Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Finn FEP fel.
Ärligen så kan jag säga att jag inte vet-alla de gånger jag fått byta har varit pga självförvållade skador typ tappat tråg, sluntit med kniven osv.
En film var trasig i klämringskanten vid leverans och läkte till skärmen. Inget stort problem kanske, bara torka rent.
Har oxå haft problem med att resinet (Anycubics egna) fastnat i filmen vid exponering. Här är Siraya Tech Fast överlägset.
FEP står för Fluoriserad Propylen Etylen såvitt jag förstår, en plastfilm med inbyggd smörjning/släppning.
Den här filmen kommer att slitas av användning och ffa avtorkning och när den blir repig och matt så fördelas inte LED-ljuset som det ska och det blir blurrigt antar jag.
Jag gör aldrig rent med pappersavtorkning utan bara med sprit och tvål o vatten och mjuk pensel. Blåser sen torrt med tryckluft lite försiktigt.
Men som sagt-de brukar inte överleva till hög ålder.

Mvh LH
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

På sommarens Bankalas föll jag för en av KJMK laserskurna husbyggsatser. Trevligt som omväxling att bygga i ett helt annat material och med ett annat tänk. När det blev dags att sätta ihop skorstenarna av ett otal skivor (två för varje varv tegelstenar) gjorde jag dock revolt mot byggbeskrivningen och bestämde mig för att skriva ut dem istället.

Hörde i Skövde att KJMK skaffat sig en egen skrivare så kanske får vi se den här typen av delar i deras framtida byggsatser också. Om någon önskar en CAD-fil för skorstenen till Laxöringen så är det bara att höra av sig.

Inspirerad av Lars föredrag på årsmötet har jag experimenterat med olika exponeringstider och byggriktningar. Det här är de ratade exemplaren. Normalt skall det inte behövas så här många försök men det tar å andra sidan inte längre tid att skriva ut ett par extra skorstenar med annan vinkel eller andra stöd.

IMG_0691.jpg
IMG_0691.jpg (332.46 KiB) Visad 5394 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Och så här blev de utvalda exemplaren efter en dos Chaos Black

IMG_0692.jpg
IMG_0692.jpg (246.41 KiB) Visad 5317 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Utsökt!
Hur har du ritat murningen?
Mvh LH
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Mallet skrev: mån 11 okt 2021, 11:07 Utsökt!
Hur har du ritat murningen?
Mvh LH
Tack Lars!

Tyvärr har jag inte tillgång till ritningen just nu så jag försöker att beskriva hur jag gjort teglet med ord istället. Fråga om det inte är begripligt.

Jag följde i stort hur KMJK gjort de laserskurna delarna. Skorstenarna är kvadratiska och teglet är symmetriskt vilket gör att detta sätt fungerar.

Först ritade jag en kvadrat med samma mått som fogen. Sedan ritade jag små rektanglar på utsidan av kvadraten med samma bredd som djupet in till murfogen med mått som tegelstenarna. Detta gjordes i 2D.

Sedan drog jag ut kvadraten till ett block med samma höjd som ett varv sten plus fog. De små rektanglarna drogs upp till tegelstenens höjd. Nu hade jag en kropp som motsvarar ett varv med tegelstenar och fogar som avlutas med fog överst.

Detta varv kopierades, flyttades ett varv upp och vreds 90 grader. Nu var där två varv. Eftersom det var ett så enkelt murförband kunde jag sedan kopiera dessa två band och flytta upp tills skorstenen hade rätt höjd.

Det blev lite skador vid utskriften men de ser ganska naturliga ut.

