Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Resinstrul
I ett pågående projekt har det skrivits ut nyritade delar till ett nytt projekt.
Det har väl gått sådär.
Lite knäckt så sökte jag då råd på olika forum och det visade sig att resinet som jag använde, Siraya Tech Fast i färgen Navy Grey, innehåller så mkt pigment att det behöver helt annorlunda skrivarinställningar.
Dom stod att finna på tillverkarens sida där detta resin har en helt egen tabell.
Ja som det kan bli.
DONJ 7 Delar.jpg
DONJ 7 Delar.jpg (223 KiB) Visad 7368 gånger
Det är delar till DONJ 7 Ockelbo som för övrigt gick till etsning föra veckan.
Varför dom är klistrade på ett plant underlag med dubbelhäftande tejp är för att utskrivna delar efterhärdar under en tid och kan man göra utskrifterna formstabila under den tiden så blir det bättre.
När det funkar så blir då jag impad av tekniken.

Mvh LH

PS Familjens nya hund Bodil hälsar. En jycke av rasen Cava-poo som iofs. var en vanlig blandras ända till vår kronprinsessa skaffade en.
Dock mkt trevlig hund. Älskar att bita sönder 3D-utskrifter om hon kommer åt!
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Kul att höra av dig och kul att få höra om Bodil. Cava trodde jag var något man drack men man lär sig mycket på detta forum :-)

Jag noterar att du skriver ut allt mer eller mindre horisontellt med plattan. Själv brukar jag luta allt så att huvudaxeln är ungefär åttio grader mot planet (så brant jag kan utan att få stödben mot framsidan). Du får bra utskrifter så du gör absolut inte fel men det är interessant att notera. Funderar på om problemen du har med rörelser under efterhärdning har någon koppling till utskriftsriktningen.

Mitt bästa tips mot att delarna kröks är annars att göra dem ihåliga så att det inte finns material inuti som rör på sig under härdning. Detta då jag bara haft mest problem med rörelser på tjockare solida utskrifter.

Ser fram emot att få höra mer från Bodil

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Jag brukar inte tömma resinbaljan mellan utskrifter. Det innebär att man måste röra om i baljan inför varje ny utskrift för då resinet skall vara väl omrört innan utskrift. När jag skulle göra det igår så upptäckte jag att det var lite resin på undersidan av baljan och på skärmen. Närmare kontroll visade att det hade blivit några pyttesmå hål i filmen där resinet kunde läcka ut.

Glad att jag upptäckt det innan jag startade utskriften så gjorde jag en ordentlig rengöring av skrivaren och bytte till en ny film. Det hade varit tråkigt om resinet funnits på skärmen under utskrift och härdat där.

Det här är första gången som filmen gått sönder för mig. Har någon av er andra sett liknande beteenden?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av pek54 »

Jadå, visst har det hänt! Vid ett tillfälle inträffade det dessvärre nattetid medan printern stod och gick för sig själv. Den LCD-skärmen gick definitivt inte att rädda. Tråkigt nog är ju skärmens yta bara belagd med ett plastmaterial på 'Anycubic Mono X' och inte riktigt glas, så det omöjliggjorde användande av rakblad. Sedan skaffade jag en därför avsedd tunn skyddsfilm, för att slippa den tråkiga upplevelsen en gång till. Skärmarna dör ändå efter en viss tid och måste bytas, men det är är ju väldigt onödigt att de dör i förtid...

Sedan dess byter jag också FEP-film OFTA, kanske lite oftare än vad som egentligen behövs. Men så fort jag kan skönja grumlighet, repor eller andra ojämnheter så byter jag balja till en med ny FEP-film monterad. Jag har nämligen även ett par reserv-tråg, så jag slipper den mest omedelbara stressfaktorn.

Om man inte silar soppan mellan varven så kommer det garanterat att finnas pyttesmå flisor eller flarn av härdat resin nere i baljan efter ett tag. Tillräckligt stora för att "foten" skall pressa ner små kratrar i FEP-filmen när du startar en utskrift.

/Pehr
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tack Pehr, att flisorna kan skada filmen har jag inte tänkt på.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

I skolan fick jag lära mig att fönsterglas stoppar UV-strålning. Har i helgen upptäckt att det inte gäller på sommaren. Bums bildades det en film på tråget när jag tog ut det ur skrivaren för att fylla på resin.
Har inte har problem med att hantera resin inomhus tidigare men har inte skrivit ut så mycket sommartid.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av pek54 »

Visst släpper vanligt fönsterglas trots allt igenom en del UV-ljus, även fast det mesta filtreras bort. Det finns ju en anledning till att öl säljs i BRUNA flaskor...

Även printerns plastkåpa släpper faktiskt igenom en ytterst liten mängd, dock högst försumbar om du inte låter printern stå framme orörd med resin i tråget under flera dagar i omedelbar närhet till ett fönster. Med plastkåpan avtagen tar det däremot inte alls lång tid innan det bildas en tunn hinna en riktigt solig sommardag. Jag föredrar därför att även sätta på en "ytterrock" i form av en svart plastsäck över printern när jag inte använder den.

Du nämnde ju också tidigare att du ofta låter printern få stå med resin kvar i tråget. Om dagsljuset då kommer åt att bestråla printern under en längre tid, som t.ex. en vecka eller två, så blir ju det minimala UV-genomsläppet i plastkåpan inte alls lika "försumbart" längre. Lyfter du därefter av kåpan i fullt dagsljus så går det snabbt.

