin karaktäristiska form hänger under ventilhuset rätt långt ner. Bromscylindern och lastväxeln **) är vanligen med hög placering rätt väl skymda av ramverket.

*) bromsblocksko = "bromsback" (11) :?: enl beskrivningen, bromsbom = "bromsbalans" (13) :?: enl beskrivningen, förbindelsebåge = "bromslänk" (14) :?: enl beskrivningen
**) Det beskrivningen kallas "lastautomat" (19) :?: är egentligen bara länkaget från fjäderupphängningen till den pneumatiska lastväxelventilen (VA1?) som sedan styr inkopplingen av rätt dragstång ("tom" eller "last") i lastväxeln. Lastväxeln sitter i direkt anslutning till bromscylinderns balanser.

Hur långt man vill driva detaljeringen är i slutändan naturligtvis var byggares eget val, och kastar oavsett detta ingen skugga över ett väl genomfört bygge som det visade.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av Tomas Jansson »

Tål att sägas igen! Jättefint bygge! Och tack för förklarande bilder. Jag funderar lite på formen av plåten som utgör bromsplattformen. Den ser ju inte riktigt ut som i byggsatsen, lite mer ”avhuggen”. Och inte heller som på den bild jag länkade till tidigare. Nu har jag just nu inte tittat på några andra bilder, men det kanske finns en hel historia som gömmer sig bakom de olika formerna? Typ kunna komma åt bromsrörelse/reglage? Kommentera gärna.

Och när jag ändå tittar på den bilden dyker det upp en slags förstärkning vid hörnet där själva tråget möter ramen. Hm… Och inte verkar den heller ha den typen av slutsignalhållare som du föreslår Stefan… Som ni båda säger det är ju upp till byggaren hur långt man vill driva detaljeringen. Vi får se hur långt jag orkar, men jag gillar att bli utmanad...

Har börjat med hjulupphängning: lagergaffel och bromsenhet. När jag byggde O-vagnen (som ni sett stolpar till i annan tråd) tyckte jag lagergafflarnas möte med mittdelen var ett himla meck att få ihop. Jag siktade och höll provisoriskt ihop, och så blev det lite snett (precis lagom för mycket), på det igen… och puh. Men när jag såg vår ordförandes utmärkta tips i nästsenaste Smalspårigt (var det väl?) om en jigg för att hålla saker i 90 grader insåg jag att det var lösningen! Blev väldigt smidigt att få ihop dem då:

IMG_2593.jpeg
IMG_2593.jpeg (383.76 KiB) Visad 2331 gånger

Jag fick ha två olika klämmor för att nå ordentligt. Själva lagergaffeln är ju ganska kort så skall man spänna den hamnar klämman på andra sidan på 45 graders-fasningen. Tog därför hjälp av ett av mina favoritverktyg: glasspinnen! Lossa lätt och sikta in och till slut sitter den finfint i 90 grader. Jag löder sedan från utsidan, i öppningen. Flyter ut jättefint och kommer lagom mycket igenom.

IMG_2594.jpeg
IMG_2594.jpeg (421.38 KiB) Visad 2331 gånger

Jag gjorde dem i mdf för det var det jag hade liggande och ser att mitt lödfett sugs upp lite i mdf:en. Kanske skulle lackat, eller använt IKEA-skivor enligt Bengts tips? Man kan ju undra varför jag inte löder från insidan och med extra mycket tenn för hållbarhet? Funkar säkert finfint, förutom att det kanske är lite trångt som jag satt klämmorna, men jag ville vara på en säkrare sida och satte en profil. Med lite tenn i ”skarven” på insidan passar den fint utan nämnvärt skrapande. Inte värma för mycket bara, annars är det tillbaka till jiggen... Värmde en sida i taget och fyllde på lite i mitten sist, det gick fint. Kanske tveksamt om profilen behövdes, men jag kommer sova skönt nu :)

IMG_2600_2.jpg
IMG_2600_2.jpg (462.59 KiB) Visad 2331 gånger

Som synes i bilden fick jag borra upp hålen i lagergaffeln till 2 mm, eftersom jag valde att köpa hjulen med 2 mm tapp. Hade den mindre tapp-diametern till O-vagnen, tyckte det blev smidigare att hantera.

Uppskattar era kommentarer/påpekanden!

/Tomas
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av wen »

Hej Tomas,
Bromsplattformen finns det varianter på men på min vagn så hade jag en bild på en M4 som finns bevarad på Grängesbergsmuseet som fick vara modell till modellen.

Mvh
Stefan
5DBA7A67-BA8F-4A72-948F-A47A8D81B94A.jpeg
5DBA7A67-BA8F-4A72-948F-A47A8D81B94A.jpeg (697.16 KiB) Visad 2208 gånger
swekejhome@gmail.com
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 maj 2022, 16:23

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av swekejhome@gmail.com »

Jag har byggt ett antal M4 vagnar från VVA och har nu äntligen fått ihop ett TGOJ malmtåg i skala 0
Första provkörningen av vagnarna gjordes på 0 modulträffen på Lidingö, för en dryg vecka sedan

https://youtu.be/puwL3_yekI8
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av Tomas Jansson »

Oj, jäklar, det var ett riktigt malmtåg! Snyggt! Där får jag ligga i om jag skall få till det... Som tur (?) är har jag inte 32 m körsträcka utan får nöja mig med två vagnar :D Det tjusiga Ma-loket är väl det som figurerade i en Modelltågsbok för ett antal år sedan?

Man kan se två M4:or till liggande upp-o-ner vid sidan av spåret. Jag räknade inte vagnar i tåget om det var 14, så var de också dina? Kämpar på med min enda (!) och kan om kort lägga ut ny rapport. Sen får jag väl på min andra...

/Tomas J
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: VVAs TGOJ litt M4

Inlägg av Tomas Jansson »

Och tack för bilden Stefan! Klargörande. Jag skall ha närstudie av fler bilder så får jag se hur jag landar. Jag noterar också hålen i korgstöden på kortsidan...

/Tomas J
Skriv svar