VVA SJ litt NN4

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt NN4

Inlägg av Olof »

Enligt bruksanvisningen skall man inte detaljera buffertbalkarna förrän senare. Det finns säkert goda skäl för det men jag har tyckt att det varit pilligt att få dit allt så denna gång provar jag att göra dem klara innan jag monterar dem.

Jag gjorde den vertikala delen av bromshandtaget så att den gick ända upp till motsatta fläns för att ge mycket yta att löda fast dem mot och för att jag skulle få handtagen på samma höjd.


Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt NN4

Inlägg av Olof »

Att dra ut bromsarhandtagen över hela buffertbalken var inte helt bra då de kom i vägen för vagnsgolvet när jag skulle löda buffertbalken mot golvet. Ingen jättestor katastrof; det gick att fila uttag i vagnsgolvet för trådarna men onödigt.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt NN4

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: lör 13 nov 2021, 21:34 ... Jag gjorde den vertikala delen av bromshandtaget så att den gick ända upp till motsatta fläns för att ge mycket yta att löda fast dem mot och för att jag skulle få handtagen på samma höjd.

Ja, gör man monteringen på detta sätt får man antagligen en betydligt mer robust fastsättning än om man skulle följa förebilden. Kopplarehandtagen liksom övriga handtag fästes alltid genom att deras till öglor utsmidda, hålade och rätt vinklade ändar nitades mot underlaget. I det aktuella fallet alltså mot buffertbalkens undre fläns. Har jag sett rätt att ritningen, likväl som etsarket inte förutser att buffertbalken skall smyckas av någon dragstångsstyrning? Det ser förvånansvärt primitivt ut. Men kanske blev det standard först när dragkrokarna monterades vinklingsbara med vertikal ledbult. Men så länge man använde helt styva dragstångsinstallationer kan man ju fråga sig vad man skulle med rektangulära krokskaft till. Hur som helst demonstrerar avsaknaden i viss mån hur pilligt det kan vara att få hålet i buffertbalken rakt och rätvinkligt om man inte kan maskera avvikelser med en lös styrning
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt NN4

Inlägg av Olof »

I byggsatsen följer det med vad jag tror är en dragstångsstyrning men då jag använder koppel med grövre dragstång än de etsade koppel som följer med är jag tvungen att fila upp hålet i buffertplankan så mycket att den inte går att montera.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt NN4

Inlägg av Olof »

Underredet klart (fast jag tappade en av de små stolphållarna som skall sitta under buffertbalken)


Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar