Gängproblem

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
forney
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 31 aug 2009, 19:22

Gängproblem

Inlägg av forney »

Nej var lugna, det gäller inte ungdomsgäng nu.
Min fråga är om någon vet vilket smörjmedel man skall använda för skruvförband i Pertinax, alltså kretskortslaminat?
Efter att ha borrat och gängat med M1 så "gnekar"M1 mässingsskruven väldigt och slutligen går av. Den går mycket trögt i inskruvandet!
Förslag?
Peter Nelander
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Gängproblem

Inlägg av d680ae »

forney skrev: ons 08 sep 2021, 11:35 Nej var lugna, det gäller inte ungdomsgäng nu.
Min fråga är om någon vet vilket smörjmedel man skall använda för skruvförband i Pertinax, alltså kretskortslaminat?
Efter att ha borrat och gängat med M1 så "gnekar"M1 mässingsskruven väldigt och slutligen går av. Den går mycket trögt i inskruvandet!
Förslag?
Peter Nelander
Är det säkert att lösningen heter smörjning?
Om borrdiametern och gängtappen ger väl fungerande gängor i metall, mässing e.d. lutar det väl åt att tappen inte skär som den skall i Pertinaxen. Skärande bearbetning i amorf plast är ju inte riktigt samma sak som i material med välordnad kristallstruktur som metaller. Det känns som en rätt udda övning att maskingänga med minimala dimensioner i fiberarmerad fenolplast.
Är det någon som har erfarenhet av att det går att lyckas bra med den?
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Gängproblem

Inlägg av Mats B »

Jag hade nog undvikit gängning av pertinax. Modern kopparpertinax, PCB, är väl gjord av någon sorts glasfiber vilket sliter hårt på borr, även om det är karbidborr. En gängtapp för metall kan nog lätt slitas ut i de skärande spetsarna och då får man grunda gängor. Vilket skulle kunna förklara varför en skruv fastnar.

Jag hade hellre borrat upp hålet och lött fast en mutter på ena sidan, alternativt lött fast ett gängat rör som fått sticka genom pertinaxet om måtten är kritiska. En sorts via.

/Mats B
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Gängproblem

Inlägg av d680ae »

Mats B skrev: tor 09 sep 2021, 17:34 Jag hade nog undvikit gängning av pertinax. Modern kopparpertinax, PCB, är väl gjord av någon sorts glasfiber vilket sliter hårt på borr, även om det är karbidborr. En gängtapp för metall kan nog lätt slitas ut i de skärande spetsarna och då får man grunda gängor. Vilket skulle kunna förklara varför en skruv fastnar.

Jag hade hellre borrat upp hålet och lött fast en mutter på ena sidan, alternativt lött fast ett gängat rör som fått sticka genom pertinaxet om måtten är kritiska. En sorts via.

/Mats B
Pertinax® är numera ett registrerat varumärke hos Dr. Dietrich Müller GmbH from Ahlhorn i Tyskland och avser deras produktområde "hårdpapper" d.v.s. papperslaminat impregnerade med fenolplast (bakelit). Det innehåller alltså inte glasfibrer. Men modernare kretskortslaminat (ämnen för PCB, t.ex. FR-4) bygger i stället på glasfiberväv impregnerad med epoxyplast. Båda varianterna har många goda egenskaper som isolatorer m.m. i elektriska sammanhang. Men för mekanisk konstruktion har de några mindre önskvärda egenskaper som kräver en del insikter för att kunna kringgås.

Jag tror nog att Mats B är inne på rätt väg beträffande sättet att kringgå svårigheter med gängning i materialet oavsett om det handlar om Pertinax® eller glasfiberepoxy.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Gängproblem

Inlägg av Peter Estelius »

Min erfarenhet är att jag aldrig sett att man skruvar i en gänga skuren direkt kretskortslaminatet. Det av flera anledningar. Dels är laminatet vanligen så styvt att det blir sprött i håltagningen och gärna bryts och dels just att skära en gänga sliter alldeles för hårt på gängtappen - även om den är av hårdmetall.

Istället används antingen en pålödd eller nitad bussning av t ex mässing i vilken gängan gjorts eller att man helt enkelt gör ett frigående hål för skruven och skär gängan i underliggande material. Det här gäller särskilt för flerlagerskort.

Mvh

/Peter
forney
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 31 aug 2009, 19:22

Re: Gängproblem

Inlägg av forney »

Tack alla för uttömmande info rörande kretskortslaminat, jag måste alltså försöka tänka om i konstruktionen
Wish me luck
Peter N.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Gängproblem

Inlägg av d680ae »

forney skrev: fre 10 sep 2021, 19:10 ...
Wish me luck
Peter N.
Säger man som fiskarna skulle ha gjort, "skitbygge"? Eller fungerar det bättre om man låter sig inspireras av scenkonstens idiom - "bryt en borr"?
Skriv svar