Den här tekniken fungerar nog bäst till småsaker med enkla förband. Jag letar förslag på hur man ritar en större tegelvägg.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Tar ett tag att lära sig.
Min vagnpark av DONJ modeller bör absolut ha flera typer av kol/flisvagnar som ju var väldigt intressanta då DONJ naturligtvis gick sin egen väg.
Respekt!!!
Hursomhels har jag då försökt printa dessa kolhäckar med lite varierat resultat som jag här vill berätta om.
Först så ritade jag dem som hela i längd men som det inte gick så bra map hållbarhet,krympning och allehanda andra problem
så delade jag upp problemet i bitar. Mindre bitar kan lättare fås att passa in i givna ramar.
Kolhäck 4.jpg
Kolhäck 4.jpg (82.38 KiB) Visad 5209 gånger
Alla tre utgår i från samma CAD-ritning. Alla tre skrivs med 0,05 mm lagertjocklek
Den vänstra har vinklats ganska hårt i både X o Y led och får därför en ganska lång utskriftstid.
Den mittre är lite mindre vinklad, även den vinklad i två plan.
Den högra har 7 graders vinkel i ett plan och ca 30 minuters utskriftstid.
Vad är då skillnaden med det här då. Anledningen till att man vinklar lite är att man då minskar ytan i varje lager och därmed också krafterna som krävs för att lossa printlagret från FEP-filmen och därmed risken för att det skruvar till sig. Det funkar faktiskt.
Man får då ett annat problem och det är att det blir randigt. Pixlarna är inte helt kvadratiska utan lite mer rektangulära vilket beskrivs i maskinens spec ex upplösning för X 3840 och Y 2400 (4K). Det gör att lagertjockleken blir den samma men sidoförskjutningen för varje given vinkel i vardera axeln varierar. Krångligt va, men det blir randigt.
Kolhäck 3.jpg
Kolhäck 3.jpg (100.71 KiB) Visad 5209 gånger
Det skulle gå att räkna ut den perfekta vinkeln med trigonometri för att minimera problemet men min lösning blev att bara vinkla en axel så får man lite yta på brädorna
Kolhäck 2.jpg
Kolhäck 2.jpg (86.22 KiB) Visad 5209 gånger
Kanske sprutspackla och slipa lite??
Ett annat problem: Supporten eller stötorna.
Jag använder bara Lychhee Slicer 3 nu när jag slicar mina printningar. I programmet kan man ställa både antal, grovlek och hur mycket stötorna ska gå in i objektet. Samt lägga till några extra. Titta även på nedre kanten till höger. Ett litet släpp beroende på för få supports, lägg till supports manuellt i såna här hörn.
Kolhäck 1.jpg
Kolhäck 1.jpg (83.83 KiB) Visad 5209 gånger
Detta funkar inte !! Man kan inte bara bryta loss stötorna från objektet, dom är för grova utan får slipas loss. En dammig business. Och allt går sönder när det är så här grovt.
Nej ställ in så fint det går runt 1mm diameter och kanske 0,3 tipdiameter. Då kan man lätt bryta isär och det spricker på rätt ställe.
Låt sen den färdiga printningen vila på sina support en till två veckor annars slår dom sig lätt i så här tunna skikt.

Mvh LH

Ps Roco fortfarande pigg som en äsping!
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Jag har använt en sidavbitare, en sådan som är helt slät på ena sidan och klipper ända ut, för att klippa av stöden. Det har fungerat bra.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Min första 3D-utskrift är här! Jag slog också till på en Anycubic Mono, och jag blev smått överraskad hur fint utskrifterna blev. Vad har jag då gjort som första utskrift?

Även jag har börjat bygga lite i nollan, och först ut var VVAs stolpvagn NNs. Det har ju diskuterats i Olofs tråd om bygget av motsvarande vagn hur man skulle göra stolparna, eller rättare åstadkomma öglan i toppen av stolpen. Ett förslag var att printa hela stolpen, men att det kanske skulle bli skört, och förstås inte gå att löda.

