VVA G3/Gs

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Olof »

Snyggt bygge; jag gillar vädringen

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Mats Nilsson »

Mycket snyggt bygge!
Tycker också vädringen är fin, lagom skitig!
MatsN
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Arne Falk »

Mats Nilsson skrev: sön 22 aug 2021, 21:02 Mycket snyggt bygge!
Tycker också vädringen är fin, lagom skitig!
MatsN
Olof skrev: sön 22 aug 2021, 19:37 Snyggt bygge; jag gillar vädringen

/Olof
Tack Olof o Mats!

/Arne
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av d680ae »

Mats Nilsson skrev: sön 22 aug 2021, 21:02 Mycket snyggt bygge!
Tycker också vädringen är fin, lagom skitig!
MatsN
Håller med om att byggfinishen är mycket snygg. Men skulle vagnen föreställa vädrad? Jag tycker den ser synnerligen nylevererad ut.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Nitar till U profiler på vagnssidor kan man göra så här.
https://www.smalsparigt.org/forum-tre-p ... f=5&t=2502

Taket kan göras med lind bräder sågade i rätt tjocklek och limmas med snabblim. Iden kommer från Rimbo Grandes rälssbuss plåtar i H0.
Alla tak på mina G vagns byggen oavsett spårvidd är gjorda med "plank".
https://www.smalsparigt.org/forum-tre-p ... f=5&t=2651

Tobbe H
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av PeO Helgesson »

Din bild visar på stor självbehärskning, vad det gäller vädringen. Sluta just som det börjar synas.
Din metod för takfastsättning provade jag för ett par decennier sedan på ett sedan dess pågående/vilande bygge av MVJ-vagnar, då med 2mm styrén. Jag ville ha genomsikt från lanterninfönstren till sidorutorna, så det blev ett stort hål i mitten på plattan. Det verkar fungera bra. Orsaken att bygget startade just då, var att jag ville ha de överblivna delarna till en byssja på bangården, men ett inköp av ytterligare en plåt på Bankalaset kan kanske ge en puff framåt, bara jag lyckas skaka av mig fullskalejobbet.
Vad gäller målning på insidan rotar jag omkring bland teflonen i minnet. Jag trodde jag hade interiörbilder på en G-finka under renovering, men hittar inte. Jag har inget minne av någon färg alls på insidan, bortflagnad eller inte funnits? AGJ 53 är en F-vagn, där kostade man på lite mer och nog var Gsk och H-vagnar målade för att kunna hålls rena?
En takbild har jag hittat. Kristiansstad -04.
Gsk P5082787a.jpg
Gsk P5082787a.jpg (205.95 KiB) Visad 6866 gånger
Torde vara farbror och brorson Dahlström till vänster.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av d680ae »

PeO Helgesson skrev: mån 23 aug 2021, 10:29 ... vad det gäller vädringen. Sluta just som det börjar synas.
...
Ett på sitt sätt ganska hållfast rättesnöre. Men för att vädringseffekten skall få ett trovärdigt genomslag gäller det minst lika mycket att börja i rätt ände. Inte nödvändigtvis alltid i den ände som är lättast att bearbeta och upptäcka. Här gäller snarare att det är de små, små detaljerna som gör'et, ända tills man vill visa ett totalt förfallet vrak. En svår konst att ge sig i kast med, kanske den allra svåraste av alla modellbyggarskråets svårigheter.
Det räcker med att lite utanför den egna boxen titta på t.ex. dioramabyggare som skapar extremt realistiska scenarion för att förstå att det är konst.

Jag har inga synpunkter på bygget annat än att det är snyggt och prydligt, som det gärna får vara. Däremot lyfter jag lite på ögonbrynen åt kommentarerna som anser att modellen uppvisar tecken på vädring. I mina ögon är den precis så kliniskt steril och utan uppenbara tecken på användning som om den vore direkt utdragen från målarverkstaden. Lite lätt dammöverdrag på korgens nederdel har svårt att upphäva det intrycket så länge inte minsta tecken på färgskav, smörjkladd, träckfläckar, "klotteranteckningar" m.m. lämnar spår av tidens gång.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Arne Falk »

Det är helt uppenbart att vädring engagerar. Men man må ha olika uppfattningar även i detta.
Torbjörn Holmberg skrev: mån 23 aug 2021, 08:51 Nitar till U profiler på vagnssidor kan man göra så här.
https://www.smalsparigt.org/forum-tre-p ... f=5&t=2502

Taket kan göras med lind bräder sågade i rätt tjocklek och limmas med snabblim. Iden kommer från Rimbo Grandes rälssbuss plåtar i H0.
Alla tak på mina G vagns byggen oavsett spårvidd är gjorda med "plank".
https://www.smalsparigt.org/forum-tre-p ... f=5&t=2651

Tobbe H
Behöver man inte komplettera med en extra takstol? Det känns som om taket kan likna en törstig kamel efter en tid.
Säljer RG dessa ”brädor”?
/Arne
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av PeO Helgesson »

Vill minnas att Bergfors använde Northeastern. Annars kanske man kan såga av sina nedsågade lindgrenar, så gjorde jag mina slipers.
Bör kanske tillägga att trävirket måste vara väl torkat.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Precis som PeO säger kan man använda Northeastern plank eller liknande. Måtten på mina plank är 3,5 x 0,9 mm, finns säkert att hitta som stämmer ungefär.
Brukar göra "takstolar" av 1,0 mm platicard som limmas innan takläggning en eller två brukar räcka på en vanlig G vagn, personvagnar och rälsbussar kan det krävas fler.
Har gjort tak på detta vis under en väldigt lång tid och inget tak har uppvisat några "kamel" tendenser.

Spackel till taken som jag använder är dessa:

spackel.jpg
spackel.jpg (163.72 KiB) Visad 6380 gånger
Skriv svar