Igelkroken

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: lör 05 feb 2022, 11:27 Ett (någotsånär) snabbt sätt att få till flänsrännan är att löda en code 55-räl på insidan av code 70-rälen
Tack för tipset PeO men hur löder man fast en räl på insidan av en annan utan att den första rälen lossnar från sliprarna?
Det här är kanske något jag skulle ha tänkt på tidigare.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Igelkroken

Inlägg av PeO Helgesson »

Har inget minne av att jag råkade ut för det. Kanske höll jag båda på plats vid lödning. Troligen krökte jag rälerna till passform innan jag lödde. Så klen räls som 55-70 formar man lätt för hand, det behövs inga hjälpmedel.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Förhoppningsvis kommer rangerspelet att fungera med fasta avkopplingsmagneter men för att vara på den säkra sidan har jag monterat dem så att de kan göras rörliga senare om det skulle behövas. För det gjorde jag två varianter på magnethållare.

Den första bygger på en ide från Leamington & Warwick Model Railway Society och deras anläggning Duxbury. Där hade de en liknande konstruktion men de hade integrerat ett fäste för ett servo i konstruktionen. Om det blir tvunget att ha en drivning på mina får jag fundera ut en lösning när den tiden kommer.

Konstruktionen är asymmetrisk för att kunna montera två magneter nära varandra.

IMG_0844.jpg
IMG_0844.jpg (259.47 KiB) Visad 3088 gånger

Den andra varianten har jag kopierat från en bild jag såg på nätet. Något liknande finns att köpa men jag gjorde den själv.

IMG_0848.jpg
IMG_0848.jpg (634.07 KiB) Visad 3088 gånger

En fördel med CAD-programmet Fusion 360 är att det är så lätt att runda kanter och hörn. Konstruktionen blir lite mjukare än när jag jobbar med Sketchup.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Från början var tanken att bygg en mini-Inglenook med spår för 3+2+2 vagnar men sedan kom jag på att om jag flyttade hela bangården en bit till höger och gjorde en specialare så skulle jag få plats med en fullstor Inglenook med spår som rymmer 5+3+3 vagnar.

I hastigheten glömde att kolla vad som fanns under växlarna efter flytten.

Det blev som synes lite trångt. Pilen pekar på hålet upp till staget som styr växeltungorna. Efter en del karvande gick det dock att få växelmotorn genom tvärstaget.

IMG_0843.jpg
IMG_0843.jpg (296.27 KiB) Visad 3010 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Det har varit en liten paus i rapporteringen från bygget (och i bygget) men nu är jag tillbaka. Som en del säkert noterat så var Igelkroken först tänkt som en mini-Inglenook med plats för 3+2+2 vagnar på respektive spår. Under resans gång lyfte jag ribban till en fullstor Inglenook med plats för 5+3+3 vagnar. Detta kräver så klart mer utrymme och min lösning blev att bygga ut banan åt höger så att jag får plats för utdragsspåret.

Utbyggnaden blir med en 350 mm lång förlängning som skruvas på anläggningen.

Så här är det tänkt att se ut.
Igelkorken - förlängning v17b.jpg
Igelkorken - förlängning v17b.jpg (33.3 KiB) Visad 2833 gånger
Igelkorken - förlängning v17.jpg
Igelkorken - förlängning v17.jpg (38.42 KiB) Visad 2833 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

CAD är roligt men så här blev det i verkligheten.

Två bitar plywood, en bit plexiglas, ett antal plastbitar utskrivna på 3D-skrivaren samt ett schyst järnrör. Nu återstår att göra ett fäste i anläggningen där jag kan stoppa in järnröret så att förlängningen hålls på plats

Det här är ett exempel där det hade varit bättre med en skrivare som jobbar med smält tråd än en resinskrivare. Stora delar från resinskrivaren kan lätt bli lite krokiga.

IMG_0888.jpg
IMG_0888.jpg (102.07 KiB) Visad 2782 gånger
IMG_0889.jpg
IMG_0889.jpg (200.22 KiB) Visad 2782 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Röret från förlängningen behöver stöd under anläggningen. Hade jag haft ett rör med samma innerdiameter som ytterdiametern på det rör som bär förlängningen så hade jag kunnat göra något snyggt av metall. Nu fick det istället bli 3D utskrifter. Den här gången med ett vitt och lite segare resin eftersom delen i sig är mindre och skall ta upp dragkrafter.

De två olika utskrifterna är på försök utskrivna i olika riktningar. Den till höger blev bäst. Ännu bättre hade det blivit om jag använt en 3D-skrivare av smälta-tråd typ men en sådan har jag tyvärr inte längre tillgång till.

IMG_0895.jpg
IMG_0895.jpg (176.94 KiB) Visad 2596 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Och så här ser det ut underifrån när allt är på plats. Förlängningen sitter med passning men tanken är att dra två M5-skruvar genom gaveln så att inte förlängningen roterar med tåg på.

IMG_0897.jpg
IMG_0897.jpg (369.32 KiB) Visad 2500 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Med förlängning så ser banan ut såhär.
Nu är det snart klart att växla.

IMG_0898.jpg
IMG_0898.jpg (358.16 KiB) Visad 2409 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Igelkroken

Inlägg av Olof »

Det är ju lite tråkigt när vagnarna tar skuttet ned på golvet. För att minska spänningen lite gjorde jag ett par stoppbockar.

IMG_0915.JPG
IMG_0915.JPG (202.2 KiB) Visad 2284 gånger
För att utnyttja utrymmet maximalt är de gjorda så att kopplen skall kan passera genom dem. Amerikanska vagnar har ju inga buffertar så lite skumgummi fick ta emot vagnen.

IMG_0917.jpg
IMG_0917.jpg (401.95 KiB) Visad 2284 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar