Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Läste just tråden från början, och ser att ditt starka resin Olof hette nåt i stil med "ABS-like", men var möjligen sämre på små detaljer. Skall bli intressant att se hur de tar sig ut! Jag såg också att Anders Ö nämnde ett "Siraya tech blue", som enligt utsago kunde vara för "O-vagns-stolpar i N-skala". Jag köpte en burk av det det i samma veva som det första, så jag kanske skulle testa det också innan jag anser matchen färdigspelad :)

/Tomas
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Tack för filerna Tomas!

Ja detta resin ger inte lika fin yta som det jag använt till axelboxar men materialet är segt så jag är nyfiken på om det kan vara bättre för stolpöglan som ju kan få lite stryk.

Sedan tror jag att man kanske måste lära sig att använda flera olika resin för olika tillämpningar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Såhär ser de ut men det säger ju inte så mycket om hållbarheten. Har trätt en tråd igenom och öglorna verkar tåla en del. Tryck (snett)uppifrån är mer besvärligt men jag fick trycka en del innan öglan gick av.

Jag skall se till så att Tomas får några stoltoppar så han kan prova själv.
IMG_0772.jpg
IMG_0772.jpg (547.01 KiB) Visad 8265 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
franz
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 17:34

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av franz »

Tomas Jansson skrev: fre 26 nov 2021, 00:09 Rapport från stolpfronten!

Min plan att ”löda snabbt med lite tenn” funkar jättebra då jag vanligtvis brukar löda i nysilver. Tycker det flyter ut bra och just, snabbt. I H0. I nollan får man värma mer och mässingen suger mer värme. Som blixtsnabbt sprider sig till de 3D-printade stolpändarna. Efter att ha förstört tre ändar av fem, och när man dessutom fick stolpen lite snett och ”bara” skulle värma lite för att räta upp den, så…. (*smält!*) tog frustrationen över och jag svor över 3D-printern medan jag röjde upp kring svarven och…:


/Tomas
Men nu får jag ändå fråga en sak - med dessa fina (3D-printade) stolpändar - borde man då inte sikta på att inte löda fast stolparna alls, utan sätta in i hållarna och öglan längst neråt och göra avtagbar? Då behöver man inte värma stolparna alls, eller tänker jag fel?
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av d680ae »

Så här i moderna tider där senaste "skriket" naturligtvis kräver digital hårdkörning med 3D-utskrifter får man verkligen anstränga sig att minnas den grå forntid när man ägnade sig åt att lost-wax-gjuta denna typ av smådelar med höga krav på detaljering och dessutom lödbarhet. Ingenting för dagens "makers"?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

franz skrev: lör 04 dec 2021, 17:36
Tomas Jansson skrev: fre 26 nov 2021, 00:09 Rapport från stolpfronten!

Min plan att ”löda snabbt med lite tenn” funkar jättebra då jag vanligtvis brukar löda i nysilver. Tycker det flyter ut bra och just, snabbt. I H0. I nollan får man värma mer och mässingen suger mer värme. Som blixtsnabbt sprider sig till de 3D-printade stolpändarna. Efter att ha förstört tre ändar av fem, och när man dessutom fick stolpen lite snett och ”bara” skulle värma lite för att räta upp den, så…. (*smält!*) tog frustrationen över och jag svor över 3D-printern medan jag röjde upp kring svarven och…:

/Tomas
Men nu får jag ändå fråga en sak - med dessa fina (3D-printade) stolpändar - borde man då inte sikta på att inte löda fast stolparna alls, utan sätta in i hållarna och öglan längst neråt och göra avtagbar? Då behöver man inte värma stolparna alls, eller tänker jag fel?
Så kan man göra men de byggsatser som Tomas och jag håller på att bygga är konstruerade med tanke på att man skall löda hållaren runt stolpen samtidigt som man fäster den i vagnen. Det blir lite en fråga om hållfasthet. Det går så klart att göra löstagbara stolpar om man vill det men man får kanske konstruera om stolphållaren.

d680ae skrev: lör 04 dec 2021, 18:29 Så här i moderna tider där senaste "skriket" naturligtvis kräver digital hårdkörning med 3D-utskrifter får man verkligen anstränga sig att minnas den grå forntid när man ägnade sig åt att lost-wax-gjuta denna typ av smådelar med höga krav på detaljering och dessutom lödbarhet. Ingenting för dagens "makers"?
Du skall nog se det som att 3D-utskrifter är ett substitut för oss som varken har kunskap eller utrustning för att göra lost-wax gjutningar. Det finns 3D-skrivare som kan skriva ut i vax och man kan sedan göra avgjutningar av dessa utskrifter i metall men det ligger bortom min kompetenshorisont.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Spännande Olof! Testar gärna. Apropå lösa stolpar kan de ju trilla ur, spec om man vänder vagnen upp o ner. Tobbe H berättade att en av hans stolpar nog blev kvar på golvet i Norrköping (eller vilken träff det nu var) efter att ha förevisat bromsutrustningen... Men en pytteklick epoxilim håller säkert stolpen på plats.

Kan f ö rapportera att jag när jag vände min vagn upp o ner för att löda dit fjädrarna, så trillade en stolpe ur (oklart för mig varför den var lös). Den knappa metern ner till stengolvet slog (igen) av både topp och nedre tapp. Skulle man tappa hela modellen i golvet har man väl andra problem, men det här resinet verkar inte vara det bästa för just stolpändar...

En 3D-skrivare som lasersintrar minimala mässingskorn hade förstås varit guld (mässing...). Dock, som Olof föreslog, för detaljer som inte utsätts för direkta påfrestningar kan plastprintningarna funka. Jag håller med.

/Tomas
johnjohn
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 10:17

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av johnjohn »

3D utskrifter med PLA har så låg smältpunkt så det skrivs tex i Make att det funkar bra att använda dem som masters för lost-wax gjutning. Hur det är med resiner vet jag inte än.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Jag har för mig jag sett resiner avsedda för lost-resin gjutning.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av PeO Helgesson »

Skriv svar