VVAs TGOJ litt M4
Postat: sön 16 okt 2022, 21:09
Har ju sedan (mycket) länge en plan att bygga Finnshyttans station i H0. Men varför nöja sig med H0 när man skala upp till nollan? Ja, gapa efter mycket, och allt det där, men jag har sneglat på nollan länge och tycker att storleken och massan är läcker! Jag har ju här presenterat mina 3D-printade stolptoppar i nollan, och jo då, uppföljning kommer. Status för det bygget är exakt detsamma som när jag hade med modellerna till Skövde…
Min lilla 0-modul som växer fram längs ena väggen i hobbyrummet har också ett Värmlandstema: är tänkt att likna Filipstad V. Ja, det blir väl inte mer än till någon slags idé av förebilden, men i alla fall. Två time-savers vända mot varandra, en normalspår, och en smalspårig NKlJ-del, lite som han time-saver-upphovsmannen, vad han nu hette, föreslog.
Och då behövs ju malmvagnar! Ja helst av BJ-modell tror jag, men de finns inte i så stort antal som nollan-byggsatser. VVA har ju dock en TGOJ M4 som byggsats som jag raskt köpte ett exemplar av (se http://www.wnj.se/underleverantor/vva/ ). När jag sen tänkte till kring trafiken, insåg jag att det hade varit bra med ett exemplar till, men då visade det sig att Mats hade sålt slut på dem! Det var tydligen ingen jättefterfrågan på nya, men jag tänkte att om jag publicerar lite bilder från mitt bygge, kanske det kommer att starta en flodvåg av beställningar till Mats så han bestämmer sig för att ta hem några satser till…
Och framförallt vill jag dela med mig av mina misstag så hugade inte behöver göra om dem. Så på det sättet börjar vi!
Första steget är att få ihop tråget. Här skall man vika ihop innerdelen och löda på yttersidorna, som är halvetsade med nitar. Detta kräver att man ritsar en vikanvisning i den halvetsade delen, så att den snyggt passar mot innerdelen. Det var med viss vånda jag satte ritsen till plåten, men de pyttesmå inetsade anvisningarna i kanterna var till god hjälp så det hela avlöpte väl. Förutom en sak! Jag tyckte det gick så bra att jag glatt vek utsidan till något större vinkel än innerdelen. Jag tänkte att det går säkert att tvinga rätt när man löder. Jag kan berätta att det gör det inte. Man kommer ju inte åt att löda annat än längs kanterna så bockningen vill gärna resa sig, trots ivrigt klämmande med olika kraftiga klämmor. Så här alltså:
Utan precisionsinstrumentet vinkelhaken ser det väl inte för illa ut, se nedan, men det var första varningen! Bocka inte ytterplåten mer än vinkeln som ges av innerdelen. Helst lite mindre, så den snarare tvingas följa innerdelen.
Fortsättning följer! Och ja, har du andra tips eller åsikter, så kommentera gärna.
/Tomas J
Min lilla 0-modul som växer fram längs ena väggen i hobbyrummet har också ett Värmlandstema: är tänkt att likna Filipstad V. Ja, det blir väl inte mer än till någon slags idé av förebilden, men i alla fall. Två time-savers vända mot varandra, en normalspår, och en smalspårig NKlJ-del, lite som han time-saver-upphovsmannen, vad han nu hette, föreslog.
Och då behövs ju malmvagnar! Ja helst av BJ-modell tror jag, men de finns inte i så stort antal som nollan-byggsatser. VVA har ju dock en TGOJ M4 som byggsats som jag raskt köpte ett exemplar av (se http://www.wnj.se/underleverantor/vva/ ). När jag sen tänkte till kring trafiken, insåg jag att det hade varit bra med ett exemplar till, men då visade det sig att Mats hade sålt slut på dem! Det var tydligen ingen jättefterfrågan på nya, men jag tänkte att om jag publicerar lite bilder från mitt bygge, kanske det kommer att starta en flodvåg av beställningar till Mats så han bestämmer sig för att ta hem några satser till…
Och framförallt vill jag dela med mig av mina misstag så hugade inte behöver göra om dem. Så på det sättet börjar vi!
Första steget är att få ihop tråget. Här skall man vika ihop innerdelen och löda på yttersidorna, som är halvetsade med nitar. Detta kräver att man ritsar en vikanvisning i den halvetsade delen, så att den snyggt passar mot innerdelen. Det var med viss vånda jag satte ritsen till plåten, men de pyttesmå inetsade anvisningarna i kanterna var till god hjälp så det hela avlöpte väl. Förutom en sak! Jag tyckte det gick så bra att jag glatt vek utsidan till något större vinkel än innerdelen. Jag tänkte att det går säkert att tvinga rätt när man löder. Jag kan berätta att det gör det inte. Man kommer ju inte åt att löda annat än längs kanterna så bockningen vill gärna resa sig, trots ivrigt klämmande med olika kraftiga klämmor. Så här alltså:
Utan precisionsinstrumentet vinkelhaken ser det väl inte för illa ut, se nedan, men det var första varningen! Bocka inte ytterplåten mer än vinkeln som ges av innerdelen. Helst lite mindre, så den snarare tvingas följa innerdelen.
Fortsättning följer! Och ja, har du andra tips eller åsikter, så kommentera gärna.
/Tomas J