Sida 1 av 1

SJ litt Gs 19911

Postat: fre 29 okt 2021, 18:32
av Arne Falk
Håller på att montera dekaler på Gs 19911. Jag har tre olika bilder på vagnen och den märkning som syns är tydlig på alla. Hittar inga spår efter märkning som kan ha förlorats pga väder och vind. Någon märkning på långbalk verkar inte förekommit. Det borde väl finnas en revisionsmärkning?

Re: SJ litt Gs 19911

Postat: fre 29 okt 2021, 20:53
av Olof
Ser trevligt ut.
Själv känner jag lite ryckningar från verkstaden när jag ser dina bilder.
/Olof

Re: SJ litt Gs 19911

Postat: lör 30 okt 2021, 01:18
av d680ae
Arne Falk skrev: fre 29 okt 2021, 18:32 Håller på att montera dekaler på Gs 19911. Jag har tre olika bilder på vagnen och den märkning som syns är tydlig på alla. Hittar inga spår efter märkning som kan ha förlorats pga väder och vind. Någon märkning på långbalk verkar inte förekommit. Det borde väl finnas en revisionsmärkning?
Ja, det skall definitivt finnas spår av revisionsmärkning. Men hur den skall se ut är en annan femma. Bilden som KF tillhandahållit visar i befintligt skick knappast en trafikvagn. Den har antagligen stått avställd så pass länge att revisionsmärkningen vittrat bort. Jag har några bilder på Gs-vagnar från sent 60-tal i kön till ättestupan. Typiskt är att på de flesta är revisionsmärkningen svår att upptäcka, men på de som går att se sitter den i panelfacket längst till höger på tredje panelbrädan nerifrån. Ovanför den märkningen hittar man också märkning om axelavstånd och ytterligare en bräda upp märkning om bromstyp. Märkningsmönstret även på dessa överensstämmer rätt väl med 19911. Det innebär också att ingen märkning syns på långbalkarna. Dessutom är dessa gamla skorvar inte RIV-märkta längre. Om vagnen skall presenteras i det nymålade skicket modellen nu uppvisar bör den inte ha storreviderats senare än möjligen mycket tidigt 60-tal, men mer troligt 50-tal. Då gäller det att märkningen också överensstämmer med den tidens märkningsregler. I mer desolat skick kan det ju ha plottrats, bättrats och uppdaterats märkning till senare status, som således kan avspegla sig i bilderna KF och jag har. Trafik med dessa vagnar bedrevs knappast i någon omfattning värd att tala om efter den massiva utskrotning som också inkluderade ombyggnader till virkesvagnar litt Lkp i mitten på 1960-talet. Vid det laget fanns ju hur mycket nyare och modernare vagnar som helst genom att hela flottan av Gre/Gbs tillkommit.

Re: SJ litt Gs 19911

Postat: sön 31 okt 2021, 16:34
av Arne Falk
Jag fann en bild på nätet som jag tycker motsvarar det Ulf beskriver. Beslutade mig för att jobba efter den och komma vidare.

/Arne

Re: SJ litt Gs 19911

Postat: sön 31 okt 2021, 17:09
av d680ae
Arne Falk skrev: sön 31 okt 2021, 16:34 Jag fann en bild på nätet som jag tycker motsvarar det Ulf beskriver. Beslutade mig för att jobba efter den och komma vidare.

/Arne
Jag hoppas den i så fall också fick rätt märkning om bromstyp. Gs 19911 var per 1967 utrustad med KKG-broms. Dekalarkets KKP behöver alltså ersättas med något mer passande.

Re: SJ litt Gs 19911

Postat: mån 01 nov 2021, 12:36
av d680ae
En ytterligare märkning som kan behöva reproduceras är den tabell för uppföljning av periodsmörjning som glidlagerförsedda vagnar skulle vara försedd med. Den brukade sitta i långbalkslivet. Nu är det väl tyvärr så att Gs-vagnar som överlevde 1950-talet som trafikvagnar sällan hade kvar glidlager. Så ett elegant sätt att komma runt en lite besvärlig märkningsprocedur skulle kunna vara att bygga om vagnen med rullager i stället. Det syns f.ö. rätt tydligt på KF bild av 19911 att den har rullagerboxar liksom alla mina bilder på vagnar i skrotkön på sent 1960-tal.