Nedan ser du en bild på en lossbruten flotte som inte fick åka med under hela efterhärdningen utan istället lämnades framme halv-härdad på bordet i ett par dagar. Där blev således enbart dess ovansida direkt belyst med "normalt inomhus-UV-ljus", innebärande att krympningen blev synnerligen ojämn och banan-formen blev därmed högst påtaglig:
.
Banan-formad flotte.jpg
Banan-formad flotte.jpg (619.46 KiB) Visad 6618 gånger
.
Hade jag däremot vänt och vridit på den stup i kvarten hade förstås även den blivit rak och fin (till ingen nytta). Men själva fenomenet påvisar ju tydligt att det faktiskt kommer in en hel del UV-ljus av "rätt" våglängd genom husets fönster över tid. Och då har jag ändå treglasfönster i kåken.

/Pehr
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av henrix72se »

Nu låter jag Martin på WinterZone printa alla mina ritningar, men under de ytterst intensiva åren jag printade själv hemma tog jag alltid ut o filtrerade resinet efter varje omgång utskrifter. Jag fick ofta "bös" i tråget o fick oxå ofta byta FEP'en (filmen i botten på tråget), misstänkt ofta... För att istället utnyttja det optimalt skrev jag aldrig ut en sak i taget, utan samla på mig ett gäng ritningar o körde allt i en stor batch. Då blev det inte så omständigt med allt tvättande o hantering av kladd mm..

Trots allt var det en stor befrielse med resin skrivare, även om det luktade skunken innan jag fick ordning på mitt rökskåp med ventilation ut. Jag höll på att ge upp med trådskrivaren jag hade dessförrinnan. Den funka perfekt som ny, men allteftersom antalet utskrifter ökade, skruva jag mer på den än faktiskt skrev ut ngt...

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Nu har jag prövat Siraya Tech Build, ett "precisionsresin" för ca 500 kr/l fritt utlämningställe.
Det är vagnen 215 på DONJ och jag har skrivit ut enligt PEKs rekommendationer.
Resultatet blev mycket lyckat.
DONJ 215 print.jpg
DONJ 215 print.jpg (141.05 KiB) Visad 6252 gånger
Många ,ganska grova supports och gardinerna i fönstren ger både en stabil bas och förhindrar att undre ytor inte blir deformerade i utskriften.
Det funkar bra speciellt gardinerna som ska slipas bort så småningom.
De tunna mellanväggarna är bara 0,5 mm tjocka och kan sannolikt göras tunnare.
DONJ 215 print 1.jpg
DONJ 215 print 1.jpg (117.79 KiB) Visad 6252 gånger
Det ska få härda på byggplattan tills jag behöver den igen.
Resin har under de år jag hållit på med 3Dprint utvecklats ganska mkt från de tidiga mycket spröda och svårbearbetade fram till dagens högupplösta och ganska tuffa. Inget problem att bearbeta, borra, svarva, fräsa och gänga. Och detaljerade.
Ur den synvinkel kanske behovet att mixtra och blanda bleknar lite. Utvecklingen fortgår ju också.
Vagnen är ritad i Fusion 360 som fortfarande får användas fritt av hobbyister. För min del som har lärt mig det hjälpligt kommer det nog att vara det program som jag rekommenderar bla pga hur lätt det är att gå från ritningen till en STL-fil och att det ger möjlighet att CAM-bereda ganska enkelt för att köra min CNC-fräs.

Mvh LH

Ps Inte tycker jag Sirayas resin luktar så förfärligt men vi är oense inom äktenskapet på den punkten, Bra är det i alla fall.
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av pek54 »

Snyggt resultat!

Och idén med "gardiner" var väldigt smart, för att slippa "hängmattor" i fönsteröppningarnas ovankant. Alternativet att placera stödstyltor direkt mot dessa ytor istället, medför ju alltid en risk för små "sår" i godset när spetsarna senare bryts eller skärs bort.

Jag har använt samma tänk i vissa andra sammanhang. Bl.a.när det gäller utskjutande överhäng på lanternintak. Som synes på en av bilderna nedan har visserligen sådana överhäng ofta stöd av små smidesjärn på förebilderna, men dessa sitter dessvärre alltför glest för att kunna undvika hängmattor. Och på sådana ställen vill man naturligtvis varken få hängmattor eller såriga ytor efter bortbrutna stöd. Därför lägger jag till ett smalt "mellanstycke" (likt dina "gardiner") som senare med lätthet kan skäras bort snyggt och efteråt medge en nödvändig finslipning av snittytan:

SS B18 Korg rev 8.jpg
SS B18 Korg rev 8.jpg (346.66 KiB) Visad 6188 gånger
Vagnhallen A25 A29 B18 B25.jpg
Vagnhallen A25 A29 B18 B25.jpg (441.03 KiB) Visad 6188 gånger
SS B18 Lanterninfönster.jpg
SS B18 Lanterninfönster.jpg (77.5 KiB) Visad 6188 gånger

Det är ganska kul att se hur även ändra byggare tänker i samma banor! :D

Och hur man reagerar på olika dofter är ju högst individuellt. Från början tyckte inte jag heller att Siraya's soppor luktade SÅ vidrigt, men efter ett tag märkte jag hur den där stanken hade satt sig "överallt" i huset. Varje gång jag kom in genom ytterdörren möttes jag av den, och till slut gav den mig nästan kväljningar. Detta trots att jag är rökare och således borde ha ett ganska avtrubbat luktsinne.

/Pehr
Skriv svar