Dansk dubbeldäckare
Postat: lör 31 jul 2021, 14:07
Provmontering av årets mest udda bygge.
Principen är mycket enkel - ta en Rocovagn och en Fleischmannvagn, skär bort onödiga delar och placera den ena ovanpå den andra.
Så - vad är nu detta?
Danmark hade långe två statliga järnvägsbolag, ett på vardera sidan Store Bælt och det Sjællandske Jernbaneselskab har ett grundmurat rykte om sparsamhet gränsande till snålhet.
Redan 1868 skaffade de en tvåvåningsvagn till lokaltrafiken runt København - 1,60 i takhöjd och 100 sittplatser i en nio meter lång vagn. Långbalkarna gjordes svängda med tanke på det begränsade utrymmet.
1870 och 1877 skaffades fler vagnar med något olika utseende.
Ritning till tredje serien
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billed ... fc=3%3A978
Den sista vagnen slopades 1935, men de sista åren hade de mest använts till att köra feriebarn som skulle ut på landet från storstaden - ganska klokt med tanke på takhöjden....
En vagn finns bevarad på Jernbanemuseet i Odense
Bygget är ett typiskt gladbygge som tog ett par timmar - egentligen ska taket inte ha lanternin, fönsterindelningen på nedervåningen är helt fel och långbalkarna är inte svängda.....
Förebildsfoto: Danmarks Jernbanemuseum
Principen är mycket enkel - ta en Rocovagn och en Fleischmannvagn, skär bort onödiga delar och placera den ena ovanpå den andra.
Så - vad är nu detta?
Danmark hade långe två statliga järnvägsbolag, ett på vardera sidan Store Bælt och det Sjællandske Jernbaneselskab har ett grundmurat rykte om sparsamhet gränsande till snålhet.
Redan 1868 skaffade de en tvåvåningsvagn till lokaltrafiken runt København - 1,60 i takhöjd och 100 sittplatser i en nio meter lång vagn. Långbalkarna gjordes svängda med tanke på det begränsade utrymmet.
1870 och 1877 skaffades fler vagnar med något olika utseende.
Ritning till tredje serien
http://jernbanekilder.dk/catalog/Billed ... fc=3%3A978
Den sista vagnen slopades 1935, men de sista åren hade de mest använts till att köra feriebarn som skulle ut på landet från storstaden - ganska klokt med tanke på takhöjden....
En vagn finns bevarad på Jernbanemuseet i Odense
Bygget är ett typiskt gladbygge som tog ett par timmar - egentligen ska taket inte ha lanternin, fönsterindelningen på nedervåningen är helt fel och långbalkarna är inte svängda.....
Förebildsfoto: Danmarks Jernbanemuseum