Sida 1 av 2

VVA SJ litt NN4

Postat: fre 05 nov 2021, 22:43
av Olof
Dags för lite mässingsbygge igen. Arbetsbänken är städad och redo för nya utmaningar. Som alltid uppskattar jag tips, förslag och kommentarer.

IMG_0731.jpg
IMG_0731.jpg (427.92 KiB) Visad 18618 gånger

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: lör 06 nov 2021, 09:53
av Olof
Första frågan är gäller vilket utförande jag skall bygga vagnen i. Mats skriver i byggbeskrivningen att man från 1922 började bygga om vagnarna till Os. Enligt principen "ju tidigare desto bättre" så får det bli en NN4.

Men det finns fler val. Modellen från Järnvägsmuseum är snygg och en bra förebild. Tomas Jansson har visat en intressant väg att göra stolpar som skulle vara kul att prova.

Jvm00088-1.jpg
Jvm00088-1.jpg (251.48 KiB) Visad 18585 gånger

Samtidigt så känns det fel att inte utnyttja det fantastiska ritningsmaterialet i Hallengrenska samlingen och bygga en NN4 med träkolsskrov.
Är det någon som har bilder på den tidens träkol? Hur såg det ut och hur gör man det i modell?

Mbr 10198.jpg
Mbr 10198.jpg (829.76 KiB) Visad 18585 gånger

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: lör 06 nov 2021, 16:43
av d680ae
Olof skrev: lör 06 nov 2021, 09:53 ...
Är det någon som har bilder på den tidens träkol? Hur såg det ut och hur gör man det i modell?
...
Skiljer sig dagens oförädlade träkol från det för 100+ år sedan? Framställningsmetoderna är väl fortfarande desamma och råmaterialet också.
Med bilder av nutidens hembygdskooperativa kolningar i mila borde man ha en rimlig återgivning av resultatet som även motsvarar äldre framställning för industriellt bruk.
Bästa återgivning jag hittat av nyutrivet milat kol finns hos "Kolarlotta"
Då träkolet är sprött och relativt ömtåligt för hårdhänt hantering som bryter ner det till pulver framhålls i vissa beskrivningar av rivningen hur man gick tillväga för att minimering denna oönskade effekt. Då är det väl rimligt att utgå från att även upplastad träkol för transport fått behålla mesta möjliga av struktur från rivning av mila eller uttag ur kolugn. Det kol man säljer till "hembrännare" av kött och fläsk torde vara mer bearbetat till mer homogen och optimal styckestorlek.

Några andra beskrivningar med något sämre bildmaterial:

https://varmlandskindustrihistoria.word ... h-milorna/

http://www.kolbiten.se/att-bygga-en-kolmila/

http://www.bergkarlaskolmila.se/76211309

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: lör 06 nov 2021, 23:40
av Klas Blomberg
Mnja, frågan är faktiskt befogad.
På många äldre bilder när man river ut kolmilan är det betydligt större bitar än de vi lägger på grillen - men hur såg det ut när de var lastade?

https://digitaltmuseum.se/021017694665/hmm89441

https://digitaltmuseum.se/021017694664/hmm89437

https://digitaltmuseum.se/021017689484/hmm77679

https://digitaltmuseum.se/021017689493/ ... ember-1958

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: sön 07 nov 2021, 16:49
av Bengt Andréasson
Här avslöjar "SJ Reklamavdelning" [sic!] lastens struktur genom en olycka vid Myrheden den 10 maj 1944.

Ganska grova bitar, fjärran från grillpåsens innehåll.
https://digitaltmuseum.se/021018135875/ ... kinspektor

/Bengt

P.S.
Söker man på Myrheden i digitalt museum hittar man ett antal bilder till från olyckan, där en del påstår att det var tackjärn istället för träkol. ;)

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: sön 07 nov 2021, 19:05
av Olof
Tack för flera bra bilder. Jag har funderat en del på hur det kommer sig att det är öppet in till lasten på sidorna.
Hur hade vi modellbyggare klarat oss utan dessa olycksbilder som visar vagnar uppifrån och med last?

Det ser ut som att man kolat vad jag skulle kalla gallringsvirke men som när det begav sig kanske var det enda som växte. Skogsskövling är ett gammalt problem.

Nu är frågan hur man avbildar detta i modell? Skall man gå ut i skogen; samla på sig kvistar i rätt storlek; såga upp dem i rätt längd och sedan lägga in dem i ugnen för torrdestillation i 275 grader? Att bygga en mila i 1:45 i trädgården tror jag inte är en framkomlig väg.


Plåten på bordet. Det ser ganska bekant ut om man byggt VVA N3/NN3/Os och O. Det som är nytt är att lämmarna har raster på insidan. Jag har vid något tillfälle skrivit att jag inte tyckte det var så viktigt men när jag ser plåtarna så måste jag ändra mig. Det här hade varit snyggt på min NN3 med plåtlämmar och O-vagnen.

IMG_0734.jpg
IMG_0734.jpg (516.13 KiB) Visad 18400 gånger

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: sön 07 nov 2021, 22:31
av Bengt Andréasson
Olof skrev: sön 07 nov 2021, 19:05Det ser ut som att man kolat vad jag skulle kalla gallringsvirke men som när det begav sig kanske var det enda som växte. Skogsskövling är ett gammalt problem.
Det man kolade i resmilor (den vanliga typen av kolmila) var det klena virket. Det kraftigare virket gick till sågverken (bättre betalt). Stubbar (främst tallstubbar) gick till tjärning i kluvet skick.

/Bengt

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: fre 12 nov 2021, 16:18
av Olof
I väntan på att de hjältar som lägger sin fritid på att administrera detta forum fixar problemen med den fullständiga redigeraren så kan man prova lite alternativ.

Jag har fått på långbalkarna nu. Jag har tyvärr alltid lite problem med dem. De behöver mer värme än jag får dit på ett bra sätt.
[img]http://www.xn--wickstrm-t4a.se/forumbilder/IMG_0736.jpg[/img

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: fre 12 nov 2021, 16:18
av Olof
Bild

Re: VVA SJ litt NN4

Postat: fre 12 nov 2021, 16:19
av Olof
Se där, det går om man lägger bilderna på en egen server och skriver koden rätt. :-)