Igelkroken

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Igelkroken

Inlägg av Olof »

När nu forumet är igång igen så får även jag dra mitt strå till stacken och hjälpa till med lite innehåll.

I höstas kände jag att det var länge sedan jag körde tåg. Det har varit mycket byggande senare år. Av virusskäl har det inte blivit så mycket kört hos Lundarallarna så jag bestämde mig för att bygga en bana hemma fokuserad på körning. För att få ihop något någorlunda snabbt fick det bli ett växlingsspel.

Spårplan
Det finns två vanliga och beprövade typer av växlingsspel John Allens Timesaver och Alan Wrights Inglenook Sidings. Båda hade fungerat bra men en Inglenook har färre växlar och tar mindre plats och blir därför klar fortare så en sådan fick det bli.
Mycket inspiration och tips kunde jag hämta från Adrian Wymanns ShuntingPuzzles website.

Skala
Under hösten har jag sett flera inlägg på Facebook där folk diskuterat varför MJ-hobbyn är så dyr. Jag vill visa att MJ inte behöver vara dyrt, även om det inte finns någon kostnadsgräns uppåt för den som kan och vill. Därför bestämde jag mig för att i så stor utsträckning som möjligt bygga med saker jag köpt begagnat eller redan har liggande hemma. För största möjliga utbud av begagnat blev det därför en bana i H0-normalspår.

System
För att få mesta nöje av ett växlingsspel så tror jag att det är oerhört viktigt med driftsäkerhet. Det driftsäkraste jag vet är Märklin med M-skenor men den tanken dök aldrig upp när jag planerade banan. Det näst drifsäkraste systemet jag känner till är NMRA-standard så det blev en bana med fordon, koppel och växlar enligt nordamerikansk standard. Många års läsande av Model Railroader och Railroad Model Craftsman har satt sina spår.

Så Igelkroken är alltså en Inglenook som byggs enligt NRMA H0-standard.
Fortsättning följer

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Tanken är att använda så mycket begagnade prylar som möjligt och det har nästan gjort mig till en Tradera-junkie. Jag är inne där ofta och letar efter fynd.

En Inglenook har två växlar och lämpligt nog dök det upp en post på Tradera med fyra code 100 Shinohara-växlar; två fyror och två sexor. Shinohara är ett populärt märke "over there" och passar bra i en amerikansk anläggning. Code 100 passade väl med målet premiera tillförlitlighet framför modellmässighet.

Sedan vidtog en tids pusslande för att få till en spårplan. En traditionell Inglenook har tre stickspår där det ena rymmer fem vagnar och de andra tre (5+3+3) och utdragsspåret rymmer loket och tre vagnar.

Carl Arendt har efter tester kommit fram till att man minst måste ha plats för tre vagnar på det långa spåret och två på stickspåren (3+2+2) och jag var länge inne på en sådan anläggning.

För att minimera risken för urspårningar och för att kunna placera avkopplingsmagneterna så nära hinderstolparna som möjligt ville jag helst använda sexorna. Många idéer förkastades men slutligen landade jag i 3+2+2 planen med sexor nedan. Den är avsedd för 40' långa vagnar och ett mindre lok.

IMG_0802.jpg
IMG_0802.jpg (399.17 KiB) Visad 3362 gånger
På planen har jag ritat in två extra växlar. De är inte med i verkligheten men jag använde dem i ritprogrammet för att får samma motkurva som växelkurva. Det är annars lätt att rita något som blir för skarpt.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Spår måste man ha och på Tradera hittade jag en sats från Jomo-jigs. Till och med lim fanns med men tyvärr ingen bruksanvisning. Är det någon som vet hur det var tänkt att man skulle använda dessa delar?

Jag minns gamla artiklar av Jan Jangö där Jomo presenterades men då var det en jigg av stål som man formade och sedan spände fast rälerna i.
Det här är ett modernare utförande. Det finns jiggar i form av plastbitar men de har fix radie vilket lite motsäger idén med handlagt spår.

IMG_0833.jpg
IMG_0833.jpg (308.88 KiB) Visad 3260 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Igelkroken

Inlägg av HJP »

****
På 1980-talet besökte jag Nürnbergmässan, för tidningen järnvägar!:s räkning. Det året Jomo Jigs presenterades, i en ganska liten monter, samlades så många runt den, för att beskåda denna smått sensationella nyhet, att man fick tränga sig förbi.
Jag har två förpackningar. En H0, och en N-skala. Jag vet dock inte hur man lägger upp bilder på detta forum, men om du skickar ett meddelande, med din epostadress, så ska jag maila bruksanvisningen. Den är ganska kortfattad, men kan vara bra att ha.

Varför är inte forumets funktioner på svenska?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Tack HJP! Du har fått ett meddelande.

Admin förklarade att han haft problem med språket i en annan tråd. Det var tydligen en besvärlig uppdatering som har strulat och tagit tid.

Är det rätt att det fanns två varianter av Jomo-jigs? Jag minns bara bilder på en lång pryl med skruvar; inte dessa plastjiggar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Igelkroken

Inlägg av PeO Helgesson »

Jiggen fanns för Ho (med code 70) och N (code 55)
De tre plastbitarna på lådan är kurvmallar (och en rak)Själva rälsjiggen består av ett par dussin rektangulära plastbitar med skruvhål på tvären för en M3-skruv, som låser fyra av de fem ståltrådarna vid plastbiten, så att jiggen håller den form den har då man skruvar åt med insexmejseln i mitten. Jag tror inte många använde kurvmallarna, utan formade jiggen efter den färdiga banvallen, som då kan ha valfri radie, med övergångskurvor.
Till höger ligger växeljiggar, #4 och #6, rälsbitar i plaströren överst till vänster.
Superlimflaskan ser jag inte, men den hade ändå passerat åldersstrecket för länge sedan. Superlim står ett år i rumstemperatur, fem i kylskåp och tio i frysen. Limburken är Roadbedglue, ett slags flytande tejp, lite starkare än Nochs "gubblim", används för att limma spåret på banvallen. Man stryker ut limmet, väntar tills det torkat, lägger spåret noga på plats, trycker fast och strör ut ballast och trycker fast i samma lim.
Slipersmattorna har amerikanskt slipersavstånd. Dela upp och limma sliper för sliper. (Hör av dig om du behöver fler)
Erfarenheten visar att limningen kan släppa med tiden, jag ersatte var 5:e-10:e sliper med kretskortslaminat och lödde.
De flesta fabrikat, nyare än gamla Lima och Liliput kan t.o.m köras på code 55, ända tills eventuella slirskydd försvinner. På min bana har stambanan code 70 (=50 kg-räls), sidobanan code 55 (ungefär 27-kg-räls)
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Igelkroken

Inlägg av HJP »

Olof skrev: mån 24 jan 2022, 22:15 Tack HJP! Du har fått ett meddelande.

Admin förklarade att han haft problem med språket i en annan tråd. Det var tydligen en besvärlig uppdatering som har strulat och tagit tid.

Är det rätt att det fanns två varianter av Jomo-jigs? Jag minns bara bilder på en lång pryl med skruvar; inte dessa plastjiggar.

/Olof
****
Hej Olof.
Jag vet inte om jag missat något, men jag kan inte se ditt meddelande. Jag hittar endast ett gammalt meddelande, från 2015.
Det enda Jomo Jigs jag känner till, är det du visar på bild, och det för N-skala.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Tack PeO och HJP! Nu förstår jag.

Anledningen till min förvirring är att själva jiggen, ståltrådar och påskruvade plastbitar, saknades i lådan jag köpte. Jag trodde den var komplett men så var det inte. Därför var det lite svårt att förstå hur det hängde ihop.

Nåväl, jag fick i vart fall en uppsättning code 70 räler för ett rimligt pris.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

JomoJigs-lådan från tradera innehöll fina code 70 räler. Eftersom jag inte insåg att jiggen saknades och jag därför inte förstod hur de skulle fungera byggde jag som jag kunde sedan tidigare.

Jag plockade fram lite kopparpertinax från skrymslorna; sågade dem i större bitar lika breda som sliprarnas längd och fräste ett spår längs mitten.
Därefter riggade jag upp cirkelsågen med ett lagom brett anhåll

IMG_0806.jpg
IMG_0806.jpg (327.79 KiB) Visad 3071 gånger
Efter en stunds sågande hade jag en samling kopparklädda slipers. Dessa delar av spåret är avsett att likna gatuspår så slipersbredd är inte så noga. Sliprarna kommer att vara dold under gatan. Deras funktion är att hålla rälerna på plats och på rätt avstånd.

IMG_0803.jpg
IMG_0803.jpg (335.37 KiB) Visad 3071 gånger
Sliprarna löddes på en rälerna från JomoJigs i en enkel jigg jag satte samman av lite trädelar från lådan under verkstadsbänken.
IMG_0805.jpg
IMG_0805.jpg (174.33 KiB) Visad 3071 gånger


Till de delar av spåret som skall ha slipers kunde jag köpa Peco code 83 flexräls av en kompis i Lundarallarna. Den har amerikanskt, tätt, slipersavstånd så det blir rätt.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Igelkroken

Inlägg av HJP »

****
Snyggt! Det blir säkert bra, när allt är klart. Ser fram emot att få se resultatet :-)
Skriv svar