När det kom på tal med ett rör och att forma en ögla av tråd slog det mig… kan man inte bara printa toppen av stolpen? Lite googlande ledde mig fram till följande arkiverade Postvagnstråd:

https://www.tydal.nu/postvagnen/87982.htm

Där framgår att även på originalet var ju stolparna av rör (självklart när man tänker efter, skulle ju bli tungt annars…), med isatta ändar, alternativt nederänden formad till en tapp. Som så här (bilder på lämplig O-vagns-stolpe i Brösarp):
IMG_0247.jpg
IMG_0247.jpg (261.38 KiB) Visad 4812 gånger
IMG_0252.jpg
IMG_0252.jpg (487.64 KiB) Visad 4812 gånger
Mitt eget svar på det var att rita ändar som skulle passa i ett 1,5 mm rör (drygt 5 skalmillimetrar för grovt – Huga!), enl nedan. Innerdiametern i röret är enligt uppgift 1,1 mm, och således diametern på ”skaftet” som går in i stolpen. Den större plattan är bara för att det skall stå stabilt under utskriften, knäcks bort innan montering.
Stolpändar.png
Stolpändar.png (190.43 KiB) Visad 4812 gånger
Utskrivna blev de som så här:
image1.jpg
image1.jpg (138.26 KiB) Visad 4812 gånger
image0.jpg
image0.jpg (130.25 KiB) Visad 4812 gånger
Ganska OK tycker jag!

Jag stämmer i bäcken med en liten FAQ-avdelning:

Men, tror du inte att det smälter sönder när du löser fast stolpen?
Kanske. Tänker om jag löder snabbt med minimalt med tenn bör jag hinna. Ev med en liten blöt tuss hushållspapper som kylning på nederänden.

Alltså, det blir ju alldeles för skört, kommer väl aldrig att hålla?
Nederdelen blir ju inte utsatt för några krafter om stolpen är lödd, och inte övre änden heller, om inte för att…:

…det skall ju vara en kedja mellan stolparna med schackel i öglorna. Kommer öglan verkligen att hålla för det??
Det är en väldigt spännande fråga som vi alla väntar på svaret på! Återkommer… Det enkla svaret blir ju annars att köra utan kedjor.

Och så ska du måla allt, färgen kommer väl ändå täcka alla detaljer om de är så små?
Kanske det… Återstår också att se!

/Tomas J
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Snyggt! Nu känner jag att det kanske är dags att bygga en stolpvagn till.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av d680ae »

Tomas Jansson skrev: mån 01 nov 2021, 00:42 ...
Jag stämmer i bäcken med en liten FAQ-avdelning:

Men, tror du inte att det smälter sönder när du löser fast stolpen?
Kanske. Tänker om jag löder snabbt med minimalt med tenn bör jag hinna. Ev med en liten blöt tuss hushållspapper som kylning på nederänden.

Alltså, det blir ju alldeles för skört, kommer väl aldrig att hålla?
Nederdelen blir ju inte utsatt för några krafter om stolpen är lödd, och inte övre änden heller, om inte för att…:

...
/Tomas J
Även om resonemanget kring påkänningar på stolparnas ändpartier är rätt rimligt blir jag ändå fundersam över det ändamålsenliga med att göra styrtappen i stolpens nederända klenare än förebildsenligt. Stolpen avbildad i Brösarp är av den modernare sorten som i verkligheten inte ser ut som den utskrivna modellen. Det nedre stolpfästet har ett ordentligt koniskt hål anpassat till att stolprörets övergång till en kort nästan cylindrisk tapp är en rak kona hela vägen, alltså inte med någon ansats. Den mer ursprungliga rörstolpen var sammansatt i båda ändar. I nederändan satt då, på samma sätt som i överändan, en svarvad plugg med en svagt koniskt formad svarvad tapp, som dessutom var så lång att den gav ett utstick under hållaren med plats nog för ett hål där man krokade fast en kättingsäkring. Denna form på undre stolphållaren var uppenbarligen inte pålitligt självlåst. Det åstadkom man antagligen med den modernare lösningen där stolpkonan själv nyper fast i det lämpligt konade hålet i hållaren.

Den modernare (från 1930-talet) stolpen kan också begrundas på ritningsunderlag.

Hur nödvändigt är det att löda fast stolparna om man har anordnat stolphållare, övre och undre helt enligt förebilden?
Skriv svar